X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 دی 1399
تعداد بازدید خبر : 378
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 16 دی,1399 | 05:46 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 16 دی,1399 | 05:17 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 16 دی,1399 | 05:46 ب.ظ

طرح دعوای شهروندان ایرانی علیه آمریکا

  • طرح دعوای شهروندان ایرانی علیه آمریکا


سخنگوی قوه قضائیه گفت: به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، شهروندانی که از اقدامات جنایتکارانه آمریکا متضرر شده‌اند می‌توانند در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و در دادگستری تهران طرح دعوی کنند تا به این موضوع رسیدگی شود که تاکنون در این مورد پرونده‌های متعددی تشکیل و آراء زیادی صادر شده است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با خبرنگاران، درباره سند تحول قضایی، اظهار داشت : سند تحول قضایی؛ سند تحقق عدالت، سند خدمت به مردم، سند اعتماد به شهروندان و استمداد از آن‌ها در برپایی عدالت و دادگستری است. این سند، سند آسیب شناسی وضع موجود و گره گشایی از مشکلات روزمره مردم و تضمین حقوق قانونی آن‌‌ها است.

وی با بیان اینکه نقش مردم در اجرای سند تحول نقشی بی نظیر است، گفت:  مشارکت مردم و نهادهای مردمی بیانگر این است که از منظر متولیان امور در قوه قضاییه، مردم صاحبان اصلی و ذینفعان واقعی این سند متعالی و پیشرفته هستند.

مستندات به دست آمده درباره پروند ترور شهید فخری زاده

اسماعیلی در رابطه با پرونده ترور شهید فخری زاده نیز گفت: در این زمینه در دو حوزه پرونده تشکیل شده است، در دادسرای تهران پرونده‌ای برای عاملان و آمران این جنایت تشکیل و مستنداتی نیز به دست آمده است. در سازمان قضایی نیروهای مسلح هم بخش دیگر پرونده در حال رسیدگی است.

محکومیت دولت آمریکا به پرداخت غرامت

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص شکایت هموطنان ایرانی از جنایت‌های صورت گرفته از سوی آمریکا، گفت: متاسفانه جنایت پیشگی جزو ذات دولتمردان آمریکا در دوره‌های مختلف بوده و در کشور‌های مختلف به ویژه در منطقه خاورمیانه و در کشور‌های اسلامی از جمله در کشور عزیزمان ایران، جنایات متعددی را در طول تاریخ انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، شهروندانی که از اقدامات جنایتکارانه آمریکا متضرر شده‌اند می‌توانند در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و در دادگستری تهران طرح دعوی کنند تا به این موضوع رسیدگی شود که تاکنون در این مورد پرونده‌های متعددی تشکیل و آراء زیادی صادر شده است. گزارش برخی از این آراء در سنوات قبل ارائه شده است؛ در ماه‌های اخیر در به دو پرونده متعاقب دادخواست شهروندان آسیب دیده از جنایات آمریکا، رسیدگی و رای صادر شده است.

اسماعیلی گفت: یک پرونده مربوط به تعدادی از خانواده شهدای حادثه تروریستی چابهار بوده که علیه دولت آمریکا طرح دعوی و مطالبه خسارت کردند که این پرونده در دادگاه رسیدگی شده است و برابر حکم صادره از ناحیه شعبه ویژه دادگاه، دولت آمریکا به پرداخت یک میلیارد دلار خسارت و غرامت در حق این خانواده‌های آسیب دیده محکوم شده است.

وی افزود: در پرونده دیگری هم ۱۴ نفر از آسیب دیدگان از اقدامات جنایتکارانه آمریکا در تهران مطالبه خسارت از دولت آمریکا کردند که در این پرونده هم جمعا در یک دادنامه، ۲۶ هزار میلیارد تومان مبلغی است که دادگاه رای به محکومیت دولت آمریکا در حق آسیب دیدگان از جنایت‌های آمریکا، صادر کرده است. هر کدام از آسیب دیدگان از جنایت آمریکا که از اتباع کشور ما باشند و در دادگاه طرح دعوی کنند، برابر ضوابط و مقررات و صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران رسیدگی خواهد شد.

پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی به دادگاه ارسال می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی، گفت: در این پرونده، در دو بخش اقدامات بسیار خوبی انجام شده که یک بخش پرداخت غرامت و خسارت به خانواده‌های جانباختگان این حادثه است و از ناحیه مجاری ذیربط خارج از قوه قضاییه تامین اعتبار شده و اقدامات اولیه برای پرداخت این خسارات انجام و اگر تاکنون پرداخت نشده باشد به زودی پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: تحقیقات این پرونده تکمیل شده است و به زودی شاید تا قبل از پایان ماه جاری، پرونده برای رسیدگی از دادسرای نظامی تهران به دادگاه ارسال خواهد شد و رسیدگی برابر ضوابط و مقررات قانونی انجام می‌شود. البته در کنار آن، دستگاه قضایی جلسات متعددی را با خانواده‌های جانباختگان این حادثه داشته است. توضیحات کافی برای خانواده‌های جانباختگان که اکثر آن‌ها در جلسه حاضر بودند در آن جلسه داده شده و حتی گزارش‌های کارشناسی و شبیه سازی سانحه و مستندات بسیاری از این حادثه در اختیار خانواده‌های محترم جانباختگان هم قرار داده شده است.

ارسال نظر: