X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 27 دی 1399
تعداد بازدید خبر : 1578
تاریخ ثبت : شنبه, 27 دی,1399 | 01:32 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 27 دی,1399 | 01:23 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 27 دی,1399 | 01:36 ب.ظ

انتخاب رئیس جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل

  • انتخاب رئیس جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل

۴۷ عضو شورای حقوق بشر  روز جمعه در رای گیری خود در مقر این سازمان در ژنو ،  نزهت شمیم خان را برای مدت یک سال به ریاست شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۱ انتخاب کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، «نزهت شمیم خان» نماینده فیجی در سازمان ملل، با به دست آوردن ۲۹ رای از مجموع ۴۷ رای اعضای این شورا به ریاست این سازمان منصوب شد.
این شورا در اتفاقی نادر در چند روز اول سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل اختلاف نظر اعضا بدون رئیس مانده بود و برای اولین بار در دوره پانزده ساله تشکیل آن رئیس شورا با رای گیری مخفی مشخص شد.
شمیم خان به دفاع از حقوق بشر و مبارزه با نقض آن از جمله در یمن شهرت دارد. او که زمانی در فیجی دادستان شناخته شده‌ای بود، ریاست دادگاه متهمان کودتا در این کشور را به عهده داشت.
بحرین که در حال حاضر عضو شورای حقوق بشر در ژنو می باشد؛ در آخرین سال عضویت در این شورا به دنبال کسب ریاست خود بر این نهاد مهم حقوق بشری سازمان ملل متحد بود که در کسب آرا لازم از اعضای این شورا ناموفق ماند و شکست سنگینی در رقابت با کشور فیجی متحمل شد.
بر اساس آیین کار شورای حقوق بشر هر یک از گروه های پنجگانه جغرافیایی آسیا-اقیانوسیه، آفریقا، اروپای شرقی، اروپای غربی و آمریکای لاتین به ترتیب و برای مدت یک سال می توانند ریاست شورای حقوق بشر را در ژنو برعهده داشته باشند.

ارسال نظر: