X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 29 مرداد 1397
تعداد بازدید خبر : 1035
تاریخ ثبت : دوشنبه, 29 مرداد,1397 | 04:35 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 29 مرداد,1397 | 04:35 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 29 مرداد,1397 | 04:35 ب.ظ

آیا اسراء الغمغام اعدام شده است؟

  • آیا اسراء الغمغام اعدام شده است؟
اسراءالغمفام

روز گذشته تصاویر اعدام وحشیانه یک زن در عربستان سعودی بار دیگر جنجال حقوق بشری در این کشور به راه انداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشرتصاویری از اعدام وحشیانه یک فعال حقوق بشر و مدافع زنان در ملاء عام با شمشیر، رسانه های خبری جهان را شوکه کرده است. این تصاویر که مشخص نیست هویت آن مربوط به کدام زندانی یا کدام زن است، شایعاتی در فضای مجازی به راه انداخته است که او کسی نیست جز فعال سیاسی معروف خانم اسراء الغمام، او که یکی از مخالفان سرسخت سیاست های آل سعود است از سال 2015 در زندان به سر میبرد، اما جرم او تنها فعالیت حقوق مدنی نیست جرم او شیعه بودن است. 
دستگاه آل سعود پس از اعدام ناعادلانه شیخ النمر النمر اقدام به بازداشت گسترده و دستگیری شیعیان در منطقه قطیف کرده است. خانم الغمام اولین زن شیعه در زندان سعودی است. 
با اینحال در اخبار تکمیلی از انتشار این تصاویر شنیده ها حاکی ست که الغمام اعدام نشده است، این تصاویر متعلق به یک زن میانماری است.

اما واقعیت چیست؟

در حالی تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی امروز از اعدام ' اسراء الغمغام ' فعال حقوق بشری اهل قطیف ( شرق) عربستان خبر دادند ، برخی کاربران دیگر آن را تکذیب کردند.
ساعاتی قبل برخی از کاربران سیاسی مخالف دولت سعودی با ابراز اطمینان از اعدام این فعال حقوقی ، یک فایل صوتی از فردی را منتشر کردند که با لهجه سعودی می گوید : گردن او را من با شمشیر زدم.

این کاربران با انتشار پیام هایی خواستار دخالت سازمان بین المللی حقوق بشری در این مساله و جلوگیری از تعقیب فعالان حقوق بشری شدند.
برخی دیگر از کاربران با رد این موضوع ، نوشتند که این صدا مربوط به یک پرونده ویژه در عربستان بوده است که طی آن یک زن برمه ای با هویت 'لیلی بنت عبدالمطلب' فرزند دختر همسر خود را شکنجه و سپس کشته بود و دادگاه هم با صدور رای قصاص در ژآنویه 2015 او را مجازات کرد.
منابع رسمی دولت سعودی تاکنون به این اخبار واکنشی نشان نداده اند.

الغمغام از فعالان حقوق مدنی عربستان است که از سال 2015 میلادی به همراه همسرش 'موسی الهاشم ' به اتهام شرکت در راهپیمایی های سیاسی علیه آل سعود بازداشت و روانه زندان شده است.
بروز این شایعه ها در حالی است که حساب کاربری ' معقلی الرای ' در توئیتر چند روز پیش نوشت : حکومت عربستان آماده صدور احکام اعدام برای برخی فعالان حقوق بشری از جمله الغمغام و همسرش الهاشم می شود.

دولت عربستان از یک سال پیش شمار زیادی از فعالان حقوق بشری این کشور را به بهانه مختلف از جمله اقدام علیه امنیت کشور و جاسوسی بازداشت و روانه زندان کرده است.
همین مساله باعث تنش جدی میان عربستان و کانادا شده است و منجر به قطع روابط دیپلماتیک شد. اتاوا خواستار آزادی الغمام شده بود که با واکنش ناهنجار سعودی مواجه شد.

اقدام سعودی حیله و هوچی گری بود برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات شنیع آل سعود علیه شهروندان این کشور. برخی از ناظران اقدام عربستان در قبال کانادا را پیامی به دیگر کشورها تلقی کردند. کشورهای مدعی حقوق بشر هم طبیعتا پول عربستان را به موارد وحشیانه نقض حقوق بشری در داخل کشور سعودی ترجیح می دهند.
پس از مناقشه این دو کشور فعالین حقوق بشر با ایجاد کمپین در فضای مجازی خواستار برکناری عربستان سعودی از ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل شدند.

احکام صادره علیه بانوی شیعه

اولین جلسه محاکمه خانم اسراء الغمام روز 24 مرداد در شهر الریاض برگزار شد.
خبرگزاری ابنا دراینباره گزارش داده است: دادستان عمومی خواستار مجازات اعدام تعزیری برای این خانم شد و دادگاه نیز از خانواده اش خواست وکیل مدافعی برای وی برگزینند.
او است که در اعتراضات مردمی علیه نظام حاکم مشارکت داشته است.

پدر این خانم در پیامی اظهار داشت که با وکیلان مدافع زیادی برای وکالت تنها دخترش صحبت کرده است اما مبلغ بالایی بدین منظور طلب کرده اند.
وی تأکید کرد که وکیلان مدافع در حال سوء استفاده از این پرونده هستند و می خواهند پول های زیادی بدست آورند.
گفتنی است تعدادی از بانوان سعودی در منطقه شیعه نشین شرقیه به دلایل سیاسی بازداشت شده اند که نعیمه المطرود و فاطمه نصیف و نسیمه الساده از مهمترین این زندانیان به شمار می آیند.
آل سعود در برهه اخیر به شدت به بازداشت بانوان به ویژه فعالان حقوق بشر روی آورده است.

زنی که به حاشیه رفت

فضای سیاسی عربستان در فضای مجازی این کشور نشان می دهد که دغدغه شهروندان اعدام ان زن بی گناه نیست. اکثر کاربران و دعواهای مجازی و جنجالی که به پا شده است بر سر این است که این زن الغمغام است یا خیر؟ اما کسی نمی گوید که این زن گمنام به کدامین گناه وحشیانه اعدام می شود؟

گردآوری؛ زهره نوروزپور

برچسب ها:
ارسال نظر: