X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 12 آبان 1399
عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران:
تعداد بازدید خبر : 2570
تاریخ ثبت : دوشنبه, 12 آبان,1399 | 11:14 ق.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 12 آبان,1399 | 11:07 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 25 فروردین,1400 | 12:34 ب.ظ

اهانت به پیامبر اسلام(ص) نقض آشکار میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل است

  • اهانت به پیامبر اسلام(ص) نقض آشکار میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل است

یک حقوقدان اهانت به پیامبر اسلام (ص) را نقض آشکار بند سوم میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل دانست و گفت: هرگونه تبلیغ برای جنگ و دعوت و ترغیب به کینه و تنفر ملی یا نژادی یا مذهبی که باعث تحریک و خشونت گردد به موجب قانون ممنوع است.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، دکتر«احمد مومنی راد» عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ضمن محکوم نمودن توهین به پیامبر مکرم اسلام صلوات الله علیه، اظهار داشت : اهانت به پیامبر اسلام(ص) نقض آشکار بند سوم از ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل است.


مومنی راد با اشاره به اینکه مواد ۱ و ۱۸ اعلامیه حقوق بشر توهین به مقدسات را مردود دانسته،افزود: رئیس جمهور فرانسه با حمایت از اقدام شنیع توهین‌کنندگان به پیامبر اکرم (ص) علاوه بر اینکه اسناد حقوق بشر را نقض کرده است ماده ۳۲ قانون آزادی مطبوعات فرانسه را نیز زیر پا گذاشته است. آزادی بیان در مجموعه اسناد حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بدون حد و مرز نیست؛ آزادی بیان در حقوق بین‌الملل موضوع مسئولیت‌ها و تکالیف است و به ناچار محدودیت‌هایی را متحمل می‌شود.


وی تصریح کرد: بند ۳ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی به صراحت توهین به مقدسات را ممنوع اعلام می‌کند. در بند ۲ این ماده آزادی بیان را مستلزم تکالیف و مسؤولیت‌های خاص بیان می‌کند و تابع محدودیت‌های معین می‌داند و آن را برای امور مهمی چون احترام به حقوق یا حیثیت دیگران، حفظ امنیت یا نظم عمومی یا سلامت یا اخلاق عمومی لازم می‌داند. بند۲ ماده ۲۰ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز برای آزادی بیان محدودیت‌هایی را ذکر کرده و مقرر داشته هرگونه تبلیغ برای جنگ به موجب قانون ممنوع است و هرگونه دعوت و ترغیب به کینه و تنفر ملی یا نژادی یا مذهبی که باعث تحریک و خشونت گردد به موجب قانون ممنوع است.


عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران در ادامه یادآور شد: بسیاری از کشورها در قوانین خود در جهت حمایت از حقوق مذهبی دیگران یا حفاظت از نظم و اخلاق عمومی توهین، آن را جرم‌انگاری کرده‌اند؛مواد ۱۸ تا ۲۰ اعلامیه حقوق بشر به آزادی بیان و عقیده می‌پردازد و محدودیت‌های آن را در ماده ۲۹ بیان می‌کند. علاوه بر آن بند اول ماده ۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی نیز به این موضوع اشاره دارد. مواد ۲ و ۳ قطعنامه شماره ۶۰/۱۵۰ مجمع عمومی سازمان ملل نگرانی خود را نسبت به تشدید حملات توهین‌آمیز به ادیان و اینکه اقلیت مسلمانان را بعد از وقایع ۱۱ سپتامبر به عنوان یک نژاد و مذهب معرفی کنند،همچنین نگرانی عمیق خود را نسبت به برنامه‌هایی که گروه‌ها یا سازمان‌های افراطی در جهت توهین و افترا به مذاهب تعقیب می‌شود به ویژه هنگامی که این اقدامات به وسیله حکومت‌ها حمایت می‌گردد اعلام می‌دارد.


وی در ادامه با طرح این سؤوال که آیا براساس اسناد حقوق بین‌الملل هرگونه تحریک مذهبی، عمل غیرقانونی علیه اشخاص و گروه‌ها به واسطه مذهب ممنوع است؟ با بیان مثالی گفت: دو سال پیش دادگاه اروپایی حقوق بشر در تایید حکم یک دادگاه اتریشی تاکید کرد توهین به پیامبر اکرم اسلام(ص) در چارچوب آزادی بیان قرار نمی‌گیرد این تصمیم دادگاه در واقع در تایید حکم یکی از دادگاه‌های محلی در اتریش علیه یک زن ۴۷ ساله شهروند این کشور اتخاذ شد که وی را به اتهام توهین به پیامبر اکرم (ص) در سال ۲۰۰۹ میلادی به پرداخت ۴۸۰ جریمه نقدی و هزینه های دادرسی محکوم کرده بود، صادر شد.


مومنی راد ادامه داد: در رای دادگاه آمده است که دادگاه‌های محلی در اتریش تعادل دقیقی میان حق زن مذکور در آزادی بیان و حق دیگران در حفاظت از احساسات مذهبی خود یعنی محافظت از صلح مذهبی در اتریش برقرار کرده است و توهین به پیامبر عظیم الشأن اسلام در چارچوب حق برخورداری از آزادی بیان قرار نمی‌گیرد!. حقوق بشر متاسفانه در غرب دچار استاندارد دوگانه است؛ فرانسه که خود را مهد آزادی و حقوق بشر می‌داند در موضوعات یکسان مواضع گوناگونی اتخاذ کرده است.


این حقوقدان اذعان کرد: در حالیکه دولت فرانسه از انتشار و بازنشر کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اکرم(ص) توسط نشریه شارلی ابدو  حمایت می‌کند و یا اقدام سخیف یک معلم  را به عنوان آزادی بیان نام می‌برد که صدها فرانسوی به خاطر حجاب از مدارس و مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌های فرانسه اخراج شده‌اند، فرانسه از یک سو نمی‌تواند روسری دختران در مدارس را  تحمل کند ولی اینگونه از توهین به مقدسات ادیان الهی به نام  آزادی بیان دم می زند!


وی افزود: فرانسه در حالی توهین به پیامبر اکرم صلوات الله علیه را آزادی بیان می‌داند که نه تنها انکار هولوکاست را جرم می‌داند بلکه حتی اظهار نظر درباره این موضوع را منع می‌کند. بالاتر از آن حتی تحقیق و بررسی در مورد هولوکاست را که حق ابتدایی هر پرسش‌گر و محققی است را ممنوع می‌کند و برای آن مجازات تعیین می‌نماید. تعدادی از اندیشمندان و  انسان‌های آزاده در این رابطه محکوم شده‌اند. دنیا شاهد بود که دولت فرانسه چگونه با جلیقه زردها برخورد کرد و  اعتراض هزاران هزار فرانسوی را که منتقد سرمایه‌داری بودند به شدت سرکوب کرد ولی از این سو توهین به برترین انسان عالم هستی را نماد آزادی بیان تلقی می‌کند.


مومنی راد بیان کرد: دولت فرانسه هم اکنون صدها نفر از اعضای سازمان منافقین را به عنوان پناهنده پذیرفته و از آنها  حمایت می کند در حالیکه رای دیوان دادگستری بین‌المللی در پرونده پرو علیه کلمبیا صراحتا اعطای پناهندگی به تروریست‌ها را رد می‌کند واین اقدام را ناقض حقوق بشر می‌داند. شایسته است دولت  فرانسه به جای حمایت از توهین به مقدسات به این سؤوال پاسخ بدهد که چرا سال‌های سال در الجزایر میلیون‌ها انسان را قتل عام کرد؟ سال‌های سال در مقابل اراده یک ملت ایستاد و با وحشی‌گری میلیون‌ها انسان را به خاک و خون کشید؟


وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعا این اقدامات مغایر با حقوق بشر است. حقوق بشری که هم اکنون ابزاری شده است در دست برخی دولت‌های غربی تا بوسیله آن به منافع نامشروع خود برسند؛ از سویی دیگر وحشت دولت‌های غربی از گسترش اسلام باعث شده است که آنها با حربه اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی مستقیماً به جنگ مسلمانان بیایند و با تبلیغ اسلام تحریف شده به جنگ اسلام واقعی و اسلام ناب محمدی بپردازند در حالیکه با اراده خداوند اسلام بعنوان  آخرین و کاملترین دین الهی، قلب همه جهانیان را تسخیر خواهد کرد و حکومت عدل بدست مهدی موعود(عج) در دنیا تشکیل خواهد شد و انسان‌ها عدالت واقعی را خواهند چشید.


امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پس از آنکه با حمایش از انتشار کاریکاتورهای موهن درباره پیامبر عظیم الشان اسلام با واکنش ها و انتقادهای شدیدی مواجه شد در سخنانی گفت احساسات مسلمانان درباره کاریکاتور‌های توهین آمیز به پیامبر اکرم (ص) را درک می‌کند و دولت وی در توهین به پیامبر اکرم (ص) دخالتی ندارد. این در حالی است که اعتراضات به کاریکاتور‌های توهین آمیز به پیامبر اکرم (ص) همچنان ادامه دارد.

 

ارسال نظر: