X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 22 آذر 1399
تعداد بازدید خبر : 174
تاریخ ثبت : شنبه, 22 آذر,1399 | 11:48 ق.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 22 آذر,1399 | 11:28 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 22 آذر,1399 | 07:26 ب.ظ

انتقاد مدیر مؤسسه حقوق بشر کانادا از سکوت غربی‌ها در برابر ترور شهید فخری‌زاده

  • انتقاد مدیر مؤسسه حقوق بشر کانادا از سکوت غربی‌ها در برابر ترور شهید فخری‌زاده

مدیر مؤسسه حقوق بشر کانادا ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری زاده،گفت:  سازمان های بین المللی و مقامات کشورهای غربی این ترور را محکوم نکردند. چرا دادگاه لاهه و نهادهای حقوق بشری زیادی که هستند، ساکت نشسته‌اند و کاری انجام نمی‌دهند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، فراس النجم مدیر مؤسسه حقوق بشر کانادا، به عنوان یکی از سخنرانان  همایش بین‌المللی «آینده صلح و حقوق بشر در آسیای غربی» با شاره به موضوع جنگ، منازعه و تاثیرات منفی آن بر حقوق بشر، اظهار داشت: متأسفانه بیشتر جنگ‌ها توسط حکومت‌ها در غرب مهندسی می‌شوند. این حکومت‌ها معمولا این جنگ‌ها را با مقولۀ حقوق بشر توجیه می‌کنند. عناوینی که بسیار فریبنده است. حال آنکه در زمان جنگ، نقض حقوق بشر به شدت بالا می‌رود.

وی با تاکید بر بهانه‌جویی‌های کشورهای غربی گفت: آنها گاهی می‌گویند این کشور ناقض حقوق بشر است. منظور از کشور در اینجا، حکومت یا سیستم است. گاهی می‌گویند این حکومت، یک حکومت دیکتاتوری است که برای جامعه، کشورهای منطقه یا یک قدرت خاص خطرناک است.  


النجم با اشاره به مسئله سلاح کشتار جمعی به عنوان یکی از بهانه‌های حکومت‌های متخاصم در آغاز آتش جنگ، بیان کرد: گاهی قضیه، سلاح کشتار جمعی است. همان کاری که با عراق کردند. این بهانه و توجیهی برای تهاجم و اشغال عراق بود. ابتدا گفتند صدام سلاح‌های شیمیایی دارد.  کشورهایی که خواهان سقوط رژیم صدام بودند، همان کشورهایی هستند که به این رژیم سلاح دادند. این کار، نوعی دورویی است.

این پژوهشگر و کارشناس حقوق بشر با تاکید بر مشارکت نیابتی رژیم صهیونیستی به عنوان دست نشانده غرب در بسیاری از منازعات سال‌های گذشته در منطقه خاورمیانه و آسیا، یادآور شد: حکومت‌های غربی این رژیم را در قلب خاورمیانه و در مکانی بسیار مقدس گذاشته‌اند و این رژیم باعث ناامنی و ناپایداری کل منطقه شده است. اسرائیل یکی از بزرگترین رژیم‌های ناقض حقوق بشر است. آن‌ها افراد بسیاری را به قتل رساندند، قوانین بین‌المللی زیادی را نقض کردند.

وی تصریح کرد: حکومت‌های غربی، این رژیم را تقویت و حمایت می‌کنند و امنیتش را تأمین می‌کنند. دیگر رژیم‌های نیابتی، رژیم عربستان سعودی، رژیم امارات و رژیم بحرین هستند. این رژیم‌ها مورد حمایت غرب هستند. متأسفانه کشورهای به ظاهر حامی و طرفدار حقوق بشر مانند آمریکا، کانادا و دیگران، از رژیم‌های دیکتاتوری مثل عربستان سعودی‌ حمایت می‌کنند.

النجم ضمن انتقاد از ماهیت ریاکارانه حکومت‌های غربی در قبال سوریه، در توضیح عواقب تنش آفرین این رویکرد از جمله معضل پناهندگی برای جهان خاطر نشان کرد: این دورویی، ماهیت، عواقب و نتایج آنچه را که آن‌ها انجام می‌دهند، نشان می‌دهد. آن‌ها بسیار سخت کار کردند تا از شر حکومت سوریه خلاص شوند. اما نتیجۀ کارهایشان یک جنگ جدی شد. آن‌ها همچنین باعث فروپاشی مدنی سوریه شدند. یک رویارویی بزرگ در داخل کشور شروع شد، گروه‌های مختلف ظهور کردند، مسلح شدند و سعی کردند ادارۀ حکومت را به دست بگیرند.

وی ادامه داد: نتایج جنگ سوریه برای دنیا بسیار منفی بود. امروزه شاهدیم که پناهنده‌ها به کشورهای غربی هجوم می‌آورند و در بین راه و در قایق، جانشان را از دست می‌دهند. آن‌ها تلاش می‌کنند در کشورهای دیگر اسکان گزینند . بنابراین، نتایج جنگ نه تنها برای کشور درگیر جنگ، بلکه برای کل دنیا بسیار منفی بود. ‌
 

النجم با اشاره به مسئله ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند ممتاز صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران گفت: محسن فخری زاده، دانشمند پرنفوذ و مهم هسته‌ای ایران یکی از بنیان‌گذاران فناوری هسته‌ای در ایران برای استفاده و پیشرفت و قدرت کشورش (و نه به خاطر سلاح هسته‌ای که اسرائیل و آمریکا دارند) بود. آن‌ها این مرد را به شهادت رساندند و به شیوه‌ای بسیار وحشیانه در روز روشن ترور کردند. هیچ کسی این ترور را محکوم نکرد. ما چیز خاصی از غرب در این مورد نمی‌شنویم. سازمان ملل در این باره نشستی ترتیب نداد.

این کارشناس حقوق بشر با انتقاد از عدم پایبندی سازمان‌های حقوق بشری به تعهدات بنیادین در مواجهه با اقدامات ناقض حقوق بشری افزود: آن‌ها می‌دانند که ترور دانشمندان ایرانی سابقه‌ای طولانی دارد، توجهشان کجاست؟ چرا پلیس بین‌الملل در این مورد کاری نمی‌کند؟ چرا دادگاه لاهه و ارگان‌های زیادی که هستند، ساکت نشسته‌اند و کاری انجام نمی‌دهند؟ این بسیار باعث تأسف است که ما در مورد نظامی که خودمان آن را تأسیس کرده‌ایم تا اینکه امنیت جهانی را تأمین کند و به ما این اطمینان را بدهد که عدالت را برپا می‌کند و باعث آرامش و پایداری اوضاع می‌شود، احساس امنیت نمی‌کنیم.

ارسال نظر: