X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: پنجشنبه 09 بهمن 1399
تعداد بازدید خبر : 186
تاریخ ثبت : یکشنبه, 12 بهمن,1399 | 09:07 ق.ظ
تاریخ انتشار : پنجشنبه, 09 بهمن,1399 | 08:57 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 12 بهمن,1399 | 09:14 ق.ظ

معترضان کانادایی خواستار توقف فروش تسلیحات نظامی به عربستان شدند

  • معترضان کانادایی خواستار توقف فروش تسلیحات نظامی به عربستان شدند

معترضان کانادایی خواستار پایان توقف فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، معترضان کانادایی از خروج کامیون‌های حامل تسلیحات یک شرکت باربری در همیلتون آنتاریو جلوگیری کردند. این اقدام برای جلب توجه عموم نسبت به فروش ۱۵ میلیارد دلاری خودروهای زرهی به عربستان سعودی صورت گرفته است. عربستان یکی از طرف‌های اصلی درگیر در جنگ یمن است.

بر اساس این گزارش، سال گذشته گروهی از متخصصان مستقلی که از سوی سازمان ملل متحد بر جنگ یمن نظارت می‌کنند و تحقیقاتی در خصوص جنایات جنگی احتمالی در این درگیری انجام می‌دهند، برای نخستین بار کانادا را به عنوان یکی از آتش‌افروزان این جنگ معرفی کردند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید آمریکا هفته گذشته در جلسه ای گفت: یمن تبدیل به بدترین بحران بشری جهان شده است و دولت آمریکا قصد دارد حمایت خود از عربستان در این جنگ را متوقف کند.

سیمون بلک استاد مطالعات کارگری دانشگاه براک و عضو سازمان کارگران ضدتجارت تسلیحات نیز در این اعتراض شرکت داشت. بر اساس گفته‌های بلک، گروه ۴۰ نفری معترضان برای چندین ساعت از حرکت کامیون‌ها جلوگیری کردند و پس از حضور پلیس و تهدید به دستگیری و جریمه متفرق شدند.

کانادا سال‌ها است خودروهای زرهی سبک مجهز به تیربار یا توپ‌های ضد تانک را به عربستان صادر می‌کند. قرارداد ۱۰ ساله فروش این خودروهای زرهی سبک ابتدا توسط دولت هارپر بسته شد و در دوران نخست‌وزیری ترودو مورد مذاکره دوباره قرار گرفت. مدل‌های قدیمی‌تر این خودروهای زرهی در درگیری‌های مرزی نیروهای سعودی و حوثی‌ها دیده شده‌اند.

در ادبیات نظامی، خودروهای زرهی ظرفیت رزمی سربازان را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. بر اساس گزارش سازمان ملل، از سال ۲۰۱۴ حدود ۲۳۳ هزار نفر در جنگ یمن کشته شده‌اند که ۱۳۱ هزار نفر از این قربانیان در اثر عواملی همانند کم‌بود غذا، خدمات بهداشتی و نبود زیرساخت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

پروفسور بلک می‌گوید: “بسیاری از کانادایی‌ها متوجه این مساله نیستند که تسلیحات این کشور باعث ادامه‌یافتن جنگی شده‌ که صدها هزار نفر را کشته است. در سپتامبر ۲۰۲۰، ائتلافی از ۳۹ گروه حقوق بشری، کنترل تسلیحاتی و کارگری از دولت ترودو خواستند فروش سلاح به عربستان را متوقف کند.

کانادا در سال ۲۰۱۹ بیش‌ترین میزان تسلیحات را به عربستان سعودی صادر کرد که دلیل اصلی آن قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری بین دو کشور بود. بر اساس اعلام ائتلاف، در حال حاضر ۷۵ درصد از تسلیحات کانادایی (به استثنای ایالات متحده) به عربستان صادر می‌شود.

کانادا سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به سعودی فروخت. برخی از اعضای حزب لیبرال، مانند آدام ووگان نماینده تورنتو به تازگی گفته‌اند بحران یمن باید باعث شود کشورها صادرات تسلیحات به این منطقه از جهان را پایان دهند.

ارسال نظر: