X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 25 آبان 1399
عضو هیات علمی دانشگاه تهران:
تعداد بازدید خبر : 286
تاریخ ثبت : یکشنبه, 25 آبان,1399 | 09:40 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 25 آبان,1399 | 09:26 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 25 آبان,1399 | 09:46 ق.ظ

طبق نظر حقوقدانان فرانسوی، جریحه‌دارکردن احساسات بشری، جرم است

  • طبق نظر حقوقدانان فرانسوی، جریحه‌دارکردن احساسات بشری، جرم است


خیراله پروین گفت: طبق نظر حقوق­دانان فرانسه هرگاه توهین به مقدسات به قصد جریحه‌دار کردن احساسات بشری باشد یا موجب ترویج مسائل غیراخلاقی باشد، جرمی خواهد بود که با اخلاق عمومی جامعه در تعارض است.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ، دکتر خیراله پروین استاد دانشگاه و دیگر عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نشست علمی «مرز میان آزادی بیان و توهین به مقدسات در رسانه‌ها» که توسط گروه حقوق بین ­الملل پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد، اظهار داشت: وجود آزادی بیان در یک جامعه، یکی از وجوه توسعه یافتگی و مردم سالاری در آن جامعه است. آزادی بیان یعنی هر انسانی در هر کجا و هر زمان حق دارد نظر خود را در مسائل گوناگون مطرح کند و هیچ­کس حق ندارد وی را از بیان نظراتش منع کرده و یا تحت آزار قرار دهد. آزادی بیان در زمینه مباحث سیاسی و نقد حکومت­ها نیز مطرح است اما منحصر به این موارد نبوده و به همه حوزه­های اندیشه بشری قابلیت تسری دارد. سؤال این است که آیا آزادی بیان یک حق انسانی و ارزش مطلق و بدون قید و شرط است و یا اساسا باید نسبت به آن قید و شرطی قائل شد؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: همان­طور که ارزش این حق انسانی قابل پذیرش است، اعتقاد به وجود قید و شرایط و سازوکارهایی که مبتنی بر اخلاق و قانون باشد هم برای آن ضرورتی انکارناپذیر است.

پروین تأکید کرد: به بهانه حق آزادی بیان، نباید افرادی به حیثیت و آبروی دیگران و نیز سلامت و امنیت روانی افراد و جامعه هجوم برند؛ زیرا در غیر این صورت، فضای اجتماع به محل تسویه حساب­های شخصی، حزبی، گروهی و حتی قومی، نژادی و دینی تبدیل می­شود. اکثر فراد و سیستم‌های حقوقی و سیاسی نیز اجمالا این موضوع را قبول دارند که اگر قرار باشد در جامعه‌­ای نظمی برقرار باشد و حکومت قانون حاکم باشد باید به مخالفان اجازه استفاده از حق آزادی بیان را بدهند اما نه برای از بین بردن حیثیت و آبروی دیگران و اساس سیستمی که آن نظام حکومتی بر آن حاکم است.


نمی‌توان به بهانه آزادی بیانه به مقدسات دیگران توهین کرد

وی افزود: از آغاز عصر روشنگری، همواره افرادی به نام آزادی بیان، اقدام به توهین و تحقیر کرده و آن را حق انسانی خویش قلمداد کردند و متأسفانه بیش از همه به مقدسات دینی مسلمانان اهانت­هایی صورت گرفته­است. بحث اصلی این است که آیا توهین به مقدسات دینی در راستای آزادی بیان است؟

این استاد دانشگاه گفت: دین­مداران بر این باور هستند که اساسا آزادی بیان را باید با ارزش­های دیگری مثل احترام به ارزش­های دینی محدود کرد؛ اما در مقابل، گروهی معتقد هستند که آزادی بیان، صرفا با آزادی بیان دیگر افراد و گروه­ها محدود می­شود و نه با ارزش­های مذهبی آنها. این دسته افراد برای نقد و حتی توهین به ارزش­ها و مقدسات ادیان بر این اعتقادند که لازم است آزادی مطلق وجود داشته باشد.

پروین گفت: این گروه استدلالات حقوقی، سیاسی و اخلاقی نیز برای این ادعا بیان می­کنند. یکی از این استدلالات آن است که هیچ­کس نمی­تواند مدعی باشد که نماینده خدا و مقدسات دینی است و علیه اشخاصی که مقدسات را مورد توهین قرار می­دهند، شکایت کند. از این رو، افراد جامعه با آزادی بیان می­توانند مقدسات را مورد نقد قرار داده و حتی به آنها توهین کنند. اما این دیدگاه قابل نقد است. اگر محدودکننده آزادی بیان، آزادی سایر افراد و گروه­هاست، این آزادی باید در ابواب مختلف مثل آزادی عقیده، آزادی مذهب و... وجود داشته باشد. نمی­توان به بهانه آزادی بیان به مقدسات افراد دیگر توهین کرد.


احترام به مقدسات یک دیندار، احترام به حیثیت و آبروی اوست

این استاد دانشگاه افزود: این دیدگاه در بسیاری از اسناد، کنوانسیون­ها و توافقنامه­‌ای بین­المللی و حقوق بشری ذکر شده که آزادی بیان مطلق نیست. بلکه آزادی انسان مشروط و محدود به اموری است. یکی از موارد محدودکننده، احترام به عقاید، سنن و آزادی­هایی است که سایر اقوام و گروه‌­ها دارند. تمامی مذاهب آسمانی و حتی مکاتب مذهبی ابتدایی ارزش­هایی مقدس دارند که حتی پیروان آنها حاضرند جان و مال و هستی خود را بر سر حفظ آنها فدا کنند و حتی توهین به آنها را سنگین‌­تر و ناپسندتر از توهین به خود می­دانند.

پروین گفت: اگر مبنای مشروعیت حکمرانی قانون در غرب را اراده مردم بدانیم که بر مبنای آن انسان آزاد است؛ اما نمی­تواند وضعیتی را بیان کند که به تعارض بین اشخاص و انسان­ها بیانجامد بلکه باید حقوق دیگران را از جمیع جهات از جمله حق آزادی عقیده، مذهب و... حفظ کند.

وی تأکید کرد: یکی از جنبه­‌های پاسداشت آزادی دینی، احترام به مقدسات دینی است. پس همان گونه که نباید به آزادی جان، مال و... تجاوز کرد، نباید به آزادی مقدسات مذهبی هم توهین کرد.

این استاد دانشگاه به قید و شرط‌های آزادی بیان در اسناد بین­المللی حقوق بشر اشاره کرد و گفت: مواد 18، 19 و 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر که بر آزادی فکر، وجدان، مذهب و... تأکید می­کند آن را دارای محدودیت‌هایی دانسته­است و بند 3 ماده 19 میثاق حقوق مدنی و سیاسی، احترام به حقوق و حیثیت دیگران، حفظ امنیت ملی و نظم عمومی و سلامت و اخلاق عمومی را از محدودیت­های این حق دانسته­است.


محکومیت توهین به پیامبر اسلام در دادگاه اروپایی حقوق بشر

وی افزود: در جوامع دینی احترام به مقدسات یک دیندار، احترام به حیثیت و آبروی اوست. در کشورهای دیگر هم توهین به مقدسات در قوانین داخلی آنها ممنوع شده­است. مثلا در انگلستان، قانونی به نام قانون منع توهین به مقدسات وجود دارد. حتی طبق نظر حقوق­دانان فرانسه نیز هرگاه توهین به مقدسات به قصد جریحه‌دار کردن احساسات بشری باشد یا موجب ترویج مسائل غیراخلاقی باشد، جرمی خواهد بود که با اخلاق عمومی جامعه در تعارض است.

پروین ادامه داد: توهین به مقدسات از مسائل مربوط به اخلاق عمومی است که می­تواند آزادی بیان را محدود کند. هم­چنین توهین به مقدسات مصداقی از ترویج کینه و نفرت و محرک خشونت است که در بند 2 ماده 20 میثاق حقوق مدنی و سیاسی از محدودیت­های آزادی بیان است.

وی با بیان اینکه دادگاه اروپایی حقوق بشر نیز در حکمی، توهین به پیامبر اسلام را محکوم کرد و آن را مصداقی از آزادی بیان ندانسته است گفت: بنابراین احترام به احساسات مذهبی از جمله مصادیق حقوق دیگران محسوب می­شود و طبق بند 2 ماده 10 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر از یک مشروعیت و مبنای قانونی برخوردار است. لذا هر نوع اقدامی که احساسات مردم را جریحه دار کند، محدودیتی بر آزادی بیان است.

استاد دانشگاه تهران افزود: آزادی بیان از نظر دین مبین اسلام هم مطلق نیست. اسلام معتقد است حقوق و آزادی­های انسان، هدف نیست بلکه وسیله­ای است برای رسیدن به هدف غایی انسان یعنی کمال انسانی و قرب الی الله. آزادی­ها باید مشروط و مقید به اموری باشند که او را از این هدف بازندارند. در مورد آزادی بیان چارچوب­ها و محدودیت­هایی وجود دارد که به صورت رسمی به رسمیت شناخته شده­است.

وی تصریح کرد: در دین مبین اسلام، غیبت، تهمت، افترا، تمسخر و سخن‌­چینی ممنوع است و حتی در مورد آیین­های غیرالهی هم محدودیتی وجود دارد و حتی آموزه­های قرآنی نیز بر احترام به مقدسات ادیان دیگر و مناظره با بهترین روش با پیروان ادیان دیگر تأکید دارد.

پروین اضافه کرد: در حال حاضر بر اساس برآوردهای صورت گرفته نزدیک 20 میلیون مسلمان در کشورهای اروپایی زندگی می­کنند که باید اعتقاداتشان مورد احترام قرار گیرد. یکی از اهداف منشور ملل متحد، برقراری صلح و امنیت جهانی است و بیان شده هر نوع فعل، بیان و رفتاری که صلح و امنیت جهانی را برهم زند باید با آن مقابله کرد.

وی با طرح این پرسش که آیا غیر از این است که توهین به مقدسات سایر ادیان، صلح و امنیت جهانی را به خطر می­اندازد؟ افزود: این در حالی است که فقط در چهار درصد از کشورها، یک قومیت در حال زندگی هستند و در 96 درصد کشورها قومیت­های مختلفی زندگی می­کنند و منطقی نیست که به اعتقادات و ادیان آنان توهین شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: برخی می­گویند توهین به مقدسات مجاز است اما توهین کردن به نژاد و قبیله مجاز نیست. ممنوعیت توهین به نژاد و قبیله از آن جهت است که احساسات آنها را جریحه­دار می­کند؛ بر این اساس برای افرادی که دیندار هستند اساسا اعتقادات دینی بالاتر از قوم و نژاد است و حتی از مال و جان باارزش­تر است.

پروین با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی دین اسلام برقراری صلح و سازگاری بین همه ادیان و احساسات است گفت: یکی از اهدافی که منشور و هم انسان­ها فطرتاً به آن توجه دارند، بحث صلح و همزیستی مسالم‌­آمیز است. هدف صلح، مصلحت‌گرایی نیست بلکه خود صلح، هدف است و رشد و تعالی انسان هم در وجود صلح است.

این حقوقدان و استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: اگر منازعات غیرصحیحی وجود داشته ­باشد و تفاهمی بین انسان­ها نباشد یگانگی آیین بشری و گرایش به حق را کمرنگ می­کند و اگر قرار بر این است که انسان­ها به سمت آن وضعیتی حرکت کنند که در راستای آن رشد و تعالی یابند، معمولا باید به جهتی پیش بروند که یگانگی آیین بشری است. اما اگر آزادی بیان به خصوص در جامعه­ای مانند فرانسه که نسبت به دستاوردهای جامعه بشری حساسند، برای توهین به مقدسات دیگر ادیان باشد، مشخصا حوادثی تلخ و ناگوار را به همراه خواهد داشت. زیرا بیش از هشت درصد مردم فرانسه مسلمان هستند و لازم است حرمت مسلمانان حفظ شود تا موجب ایجاد شکاف در جامعه نشود
 

 

برچسب ها:
ارسال نظر: