X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 اسفند 1397
تعداد بازدید خبر : 95
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 15 اسفند,1397 | 02:27 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 15 اسفند,1397 | 02:27 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 15 اسفند,1397 | 02:27 ب.ظ

باچلت:حقایق تاسف برانگیزی در رابطه با کودکان وجود دارد

  • باچلت:حقایق تاسف برانگیزی در رابطه با کودکان وجود دارد
باچلت

کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو روز دوشنبه در اغاز بررسی کنوانسیون حقوق کودک و معلولان، سخنرانی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر،  روز دوشنبه 4 مارس 2019  خانم میشل باچلت کمیسر عالی شورای حقوق بشر در سخنرانی آغازین بررسی کنوانسیون حقوق کودک و معلولان سخنرانی کرد مراتب نگرانی خود و گاها پیشرفت کشورها در این کنواسیون را اعلام کرد.

وی در این سخنرانی با تاکید بر پیشرفت آموزش کودکان بیان کرد: «من بسیار خوشحالم که در این اجلاس هستم که به ما این فرصت را می دهد که بر تقویت کودکان دارای معلولیت و تحقق حقوق آنها و بصورت خاص از طریق آموزش جامع تمرکز کنیم.»


باچلت در ادامه با اشاره به تصویب کنوانسیون حقوق کودکان بیان داشت: «علیرغم اینکه کنوانسیون حقوق کودک توسط اغلب کشورها به تصویب رسیده است و از این حیث در زمره عام ترین معاهدات حقوق بشری به حساب می آید، لیکن با گذشت 30 سال از تصویب آن هنوز هم حقایق تاسف برانگیزی در رابطه با کودکان وجود دارد. از آن جمله می توان به میلیون ها کودکی که همچنان با انکار حقوقشان در سراسر جهان روبرو می شوند، اشاره کرد که تعداد زیادی از آن ها کودکان دارای معلولیت هستند.»

وی ادامه داد: «در واقع تقریباً 93 میلیون کودک دارای معلولیت با نقض حقوقشان دقیقاً از زمان تولد مواجه می شوند. تولد آن ها ثبت نمی شود. آنها با خطرات خاصی در وضعیت های جنگ و بحران های بشردوستانه مواجه می شوند و حق آموزش و حق داشتن خانه و خانواده شان مورد انکار قرار می گیرد.
باچله در ادامه سخنرانی خود افزود: «در برابر این وقایع غیرقابل پذیرش، ما تنها می توانیم این پاسخ را بدهیم: مضاعف نمودن تعهد خود جهت تقویت تمام کودکان از جمله آنها که با معلولیت مواجه هستند. قلب این توانمندسازی، آموزش جامع است. آموزش جامع یک مسیر اصلی برای جوامع است. اما سدهایی وجود دارند که باید مرتفع گردند. برخی از این سدها در عمل اتفاق می افتند. برای مثال زمانیکه مدارس بصورت مساوی مجهز نیستند. آموزش جامع به این معنا نیست که کودکان داری معلولیت بصورت جداگانه آموزش ببینند و تقویت شوند. این مربوط به نظام های همانندساز در محیطی یکسان با دیگر کودکان است. خرافات، تبعیض، عدم آگاهی یا عقاید بی اساس مبنی بر اینکه کودکان دارای معلولیت نمی توانند چیزی را یاد بگیرند، از جمله دیگر سدها می باشند.»

کمیسر شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن تاکید بر آموزش به دور از تبعیض گفت: «درحالیکه این چالش ها بزرگ هستند، فرصت های غلبه بر آنها بزرگتر هستند. در گزارش اخیر دفتر من به شورا در این خصوص، ما توصیه های جدی در رابطه با اینکه چگونه کودکان دارای معلولیت می توانند توانمند گردند که برای خود تصمیم بگیرند و در جایگاهی برابر با دیگر کودکان قرار بگیرند، ارائه نمودیم. لازمه رسیدن به این هدف، دستیابی به این حقوق در قوانین، سیاست ها و استراتژی های ملی در تمام سطوح است.»

وی تاکید کرد: «انجام این توصیه ها در عمل، توسط تمام دولت ها ما را قادر خواهد ساخت که به اهداف توسعه پایدار نیز جامه ی عمل بپوشانیم.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق شر، پس از سخنرانی باچله در  پانل بحث با تمرکز بر توانمندسازی کودکان دارای معلولیت در بهره مندی از حقوق بشر مورد تاکید قرار گرفت و حاضران در این جلسه به تبادل نظر و سخرانی پرداختند.

همچنین در این نشست کولی سک، رئیس شورای حقوق بشر خاطرنشان ساخت که وفق قطعنامه 9/7، شورای حقوق بشر تصمیم گرفته است که حداقل یک روز کامل را در سال به بحث حقوق کودکان اختصاص دهد.

سخنرانان این پانل عبارت بودند از نمایندگان: ایسلند، باربادوس، تایلند، آنگولا، بحرین، اتحادیه اروپا، فرانسه، اتریش، بوتسوانا، لسوتو، رومانی، میانمار، عراق، استرالیا، ژاپن، بلغارستان، اسرائیل، مونته نگرو، پاکستان، اروگوئه، انگلستان، السالوادور و برزیل.

همچنین در این نشست هیئت جمهوری اسلامی ایران از ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به سرپرستی دکتر مجید تفرشی و کارشناسان حقوق کودک نیز حضور داشتند.

برچسب ها:
ارسال نظر: