X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 11 شهریور 1397
تعداد بازدید خبر : 59
تاریخ ثبت : یکشنبه, 11 شهریور,1397 | 04:12 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 11 شهریور,1397 | 04:12 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 11 شهریور,1397 | 04:12 ب.ظ

توقف کمک به آنروا؛ قطعه پازل معامله قرن

  • توقف کمک به آنروا؛ قطعه پازل معامله قرن
توقف کمک به انروا

فعالان فلسطینی تاکید کردند که هدف آمریکا از قطع کمک ها به آژانس امداد رسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) سیاسی است و واشنگتن از این طریق می خواهد طرح سازش موسوم به «معامله قرن» را به فلسطینی ها تحمیل کند.

گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، گروه ها و جنبش های مختلف فلسطینی اقدام آمریکا در قطع تمام کمک های مالی به آژانس آنروا را یکی از گام های اجرایی شدن طرح «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در پایان دادن به مساله فلسطین همچون اعلام قدس به جای تل آویو به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت به قدس اشغالی دانستند، و آن را محکوم کردند.
وزارت خارجه ایالات متحده، روز جمعه اعلام کرد که این کشور کمک های خود را به آنروا قطع کرد. آمریکا دلیل این اقدام را عملکرد نامناسب آنروا و اصلاح ناذیری آن دانست.
آژانس آنروا در زمینه هایی چون کمک به تحصیل و درمان هزاران آواره فلسطینی در 5 منطقه لبنان، سوریه، اردن، کرانه باختری و نوار غزه فعالیت می کند.
فلسطینیان معتقدند که قطع این کمک ها، باعث پیچیده و دشوار شدن وضعیت انسانی در مناطق پنج گانه فعالیت آنروا به ویژه غزه می شود.

بودجه فقط به اندازه ماه جاری باقی است
«عدنان ابوحسنه» سخنگوی آنروا در غزه به خبرنگار ایرنا گفت که دولت آمریکا جلوی 300 میلیون دلار از مبلغ 360 میلیون دلاری را که قرار بود در ابتدای سال میلادی بپردازد، گرفت.
ابوحسنه خاطرنشان کرد: این تصمیم غیرمنتظره مخالف آن چیزی است که دولت آمریکا بیان کرده چرا که پیشتر گفته بود که آنروا، نقش بسیار مهمی را در توسعه انسانی ایفا می کند.
وی افزود: در پی این تصمیم ما از ابتدای سال با دشواری زیادی روبرو می شویم، چرا که آن موقع قرار بود 446 میلیون دلار پرداخت شود و امروز این مبلغ به 217 میلیون دلار رسیده است و و این کمبود، صد در صد روی برنامه های آنروا تاثیر منفی می گذارد.
سخنگوی آژانس امداد رسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی در غزه عنوان کرد: اکنون فعالیت های آنروا جهت بازگشایی مدارس در مناطق پنج گانه سوریه، لبنان، اردن، کرانه باختری، و غزه با خطر جدی روبروست و در حال حاضر کمک ها فقط برای این ماه کفایت می کند و امیدواریم که برای ماه های آینده بودجه جدیدی فراهم شود و ما به دنبال خیرین کمک کنندگان دیگر برای تأمین منابع مالی هستیم.
آنروا در 5 منطقه، 711 مدرسه تحت پوشش دارد که 525 هزار کودک دانش آموز فلسطینی زیر نظر 22 هزار معلم مشغول به تحصیل هستند.
ابوحسنه با بیان اینکه در نهایت این آمریکاست که تنها می ماند، تاکید کرد: آنروا به کار خود ادامه خواهد داد و ما اصرار داریم که خدمات مناسب در 5 منطقه آژانس، به ویژه یک و نیم میلیون آواره فلسطینی در غزه استمرار داشته باشد.

آمریکا، به وضوح از اسرائیل جانبداری می کند

یکی از مقام های ارشد حماس نیز در گفت وگو با ایرنا، تصمیم آمریکا را جانبداری آشکار واشنگتن از تل آویو توصیف کرد و قطع کمک ها را گویای منطق دشمنی آمریکا با ملت فلسطین دانست.
وی افزود: کاخ سفید، پس از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت دولت اشغالگر صهیونیستی، اکنون تصمیم به این کار گرفته تا تلاشی مذبوحانه برای پایمال کردن حق بازگشت و دیگر حقوق ملت فلسطین کرده باشد اما همه تلاش های آمریکا در سطح سیاسی ناکام خواهد ماند.
عضو ارشد حماس معتقد است که نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان، مسبب افزایش تنش ها در منطقه می شود و به آرامش فلسطینیان کمکی نخواهد کرد.
این فعال فلسطینی همچنین گفت که ملت ما نیاز به ایستادن در صفی واحد دارد تا با همه خطرات پیش رو مقابله کند.

افزایش خشونت نتیجه بحران در میان آوارگان است

«احمد ابوهولی» عضو کمیته اجرایی «سازمان آزادیبخش فلسطین» و رئیس اداره امور آوارگان این سازمان هم خاطرنشان کرد که قطع کمک های آمریکایی به آنروا موجب لغو شدن کمک های آن به قطعنامه بین المللی 302 مبنی بر ارائه خدمات به حدود 5 میلیون و 900 هزار آواره فلسطینی نمی شود.
ابوهولی با محکوم کردن تصمیم آمریکا، یادآور شد که این تصمیم قطعا با هدف پایان دادن به فعالیت های آنروا و پایمال کردن حقوق آوارگان فلسطینی است.
وی این تصمیم آمریکا را دارای رنگ و بوی سیاسی خواند که برای فشار بر رهبران فلسطینی جهت قبولاندن معامله قرن انجام می شود. اما به گفته وی فلسطینیان همواره این طرح را مردود می دانند و معتقدند که هدف معامله قرن، مختومه کردن پرونده فلسطین، قدس و آوارگان فلسطینی است.
ابوهولی با بیان اینکه رهبران فلسطینی مذاکره بر سر این موضوع را نپذیرفته اند، گفت که همزمان با نپذیرفتن مذاکره از سوی سران جنبش های فلسطینی، شاهد قطع کمک ها و فشار بر ملت فلسطین هستیم که همگی برای تحمیل این طرح و امضای معامله قرن است.
رئیس اداره امور آوارگان ساف، در مورد پیامدهای تصمیم آمریکا بر منطقه و به خصوص بر کار آنروا هشدار داد و اظهار داشت: آنروا یکی از سازمان های بین المللی بوده که در طول هفتاد سال اشغال فلسطین به آنها کمک کرده، در حالی که در طول همین سال ها از راه حل سیاسی در پرونده آوارگان فلسطینی خبری نبوده است.
ابوهولی، ادامه بحران در به آژانس امداد رسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی را دارای پیامدهای خطرناکی بر امنیت و ثبات منطقه دانست و گفت: این مساله، یکی از عوامل افزایش دهنده بی ثباتی در منطقه و به تبع آن افزایش خشونت است چرا که آوارگان فلسطینی از شدت نیاز و فقر، طعمه گروه های تروریستی مانند داعش می شوند.
عضو ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین از جامعه جهانی و سازمان ملل خواست تا از آنجا که آنروا یک نهاد بین المللی به شمار می رود با مسئولیت پذیری و تحرک سریعتر از این آژانس حمایت کنند و وضعیت مالی آن را پیش از فوت وقت نجات دهند.

منبع: ایرنا

برچسب ها:
ارسال نظر: