X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 19 مهر 1399
تعداد بازدید خبر : 121
تاریخ ثبت : شنبه, 19 مهر,1399 | 05:09 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 19 مهر,1399 | 05:05 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 20 مهر,1399 | 05:36 ب.ظ

تحریم‌های دارویی غرب علیه مردم ایران، ناقض حق حیات و حق سلامتی است

  • تحریم‌های دارویی غرب علیه مردم ایران، ناقض حق حیات و حق سلامتی است
چهل و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی به پایان رسید که جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو این شورا ،غرب را به دلیل اعمال تحریم‌های دارویی و همچنین نادیده گرفتن نقض حقوق بشر، شدیدا محکوم کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مداخله کشورهای غربی در امور دیگر کشورها به بهانه حمایت از حقوق بشر یک پروسه قدیمی و فراگیر در صحنه سیاسی جهان امروز به شمار می‌آید؛ آمریکا و کشورهای غربی حقوق بشر را دستاویزی قرار داده اند و علیه کشورهای مستقل همچون جمهوری اسلامی ایران، ابزارهایی همچون تحریم را حتی در موارد درمان و دارو نیز بکار می‌گیرند و این در حالیست که از مستندات نقض حقوق بشر که در کشورهای خودشان رقم می خورد، چشم پوشی می‌کنند.
سیاست یک بام و دوهوای غرب در زمینه حقوق بشر، واکنش تند ایران و کشورهای در حال توسعه را در عرصه بین‌المللی به همراه داشته اشت.


آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها چهره ضدانسانی خود را پشت پوشش حقوق بشر پنهان می‌کنند

«علی باقری کنی» دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین اظهاراتش در خصوص اقدامات خصمانه و جنایتکارانه آمریکایی‌ها علیه مردم ایران، گفت: آمریکایی‌ها فشار حداکثری خود علیه مردم ایران را به خصومت و دشمنی حداکثری رسانده‌اند؛ متأسفانه شاهد هستیم که کشور‌های اروپایی نیز در اقدام جنایتکارانه آمریکا در اعمال تحریم دارویی و پزشکی علیه مردم ایران، آنها را همراهی می‌کنند.

باقری تصریح کرد: عاملان و همراهان اعمال تحریم‌های دارویی و پزشکی علیه مردم در نقاط مختلف جهان به داعشی‌ها شباهت زیادی دارند؛ تنها تفاوت تحریم‌کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی با عناصر داعش این است که داعشی‌ها با شمشیر عریان آدم می‌کشند، اما تفنگ تحریم‌کنندگان دارو صدا خفه کن دارد. آن قدری که غربی‌ها بر جلوگیری از دسترسی کودکان بیمار به دارو اهتمام دارند برای عدم دسترسی داعشی ها به سلاح و مهمات داشتند، تروریستها تا این حد آدم‌کشی نمی‌کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد: داعش چهره خشن خود را پشت دین مخفی می‌کند و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها چهره ضدانسانی خود را پشت پوشش حقوق بشر پنهان می‌کنند.

تحریم‌های دارویی آمریکا علیه ملت ایران ناقض حق سلامت شهروندان ایرانی است

«اسماعیل بقایی هامانه» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو نیز در جریان چهل و پنجمین نشست شورای حقوق بشر، شدیدا آمریکا را به دلیل اعمال تحریم علیه ایران محکوم و تحریم‌ها را نقض حقوق بشر توصیف کرد و ادعای آمریکا درباره مصونیت کالاهای انسان‌دوستانه در تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را کذب خواند.

بقایی هامانه تصریح کرد: چالش‌هایی که ایران در مواجهه با پیامدهای فراگیری کووید-۱۹ با آن مواجه است دارای دو وجه است که از یک سو ناشی از تدابیر زورگویانه، یکجانبه و غیرانسانی است که به صورت شرورانه علیه ایران اعمال می‌شود و از سوی دیگر با مسدود کردن دسترسی ایران به دارو و دستگاه‌های پزشکی، ناقض حقوق اولیه بشر شهروندان ایرانی در حوزه سلامت و زندگی بشمار می‌رود.


اقدامات یکجانبه و قهرآمیز آمریکا مصداق تروریسم اقتصادی است

مجید تخت روانچی،سفیر کشورمان در سازمان ملل نیز اقدامات قهر آمیز یکجانه‌گرایانه آمریکا را مصداق تروریسم اقتصادی برشمرد و گفت: اقدامات قهر آمیز آمریکا بر ضد ایران به صورت عامدانه‌ای برای هدف قرار دادن مردم عادی و ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی طراحی شده است. اگر چه اقدامات قهر آمیز اقتصادی به اقتصاد کشورمان آسیب زده است، اما این اقدامات غیرقانونی تاثیری در اراده خستگی ناپذیر و مصمم ما در رسیدن به جهانی عاری از تروریسم نداشته است.

تخت روانچی در بخش دیگری از سخنانش در جلسه کمیته حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ترور وحشیانه و بزدلانه شهید سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه به هنگام سفر رسمی به عراق توسط آمریکا را مصداق بارز تروریسم دولتی در نقض اصول اساسی حقوق بین الملل دانست که مسئولیت کیفری مرتکبین این جنایت را در بر خواهد داشت.


تحریم‌های یکجانبه جان بسیاری از افراد را که با ویروس کرونا در جهان می‌جنگند به خطر انداخته است

همچنین «محمد زارعیان» نماینده ایران در حاشیه چهل و پنجمین نشست شورای شورای حقوق بشر در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اصرار آمریکا برای ادامه یا حتی تشدید سیاست تحریم‌های غیرقانونی خود را غیراخلاقی و خلاف قوانین بین‌المللی دانست و یادآور شد: این سیاست، جان بسیاری از افراد را که با ویروس کرونا در سراسر جهان می‌جنگند به خطر انداخته است.

وی تاکید کرد: برخلاف ادعای ایالات متحده، کالاها و خدمات بشردوستانه تحت تاثیر تحریم‌های بی رحمانه قرار دارند. اقدامات اجباری یکجانبه غیرانسانی، مانع تلاش‌های ایران برای واردات دارو و سایر تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مبارزه با بیماری همه‌گیر شده و ایرانیان را از حق سلامتی و حیات، محروم کرده است.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: تحریم‌های غیرقانونی ضربه سنگینی به حقوق اساسی و بنیادین مردم کشور ما وارد کرده است و اکنون، طنز تلخ این است که ایالات متحده و پیروان کورکورانه آن که اقدامات اجباری یک جانبه را تایید می‌کنند، احساس می‌کنند می‌توانند درباره حقوق بشر برای ما سخنرانی کنند.

ارسال نظر: