X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 25 آبان 1399
عضو هیات علمی دانشگاه تهران:
تعداد بازدید خبر : 183
تاریخ ثبت : یکشنبه, 25 آبان,1399 | 09:59 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 25 آبان,1399 | 09:47 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 25 آبان,1399 | 09:59 ق.ظ

مسلمانان علیه شارلی‌ابدو در فرانسه و دادگاه اروپایی حقوق بشر طرح دعوا کنند

  • مسلمانان علیه شارلی‌ابدو در فرانسه و دادگاه اروپایی حقوق بشر طرح دعوا کنند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران بهترین واکنش حقوقی به اقدام زشت و زننده نشریه فرانسوی شارلی‌ابدو در بازنشر کاریکاتورهای اهانت آمیز به ساحت مقدس پیامبر عظیم‌الشأن اسلام را، طرح دعوا توسط مسلمانان در دادگاه‌های فرانسه و دادگاه اروپایی حقوق بشر عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ،دکتر احمد مومنی‌راد در نشست علمی «مرز میان آزادی بیان و توهین به مقدسات در رسانه‌ها» که توسط گروه حقوق بین ­الملل پژوهشگاه قوه قضاییه، برگزار شد، اظهار داشت: عقل، منطق و مجموعه قوانین حقوق بشری و حقوق بین ­الملل این امر را که بتوان به نام آزادی بیان و اندیشه هر سخنی را مطرح کرد و یا هر گونه اقدامی انجام داد، برنمی‌­تابد.

وی گفت: آزادی بیان، اندیشه و عقیده یکی از موهبت‌­های الهی اعطا شده به انسان است که مثل هر حق بشری محدوده دارد. اگر خطوط اعمال این آزادی به گونه‌­ای باشد که به حیثیت دیگران لطمه بزند، آن حق دیگر مشمول آزادی اندیشه و بیان نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: اگر بخواهیم این اقدامات را ریشه‌­یابی کنیم، این اقدامات به جریانی در غرب بازمی­‌گردد که به دنبال اسلام گریزی و اسلام‌­ستیزی است. در حقیقت غربی­‌ها یک جنگ صلیبی مدرن را بعد از حادثه 11 سپتامبر کلید زدند. زیرا یکی از دلایل آغاز جنگ­‌های صلیبی میان مسلمانان و مسیسحیان به رهبری کلیسا در فرون وسطی، پیشرفت مسلمانان بود. این هم دقیقا جنگ صلیبی دیگری است که با حادثه 11 سپتامبر آغاز شد و با اشغال افغانستان، عراق، ورود تروریست‌­ها به منطقه، حوادث سوریه، یمن و... ادامه پیدا کرد و همه در راستای این است که غرب نمی­‌تواند در برابر گسترش نفوذ و منطق اسلام ایستادگی کند و این پروژه‌­ای است برای پیشگیری از رشد اسلام.


رفتار فرانسوی‌ها در برخورد با آزادی بیان، دوگانه است

وی تأکید کرد: فرانسوی­‌ها حتی تحقیق در مورد مسائلی مانند هلوکاست را برنمی‌­تابند. این یک نمونه از استاندارد دوگانه و رفتار مغایری است که فرانسوی­ها و غربی­ها در پیش گرفته‌­اند. مثلا چالش روسری در فرانسه سال­های سال مسئله مهمی بود و دانش­آموزان مسلمان به دلیل داشتن روسری از تحصیل ممنوع بودند یا پناه دادن فرانسه به منافقین و حمایت مالی، سیاسی و اطلاعاتی و تبلیغاتی از آنها در حالی که حدود 17 هزار نفر را ترور کردند. در حالی که طبق رأی دیوان بین‌­المللی دادگستری در قضیه پناهندگی، اقدامات جنایتکارانه مانند خرابکاری، قتل و ترور و ... از شمول پناهندگی خارج است.

مومنی راد گفت: بند 3 ماده 19 میثاق بین­المللی حقوق مدنی و سیاسی، آزادی بیان را به رسمیت شناخته و در عین حال بر محدودیت­‌های آن تصریح کرده و گفته است:« اگر آزادی به حقوق و حیثیت دیگران لطمه بزند، آزادی نیست؛ یا خدشه به امنیت و نظم عمومی محدودیت دیگری است و ملاک سوم محدودیت آزادی بیان نیز سلامت و اخلاق عمومی است.»

وی افزود: حقوق از ناحیه خداوند برای آن است که انسان به کمال برسد. در قوانین کشورهای غربی­ نیز این را به رسمیت شناخته­‌اند که باید برای آزادی­‌ها حدو مرز قائل شویم. وقتی توهینی به شخص پیامبر اعظم (ص) که برگزیده خداست انجام می­شود، باعث جریحه­‌دار شدن قلب­­های مسلمین می­شود که نوعی تحریک به خشونت و جنگ و برهم زدن امنیت جامعه است.


شورای امنیت سازمان ملل باید علیه اهانت به ساحت پیامبر اسلام(ص)، قطعنامه صادر کند

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر تهدیدی علیه صلح و امنیت باشد، قاعدتا باید شورای امنیت ورود پیدا کرده و قطعنامه صادر کند. در حال حاضر تعداد زیادی مسلمان در دنیا از این اقدام ناراحت و برآشفته شده­اند. ماده 20 میثاق حقوق مدنی و سیاسی هر گونه دعوت به کینه، تنفر ملی، نژادی و مذهبی را که باعث ترویج تنفر و خشونت شود ممنوع کرده­است.

وی با بیان اینکه در رویه قضایی و آرای دیوان­ه‌ای بین‌­المللی مانند دادگاه اروپایی حقوق بشر نیز توهین به پیامبر محکوم شد گفت: دیوان در این رأی خود راجع به حکم دادگاه اتریش که خانم اتریشی توهین کننده به پیامبر را محکوم کرده ­بود بیان می­کند، دادگاه محلی اتریش به خوبی میان حق آن فرد به آزادی بیان و عقیده و حق طرفداران پیامبر برای حفاظت از احساساتشان را برای اینکه در جامعه خشونت و التهاب ایجاد نشود، تمایز بخشیده ­است. این، مهم­ترین دلیلی است برای اینکه حق بر آزادی بیان مطلق نبوده و محدود است. موارد متعددی در اسناد وجود دارد که توهین به مقدسات شناخته شده در ادیان، ممنوع است.

این استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران توضیح داد: بعد از حوادث 11 سپتامبر مجمع عمومی با صدور قطعنامه 150/60 نگرانی خود را نسبت به تشدید حملات توهین‌­آمیز به ادیان و اینکه اقلیت مسلمان بعد از 11 سپتامبر به عنوان تروریست معرفی شوند، اعلام می‌­دارد. همین‌طور مجمع عمومی نگرانی خود را در جهت برنامه­‌هایی که گروه‌­ها و سازمان­های افراطی در جهت توهین و افترا به مذاهب تعقیب می­کنند، به ویژه زمانی که این توهین از جانب حکومت­ها حمایت می­شود، اعلام می­کند. قطعنامه‌های متعدد مجمع عمومی مانند قطعنامه­‌های 171/63، 164/64، 156/64، 224/65 و... و نیز قطعنامه‌های شورای حقوق بشر مانند قطعنامه 9/4 و 19/7 در این راستا صادر شده که توهین به ادیان الهی ممنوع است و در راستای آزادی بیان نمی­گنجد.

وی افزود: کنوانسیون منع اشکال تبعیض نژادی نیز این ممنوعیت را در ماده 4 مقرر کرده؛ کنوانسیون حقوق کودک هم در مواد 12، 13 و 14 به این موضوع پرداخته و اعلامیه جهانی حقوق بشر هم در مواد 18- 20 و نیز ماده 29 محدودیت­‌ها را ذکر کرده­‌است.


مسلمانان علیه نشریه موهن در فرانسه و دادگاه اروپایی حقوق بشر طرح دعوا کنند

مومنی‌راد اضافه کرد: دین خدا یکیست و آن دین اسلام است اما در هر زمان و مکانی به نوعی بروز و ظهور یافته است. به طور قطع نقد متفاوت از توهین است. توهین را کسی نمی­پذیرد و توهین با آزادی بیان مرز دارد. زمانی که آزادی بیان به عنوان حق الهی و موهبت به انسان داده می­شود باید دقت کرد حقوق دیگران ضایع نشود. نقد مشخص است و شاخص‌­ها و معیارهای خود را دارد. مفروض این است که در نقد، از راه تحقیق و بررسی و درک حقیقت، با هدف رسیدن به حق و اندیشه درست، راجع به یک موضوع اظهار نظر می­کنند. این ملاک و معیاری است که نقد را از توهین جدا می­کند.

وی در پایان درباره شیوه­‌های واکنش حقوقی به اقدامات توهین‌­آمیز نشریه فرانسوی گفت: بهترین روش آن است که یک فرد مسلمان یا گروه‌­هایی از مسلمانان و یا سازمان­‌های غیردولتی در کشور فرانسه اقدام به طرح دعوا کرده و نیز از ظرفیت دادگاه اروپایی حقوق بشر استفاده کنند.

برچسب ها:
ارسال نظر: