X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 27 مرداد 1397
تعداد بازدید خبر : 66
تاریخ ثبت : شنبه, 27 مرداد,1397 | 12:38 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 27 مرداد,1397 | 12:38 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 27 مرداد,1397 | 12:38 ب.ظ

بیان دردهای کودکان یمنی از زبان یک پرستار کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

  • بیان دردهای کودکان یمنی از زبان یک پرستار کمیته بین‌المللی صلیب سرخ
کودکان یمن

یک پرستار کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن درباره حمله اخیر ائتلاف متجاوز عربی به اتوبوس حامل کودکان در صعده یمن صحبت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ، مارتا بلانکو، پرستار کمیته بین المللی صلیب سرخ از بیمارستان الطلح یمن گزارشی را برای روزنامه گاردین درباره رنج و مشکلات کودکانی که در حمله ائتلاف سعودی به اتوبوسی در صعده زخمی شدند، نوشته است.

وی در این گزارش آورده است: یک هفته پیش ۴۰ کودک و ۱۱ فرد دیگر در حمله به اتوبوسی که کودکان را در یمن حمل می‌کرد، کشته شدند. تعدادی از آن‌ها در بیمارستان تحت نظارت کمیته صلیب سرخ معالجه و با آمبولانس‌ها به بیمارستان منتقل شدند. ده‌ها کودک جراحت‌های شدیدی داشتند. برخی از آن‌ها فریاد می‌زدند و برخی ترسیده بودند. آنچه هفته گذشته در صعده اتفاق افتاد برای من بی‌سابقه بود از این نظر که تقریبا تمامی قربانیان کودک بودند. من به عنوان عضو تیم جراحان سیار صلیب سرخ در کنار ناظران بهداشت در بیمارستان الطلح کار می‌کنم. وضعیت بهداشت در یمن به دلیل درگیری‌ها با بحران بزرگی مواجه است. آنچه روز پنجشنبه در صعده رخ داد نهایت کابوس‌ بود.

این پرستار می‌افزاید: زمانی که درحال رفتن به بیمارستان بودیم یکی از همکارانم با من تماس گرفت و به من خبر دادند که حمله‌ای صورت گرفته است و ما باید انتظار تعداد زیادی زخمی شده را داشته باشیم. زمانی که گفتند بیشترشان کودک هستند قلبم ایستاد. اتاق وضعیت فوق‌العاده و دو چادر اضافی دیگر در خارج پر بودند. نمی‌توانی تصور کنی وضعیت چگونه بود. اولین کاری که باید می‌کردیم معالجه زخمی‌ها بود. باید فورا وارد عمل می‌شدیم. کسانی که جراحت‌های شدیدتر داشتن به چادرها منتقل شدند.

او تاکید کرد: زمانی که در این لحظه هستی زمان از دستت می‌رود. تو باید روی کارت متمرکز شوی و احساسات را کنار بگذاری. برای مدت چهار ساعت همگی به سرعت و با تلاش زیاد کار می‌کردند. کارمندان محلی نیز برای کمک آمده بودند حتی نظافتچی‌ها کمک می‌کردند. تو باید نهایت تلاشت را به کار ببری و بیشتر مواقع این هم کافی نیست. دو کودک در اتاق وضعیت فوق‌العاده در کنار من جان خود را از دست دادند. واقعیت وحشتناک این است که نمی‌توانی همه را نجات دهی. در مجموع ۵۱ تن جان خود را از دست دادند که ۴۰ تن از آن‌ها کودک بودند. ده‌ها تن نیز زخمی شده بودند که بیشترشان کودک بودند. بسیاری از کودکان دچار تنگی نفس شده بودند. برخی از آن‌ها دستشان یا پایشان شکسته بود و خرده‌ شیشه در سر و صورتشان دیده می‌شد. شانس آوردیم که مجبور به قطع عضو نشدیم. از نظر جسمی کودکان زخمی شده خوب می‌شوند اما از نظر روانی نگران آن‌ها هستم. بیشترشان شوکه شده بودند و نمی‌دانستند چه اتفاقی برایشان افتاده است. یک دقیقه پیش در اتوبوس بودند و یک دقیقه بعد در بیمارستان.

این پرستار تصریح کرد: وضعیت بهداشت در یمن در آستانه فروپاشی است و صعده یک منطقه بسیار فقیر است. حمایت روانی درستی از ساکنان به عمل نمی‌آید. این حمله احتمالا تأثیر روانی برای مدتی طولانی بر این کودکان می‌گذارد. مراسم تشییع جنازه برخی از کودکان روز دوشنبه برگزار شد. بیمارستان هنوز پر از کودکانی است که باید در مدرسه باشند یا بیرون در حال بازی. این جنگ کودکی‌شان را از آن‌ها گرفته است. فکر نمی‌کنم طی دو هفته آینده بتوانیم استراحت کنیم اما این مساله اهمیتی ندارد. اینکه من اینجا باشم و بتوانم کمک کنم برای من بسیار خوشحال کننده است. روز دوشنبه به دفتر رفتم تا وضعیت پزشکی را بررسی کنم. در آن لحظه که آرامش برقرار بود دوباره تصاویر توی ذهنم تکرار می‌شدند: درد کشنده بر چهره‌های این کودکان و صدای کودکانی که از درد فریاد می‌زدند. چه در یمن، چه سوریه، چه عراق و چه هر کشور دیگر حملات علیه غیرنظامیان قابل قبول نیست. براساس قوانین بین‌المللی حمله به غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی ممنوع است. اما من تا جایی که یادم می‌آید همواره با غیرنظامیان سروکار داشته‌ام. برای همین به دفتر رفتم تا درخواست ارسال دارو و تجهیزات را بکنم. دفعه بعدی هم باید آماده باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
برچسب ها:
ارسال نظر: