X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: پنجشنبه 02 اسفند 1397
تعداد بازدید خبر : 344
تاریخ ثبت : پنجشنبه, 02 اسفند,1397 | 06:55 ب.ظ
تاریخ انتشار : پنجشنبه, 02 اسفند,1397 | 06:55 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : پنجشنبه, 02 اسفند,1397 | 06:55 ب.ظ

نقشه راهی برای جوانان و ساختن تمدن نوین اسلامی

  • نقشه راهی برای جوانان و ساختن تمدن نوین اسلامی
بیانیه رهبری

بیانیه گام دوم انقلاب که هفته گذشته از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در چهلمین سالگرد با شکوه انقلاب اسلامی ایران خطاب به مردم ، به ویژه جوانان صادر شد از جهات بسیاری حائز اهمیت است. اینکه چرا مقام معظم رهبری درست همزمان با جشن 40 سالگی انقلاب این بیانیه را صادر فرمودند و در آن جوانان را بیش از همه مورد خطاب قرار دادند؛ موضوعی است که گزارش پیش رو به بررسی و تبیین ابعاد مختلف آن می‌پردازد.

افسانه شیپوری:  22 بهمن ماه 1397، همزمان با برپایی جشن با شکوه پیروزی انقلاب اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، بیانیه « گام دوم انقلاب» را منتشر کرد. این در حالی است که درست دو روز پس از انتشار این بیانیه ، دشمنان کوردل جمهوری اسلامی، اتوبوس حامل نیروهای جان برکف سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی را مورد هدف قراردادند و 27 تن از حافظان ثبات و امنیت کشورمان را به شهادت رساندند.

اقدام وقیحانه تروریست‌های سیه‌رو وسنگدل نشان از عصبانیت و خشم حضور گسترده ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و همچنین صدور بیانیه مهم و راهبردی حضرت آیت الله خامنه‌ای مدظله العالی دارد. مردم ایران هر چند بارها بارها مورد حملات وقیحانه و کوردلانه دشمنان این مرزو بوم قرار گرفته اند اما هر بار پرشورتر و با صلابت تر از گذشته راه شهیدان را ادامه داده‌ و خواهند داد و اجرای عملیات روانی دشمن را در ناامیدسازی مردم کشورمان ناکام گذاشته‌اند.

انقلاب ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه پنجم حیات خود نهاد که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان‌های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند و سرافراز دیده‌اند.

در چنین نقطه عطفی، رهبر حکیم ما با صدور بیانیه‌ گام دوم انقلاب برای ادامه‌ این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی» ارائه فرمودند.

نگاهی اجمالی به سرفصل های بیانیه رهبری

این بیانیه مهم و راهبردی محورها، فرازها و نکته‌های پُرمغزی دارد که با تعمق و ژرف‌اندیشی در آن، این حقیقت روشن‌تر می‌شود. اینجا ، برخی از سرفصل‌ها و فرازهای این منشور که خود گویای اهمیت آن است، می آید.

*ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی

 *نسل جدیدی که وارد فرایند بزرگ و جهانی چهل سال دوم می‌شود

 *انقلاب اسلامی؛ آغاز عصر جدید در جهان

 *نزدیک شدن راست مدرنیته به احتضار خود

 *شعارهای جهانی، فطری و همیشه‌زنده انقلاب اسلامی

 *نظام‌سازی انقلاب اسلامی با دفاع ابدی از نظریه‌ نظام انقلابی

 *متحجر نبودن انقلاب و درعین‌حال پایبندی شدید به اصول خود

 *قدرتمند اما مهربان، باگذشت و حتی مظلوم بودن انقلاب و پرهیز از افراط و چپ‌روی

 *صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان و دفاع از مظلومان و مستضعفان

 *سه‌قطبی شدن جهان با وقوع انقلاب اسلامی و دوقطبی بودن کنونی جهان یعنی اسلام و استکبار

 *برکات بزرگ انقلاب اسلامی: از ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران تا به اوج رساندن مشارکت مردمی و ارتقاء شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم و از سنگین کردن کفه‌ی عدالت در تقسیم امکانات کشور تا پیشرفت‌ها در عرصه‌ علم و فناوری و افزایش معنویت و اخلاق

 *سرفصل‌ها و توصیه‌های اساسی برای گام دوم انقلاب: از امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده به‌عنوان کلید اساسی همه قفل‌ها تا دست یافتن به قله‌ دانش، و از معنویت و اخلاق تا اقتصاد و عدالت و مبارزه با فساد و استقلال و آزادی و عزت ملی و مرزبندی با دشمن و در پایان لزوم مقابله‌ جهادی هوشمندانه با سبک زندگی غربی.


بیانیه رهبری از تمام جهات و هر سرفصل آن بند بند قابل بررسی و تحلیل است. اظهارنظرهای مقامات عالیرتبه، تحلیلگران و کارشناسان در این زمینه جالب، خواندنی و البته قابل تعمق است که چند نمونه از آنها در این گزارش آمده است .

الفاظ و کلمات عاجز از انتقال کامل روح معنایی حاکم بربیانیه


 29 بهمن ماه 97، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به این بیانیه مهم شکل و روح خاص این بیانیه را مورد اشاره قرار داد و گفت مفاد این بیانیه از یک روح بزرگ، تجربیات عظیم انقلابی و معرفت عمیق دینی سرچشمه گرفته است و از زبان و بیان کسی است که از سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در جریان مبارزات نهضت حضور داشته اند، مسئولیت های بسیار سنگینی را در سال های پس از پیروزی انقلاب تجربه کرده اند و سی سال نیز رهبری ملت بزرگ ایران را برعهده داشته اند.

 رئیس قوه قضائیه تصریح کرد که در بسیاری از فرازهای این بیانیه، الفاظ و کلمات برای انتقال کامل روح معنایی حاکم بر آن عاجز هستند.

وی همچنین با تاکید مجدد بر ضرورت تبیین و واکاوی ابعاد گوناگون بیانیه «گام دوم انقلاب» بویژه توسط نسل جوان، گفت: البته جوانان بحمدالله در حرکت و تکاپو هستند و مسئولان نیز باید وظیفه خود را در این زمینه انجام دهند تا همگی با یک کار فراگیر در خصوص این بیانیه مهم، به فهمی مشترک دست یابیم.

نقشه راه آینده همراه با مسئولیتی بسیار سنگین برای مسئولان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای 28 بهمن ماه 97 در یکصد و سی و ششمین نشست خبری‌اش با اصحاب رسانه، درباره بیانیه مهم رهبری گفت  بار دیگر نقش، ولی فقیه و این ناخدای حقیقتا خدا گونه را شاهد بودیم. اولأ به رغم همه توطئه‌ها و تبلیغات، رهبر فرزانه ما پیش بینی کردند که امسال ۲۲ بهمن ما از سال‌های قبل بهتر خواهد بود و مردم حماسه خواهند آفرید که همینطور شد. ثانیأ این بیانیه جامع، کامل، همه جانبه، دلسوزانه، حکیمانه و شجاعانه را شاهد بودیم؛ وقتی انسان این بیانیه را می‌بیند به خود افتخار می‌کند و احساس غرور می‌کند که زیر پرچم، ولی فقیه و ولایت عظمای مقام معظم رهبری زندگی می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین تأکید کرد که این بیانیه، بیانیه‌ای است که مسیر آینده و نقشه راه آینده ما را در ابعاد مختلف روشن می‌کند و وقتی انسان این امام، این امت و این مردم را مشاهده می‌کند، مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش خود احساس می‌نماید. جفاست اگر چنانچه هر یک از مسئولین نظام از رده پایین تا رده بالا با این امت و با این امام نخواهند هر آنچه در توان دارند در خدمت این مردم و این نظام و انقلاب اسلامی بگذارند.

ضرورت تبیین هنرمندانه جوانان از بیانیه رهبری

خطیب موقت نمار جمعه تهران نیز 26 بهمن 97، صداقت و صراحت انقلابی را خصیصه این بیانیه دانست و گفت این بیانیه انعطاف انقلابی را به عنوان یک روش نقد و بررسی پیش رو قرار می‌دهد و فاصله گرفتن از مدیریت انقلابی را علت چالش‌ها می‌داند. این بیانیه انصاف ، صداقت ، صراحت و صلابت را با هم دارد .

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری، همچنین تاکید کرد که مخاطب این نامه به صورت خاص جوانان عزیز و رشید و شایسته ما هستند که سازندگان چهله دوم انقلاب هستند. رهبر ما جوان‌شناس و جوان‌باور و جوان‌یاور است. این سرمایه بزرگ یعنی جوانان که در ساخت جمعتی ما محسوس هستند یک جامعه بانشاط را به رخ دشمنان که دچار پیری هستند می‌کشاند. دشمن به استحاله هویتی این نسل جوان ما دل بسته است.جوانان به میدان بیایند و نگذارند این بیانه بایکوت شود و تبیین هنرمندانه از این بیانیه داشته باشند.

بیانیه گام دوم ، مانیفست چهل سال آینده انقلاب اسلامی

در همین حال یک تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ، مخاطب قرار دادن مستقیم جوانان را اینگونه تشریح کرد که مقام معظم رهبری در بیانیه «گام دوم انقلاب» با مخاطب قرار دادن مستقیم جوانها، آنها را نسبت به مسئولیتهایشان در ساخت و پیشرفت هر چه بهتر ایران اسلامی ارشاد و راهنمایی کردند؛ از این حیث بیانیه رهبری یک بیانیه مهّم ، اساسی و تاثیرگذار است و از آن می توان به عنوان «مانیفست چهل سال آینده انقلاب اسلامی» یاد کرد .

سعدالله زارعی همچنین بیانات مقام معظم انقلاب اسلامی در این پیام را مورد تأکید قرار داد و گفت رهبری نقش‌آفرینی جوانان در سال‌های پیش رو را مورد تأکید قرار دادند و چهل سال پیش رو را برای جوانان عزیز کشورمان ترسیم کردند و اشاره داشتند جمعیت جوان در ایران  (بیش از 14 میلیون نفر از جوانان 15 تا 40 سال) که دارای تحصیلات عالیه هستند؛ می‌توانند برای پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی، علمی، اقتصادی و سایر حوزه‌ها نقش‌های کلیدی و اساسی داشته باشند.

چرایی اهمیت بیانیه مهم رهبر معظم انقلاب

یکی دیگر از تحلیلگران مسائل سیاسی کشورمان بیاینه رهبری را نقطه عطف چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت جمعیتی انبوه، تحصیل‌کرده، پُرانرژی و آینده‌ساز؛ مخاطب  این بیانیه هستند که هر کدامشان می‌توانند موتور محرکه و پیشران حرکت و اقدامی مهم و سازنده برای کشور باشند. بیانیه یا منشور گام دوم انقلاب اسلامی در عین انقلابی بودن، بسیار عالمانه و منصفانه به نگارش درآمده و ضمن دفاع کامل از راه پیموده‌شده، کاستی‌ها و فاصله‌ی طولانی تا بایسته‌ها و آمادگی برای تصحیح خطاها در آن پذیرفته شده است.

مهدی فضائلی همچنین ادبیات سلیس، جامعیت، عالمانه و منصفانه بودن این بیانیه در عین انقلابی و تهاجمی بودن را یکی از ویژگی‌های این بیانیه برشمرد و گفت بخشی از عصبانیت دشمن، عناصر بیگانه و ضد انقلابیون رسوای خارج‌نشین را باید در همین ویژگی‌ها جستجو کرد. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در این بیانیه نه‌تنها خط القای یأس و ترس دشمن را فروپاشیده‌اند بلکه امواج واقعی امید را در ملت ایران و خصوصاً جوانان جاری کرده‌اند.

نگاه واقع بینانه، مغز بیانیه گام دوم انقلاب

یک پژوهشگر سیاسی نیز در تحلیل خود نگاه واقع بینانه رهبری به نقاط قوت و ضعف چهل سال اول انقلاب و امید و خوش بینی به آینده را روح و مغز این بیانیه راهبردی دانسته است .

محمد عبداللهی در ادامه تحلیل خود که در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری منتشر شده ، آورده است رهبر انقلاب در چهل سالگی انقلاب، همچنان معتقد به چهره ای پویا و متحرک از انقلاب هستند، نه ماندن در گذشته و نه تصویری ایده آلیستی از چهل سال طی شده. بلکه حرکت رو به جلو با تکیه بر تجربه چهل ساله. از این رو این بیانیه را باید «بیانیه حرکت»، نامید. حتی یک گام جلوتر از مقاومت و استقامت. ایشان به صراحت نقاط ضعف چهل سال گذشته را ضعفهای اقتصادی  خصوصا فساد و رفع نشدن فقر و بیکاری و برقراری عدالت اعلام کرده اند و در عین حال پیشرفتهای نسبی همچون «برقراری نسبی عدالت» را نیز یادآور شده اند ودرکنار این یادآوری شاید کنایه ای به کم کاری های رسانه‌ای داشته اند. چراکه علیرغم سیاهنمایی های شدید رسانه ای که درصدد «القای حس فلاکت» به جامعه ایران هستند، آمار بانک جهانی نشان میدهد ایران رتبه ۴۷ جهان در برابری درآمد و عدالت اقتصادی دارد و  کاهش ضریب جینی از ۵۰ به ۳۸ گویای آن است که شکاف طبقاتی نسبت به ابتدای انقلاب، ۴۰ درصد کاهش یافته است.

این تنها گوشه ای از تحلیل ها درباره بیانیه مهم وراهبردی مقام معظم رهبری است. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در شرایط ورود به پنجمین دهه حیات طیبه انقلاب، اقدام به ترسیم این روند با بیان واقعیت های مربوز به آن و همچنین چشم اندار پیش رو برای خودسازی ، جامعه سازی و تمدن سازی نسل جوان کشورمان نموده اند که فراتر از برخی نظرات شعاری و کلیشه ای درباره برخی از کاستی ها و ناکامی هاست.

ایشان نسل جوان و آینده ساز را به ادامه روند انقلاب و نزدیک کردن آن به آرمان های بزرگش یعنی تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (اروحنا فداه) ترغیب می نمایند. و اما وظیقه ایکه بر عهده‌ ماست، این است که این بیانیه را به‌عنوان یک متن راهبردی و راه‌گشا، در دستور کار خویش قرار دهیم و متناسب با هر یک از مطالبات و مقاصد نهفته در آن، برنامه‌ریزی و تدبیر کنیم. مقام معظم رهبری، به‌صراحت جوانان را مخاطب خویش خوانده و خواسته‌ها و توقعاتشان را با آنها در میان نهاده است. جوانان کشورمان باید تمام عزم خود را جزم کرده تا این سند بالادستی کاملأ عملیاتی و اجرایی شود .


در همین زمینه بخوانید:
بیانیه «گام دوم انقلاب» مانیفست چهل سال آینده انقلاب اسلامی است/ نقش بی‌بدیل جوانان در ترسیم آینده

برچسب ها:
ارسال نظر: