X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 17 آبان 1399
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع):
تعداد بازدید خبر : 100
تاریخ ثبت : شنبه, 17 آبان,1399 | 06:14 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 17 آبان,1399 | 06:10 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 17 آبان,1399 | 06:14 ب.ظ

اهانت به پیامبر(ص) خلاف عقل، اخلاق و اعلامیه حقوق بشر است

  • اهانت به پیامبر(ص) خلاف عقل، اخلاق و اعلامیه حقوق بشر است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: اهانت به پیامبر(ص) خلاف عقلانیت، حداقل اصول اخلاقی و اعلامیه جهانی حقوق بشر است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از ایکنا، آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، امروز، ۱۷ آبان‌ماه در نشست «احترام به ادیان دیگر و آزادی بیان»، گفت: در اعلامیه جهانی حقوق بشر، تسامح و دوستی میان ملت‌ها مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، اهانت به مقدسات ادیان و ملت‌ها به شدت برخلاف مفاد این اعلامیه است.

وی اضافه کرد: ماده ۲۹ اعلامیه اشاره دارد که هر فرد در برابر جامعه مسئول است و هرکسی باید ذیل محدودیت‌هایی قرا بگیرد که به واسطه قانون به قصد امنیت و ... وضع شده است. ماده ۲۹ تصریح دارد «هر کسی در مقابل آن جامعه‌ای وظیفه دارد که رشد آزاد و کامل شخصیت او را میسر سازد».

رمضانی اضافه کرد: بند دوم این ماده اشعار دارد که «هر کس در اجرای حقوق و استفاده از آزادی‌های خود، فقط تابع محدودیت‌هایی است که به وسیله قانون، منحصراً به منظور تأمین شناسایی و مراعات حقوق و آزادی‌های دیگران و برای مقتضیات صحیح اخلاقی و نظم عمومی و رفاه همگانی، در شرایط یک جامعه دموکراتیک وضع شده است» و این حقوق و آزادی‌ها، در هیچ موردی نمی‌تواند بر خلاف مقاصد و اصول ملل متحد اجرا شود.

دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تأکید بر اینکه این ماده بیانگر حق مسئولیت اشخاص نسبت به جامعه و جامعه به افراد آن است، اظهار کرد: براساس این ماده، قانونگذار و قوه اجرایی کشور باید تمام تمهیدات لازم را برای عملی شدن حقوق مذکور فراهم آورد و به افراد اجازه دهد که از حقوق خود بهره کافی ببرد.

وی با اشاره به بندهای فوق از ماده ۲۹ بیان کرد: حال می‌پرسیم که آیا قرآن‌سوزی امنیت را به خطر نمی‌اندازد؟ و این اقدام باعث به هم ریختن نظم عمومی و جلوگیری از پیشرفت نیست؟ آیا اقدامات روزنامه شارلی ابدو سبب خشونت‌های متعدد نشده و بر خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر نیست؟ این کار سبب شد تا فرانسه دچار بروز خشونت و درگیری خیابانی شود و آیا این خشونت‌ها بر خلاف مفاد این ماده نیست.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه حق آزادی بیان مستلزم حقوق و مسئولیت‌های خاص و تابع محدودیت‌های ویژه است، تصریح کرد: عدم هتک حیثیت دیگران و حفظ امنیت عمومی اقتضاء می‌کند که با رفتارهای نادرست در ایجاد مزاحمت روحی و روانی برای پیروان ادیان مقابله شود.

رمضانی تأکید کرد: مسئله دیگر اینکه این‌گونه اقدامات بر خلاف عقلانیت است و عقلانیت حکم می‌کند حرمت انسان‌ها حفظ شود. همچنین چنین اقداماتی خلاف اخلاق و حتی اصول حداقلی اخلاقی است، زیرا این تعبیر معروف از امام علی(ع) که «هر چه را برای خود می‌پسندی، برای دیگران هم بپسند» اصلی انسانی و اخلاقی عام و فراگیر و فرامذهبی و فرادینی است.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات روزنامه فرانسوی و حمایت رئیس جمهور این کشور بر خلاف چندین ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر است، اضافه کرد: اگر حریم ادیان و مقدسات ادیان حفظ نشود، مسلماً صلح جهانی به خطر می‌افتد. بنابراین در یک کلام اهانت به پیامبر برخلاف اصول حداقلی اخلاق، عقلانیت و خلاف قوانین بین‌المللی از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

برچسب ها:
ارسال نظر: