X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 دی 1399
تعداد بازدید خبر : 144
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 23 دی,1399 | 11:07 ق.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 23 دی,1399 | 10:49 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 24 دی,1399 | 04:31 ب.ظ

هشدار گزارشگران حقوق بشر به آمریکا: گوانتانامو را تعطیل کنید

  • هشدار گزارشگران حقوق بشر به آمریکا: گوانتانامو را تعطیل کنید

گزارشگران شورای حقوق بشر سازمان ملل، با هشدار به دولت آمریکا خواستار تعطیلی زندان مخوف گوانتانامو شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، جمعی از گزارشگران شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نوزدهمین سالگرد ایجاد زندان گوانتانامو با تاکید بر اینکه ایجاد این زندان کارایی جز اقدامات غیر انسانی و گریز از موازین بین المللی نداشته است از مقامات آمریکا خواستند تا هر چه سریعتر این زندان مخوف و روند نقض حقوق انسانی در آن را متوقف کرده و به فعالیت آن پایان دهند.
گوانتانامو کمی پس از اشغال خاک افغانستان در پی حملات یازده سپتامبر 2001 میلادی ایجاد شد. نخستین گروه از زندانیان 11 ژانویه 2002 با دستور جورج دبلیو بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا به این زندان منتقل شدند.
باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا، در سال 2009 از جمله شعارهای انتخاباتی‌اش در دوره رقابت های قبل از ریاست جمهوری این بود که اگر انتخاب شود این زندان را جمع خواهد کرد ولی ساختارهای رسمی آمریکا  یا عدم اراده خود وی موجب شد که این زندان مخوف همچنان علیرغم همه اعتراضات داخل و خارج آمریکا به فعالیت خود ادامه دهد.
پس از اوباما، ترامپ نیز در دوره 4 ساله ریاستش همواره از بودن این مکان و استمرار هر گونه اقدام ضد انسانی در آن یا هر مکان مخفی دیگر، بارها دفاع کرد.
پس از گذشت چندین سال، گوانتانامو نماد و کلید واژه ای شده تا علاوه بر انتقاد از مسئولان آمریکا ، در هر کشوری بازداشتگاه یا زندان فاقد رعایت استاندارهای انسانی را که مسئولان نظام قضایی یا زندانبانی ذیربط پاسخگوی عملکردهای خود نباشند را گوانتاناموی آن کشور بنامند و بدین طریق از رفتارهای غیر انسانی نسبت به زندانیان انتقاد کنند.

ارسال نظر: