X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 10 شهریور 1399
تعداد بازدید خبر : 183
تاریخ ثبت : دوشنبه, 10 شهریور,1399 | 03:49 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 10 شهریور,1399 | 03:49 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 10 شهریور,1399 | 03:49 ب.ظ

محکومیت اهانت به قرآن در سوئد از سوی سازمان ملل و کشورهای اسلامی

  • محکومیت اهانت به قرآن در سوئد از سوی سازمان ملل و کشورهای اسلامی
قرآن کریم

هتک حرمت قرآن کریم در شهر مالموی سوئد باعث ناآرامی و اعتراض گسترده در این کشور شده است و سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل این اقدام توهین آمیز را به شدت محکوم کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سازمان همکاری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای جسارت نسبت به قرآن کریم و سوزاندن نسخه‌ای از آن در شهر مالموی سوئد را محکوم کرد و آن را غیرقابل قبول خواند.

در بیانیه این سازمان تصریح شده این اقدام مغایر با تلاش‌های بین‌المللی در راستای مبارزه با تحریک و افراط‌گرایی است.

این بیانیه می افزاید: سازمان همکاری اسلامی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین اقدامی انجام خواهد داد.

واکنش سازمان ملل

در همین حال، میگوئل موراتینوس رئیس شورای تمدن‌های سازمان ملل قرآن‌سوزی توسط افراط‌گرایان در شهر مالموی سوئد را محکوم کرد.

وی با انتشار بیانیه‌ای حادثه جسارت نسبت به قرآن کریم را کاملاً غیرقابل قبول و توجیه‌ناپذیر دانسته و می گوید: این‌چنین اقدامات تأسف‌باری که از سوی تندروها انجام می‌شود منجر به خشونت و ایجاد شکاف میان جوامع بین‌المللی خواهد شد.

رئیس شورای تمدن‌های سازمان ملل همچنین از فعالان و رهبران دینی خواست اهانت به کتاب‌ها و اماکن مقدس، و همچنین خشونت به نام دین را محکوم کنند.

اهانت به قرآن در اروپا؛ تضعیف کننده صلح جهانی

شیخ محمد حسین، مفتی قدس و فلسطین و خطیب مسجدالاقصی، اهانت به ساحت قرآن کریم در سوئد را با سوزاندن نسخه‌ای از کلام وحی و پاره کردن قرآن از سوی گروهی اسلام‌ستیز در نروژ محکوم و تأکید کرد: چنین اقداماتی تضعیف‌کننده صلح جهانی است.

وی تصریح کرد: این نخستین بار نیست که کتاب خدا به شیوه‌ای خاص مورد هدف قرار می‌گیرد و به احساسات مسلمانان جهان توهین می‌شود و این گونه اقدامات توهین‌کننده به اسلام و مسلمانان با اصول و مبانی ادیان در تضاد است. این اقدام درگیری‌های دینی جوامع را تشدید و فضای تنش‌زایی را ایجاد خواهد کرد و تضعیف‌کننده صلح جهانی است.

خطیب مسجد الاقصی از جامعه بین‌الملل محکومیت این گونه جنایت‌های نفرت‌انگیز را که بیانگر نژادپرستی و عمق نفرت عاملان آن است و اتخاذ موضعی قاطعانه را در برابر توهین‌کنندگان به مقدسات دین اسلام و کتاب خدا خواستار شد و تأکید کرد: اسلام دین عدالت، رحمت و میانه‌روی است.

مفتی قدس و فلسطین از تمام کشورهای جهان و سازمان ملل خواستار وضع قانونی شد که اهانت به ادیان آسمانی و نمادهای دینی را جرم بشمارد و عاملان این گونه اقدامات شنیع را مجازات کند.

هراس از گرایش سوئدی ها به اسلام

مرکز رصد اسلام‌هراسی دارالافتاء مصر سوزاندن قرآن در شهر «مالمو» سوئد و ایجاد تنش و ناآرامی از سوی مسلمانان در واکنش به این اقدام را محکوم و اعلام کرد: اسلام‌هراسی و جنایت‌های تنفرآمیز به دلیل افزایش ۸,۱ درصدی جمعیت مسلمانان در سوئد، رشد داشته است و راستگرایان افراطی از این امر برای ایجاد ترس و تنفر از مسلمانان به بهانه سیطره آنان بر این کشور سوء استفاده می‌کنند.

محکومیت جسارت نسبت به قرآن از سوی ترکیه

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در پیامی توییتری نوشت: در قلب اروپا قرآن کریم را می‌سوزانند، سپس ادعای دفاع از عقل، دانش، آزادی و عدالت دارند. آن‌ها به هر کسی که مثل خودشان نباشد برچسب بی‌عقلی، مرتجع و دشمن آزادی می‌زنند. این بربرهای مدرن حد و مرزی برای بربریت نمی‌شناسند.

هشدار پاکستان در مورد اسلام ستیزی در اروپا

زاهد حفیظ چودری نیز در واکنش به این اقدام توهین آمیز با صدور بیانیه‌ای در واکنش به تشدید اسلام‌هراسی در اروپا، آتش زدن قرآن کریم توسط عناصر ضداسلام در مالمو سوئد و اسلو، پایتخت نروژ، را به شدت محکوم کرد.

وی افزود: چنین اقداماتی که از ظهور اسلام‌هراسی نشأت گرفته است مغایر با روح هر مذهب بوده و نیز آزادی بیان را هرگز نمی‌توان با توهین و نفرت به نام مذهب توجیه کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان تأکید کرد: اطمینان از احترام به عقاید مذهبی دیگران یک مسئولیت جمعی است و برای صلح و رفاه جهانی بسیار حائز اهمیت تلقی می‌شود.

شرح ماجرای جسارت به قرآن کریم در سوئد

جمعه گذشته، هفتم شهریورماه، پس از سوزاندن یک نسخه قرآن در منطقه «روزنگارد» شهر مالمو در سوئد، که فیلم آن به شکلی گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، معترضان به خیابان‌ها ریختند و تنش‌ها بالا گرفت.

سخنگوی پلیس مالمو شمار تظاهرات‌کنندگان را حدود ۳۰۰ نفر تخمین زد و اعلام کرد آتش زدن یک جلد قرآن در روز جمعه، عامل خشم معترضان و  صحنه درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس بوده است.

تنش‌ها در این شهر در حالی بالا گرفت که مقام‌های دولت با حضور رهبر راست‌های افراطی دانمارک و برگزاری تظاهرات ضد مسلمانان در مالمو در روز جمعه مخالفت کردند.

قرار بود راسموس پالودان، رهبر حزب راست‌گرای افراطی «خط سخت» دانمارک روز جمعه برای شرکت در یک راهپیمایی ضد مسلمانان به مالمو سفر کند.

در پی بروز نگرانی‌های امنیتی، دولت سوئد ورود پالودان به این کشور را برای دو سال ممنوع اعلام کرد. هواداران پالودان روز جمعه بدون حضور وی تظاهرات کردند. پلیس سه نفر از این افراد را به‌اتهام اشاعه نفرت نژادی بازداشت کرد.

رهبر دست راستی‌های دانمارک، پیش از این با آتش زدن یک جلد قرآن در یکی از محلات مرکزی کپنهاگ، پایتخت دانمارک، موجی از تنش‌های نژادی ــ فرهنگی را در این کشور شمال اروپا به‌راه انداخته بود.

برچسب ها:
ارسال نظر: