X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 19 شهریور 1403
تعداد بازدید خبر : 51
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 20 شهریور,1403 | 12:36 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 19 شهریور,1403 | 09:05 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 20 شهریور,1403 | 12:36 ب.ظ

آغاز به کار پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل

  • آغاز به کار پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل
پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با هدف بررسی وضعیت حقوق بشر کشورها در ژنو آغاز به کار کرد.

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، امروز ۹ سپتامبر الی ۱۱ اکتبر ۲۰۲۴، ۱۹ الی ۲۰ مهر در ژنو به ریاست عمر زنیبر، رئیس شورا آغاز به کار کرد.

ولکر تورک، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل طی سخنانی در افتتاحیه نشست پنجاه و هفتم، گفت: ما می‌دانیم که جنگ‌ها به نسل‌های آینده سرایت می‌کنند و در صورت رسیدگی نکردن به علل آن، چرخه‌های تکراری نفرت پرورش داده می‌شوند؛ متاسفانه، جنگ غزه نمونه اصلی آن است.

وی افزود: از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۴۰ هزار فلسطینی از سوی نظامیان اسرائیلی، جان خود را از دست داده‌اند و هزاران نفر مجروح شده‌اند و هزاران نفر دیگر نیز در غزه زیر آوار مانده‌اند. نزدیک به ۱.۹ میلیون نفر به اجبار در سراسر این باریکه آواره شده‌اند؛ تقریبا ۱۰ هزار فلسطینی در زندان‌ها یا تاسیسات نظامی موقت اسرائیل نگهداری می‌شوند که بسیاری از آن‌ها خودسرانه بوده و بیش از ۵۰ نفر به دلیل شرایط غیرانسانی و بدرفتاری جان خود را از دست داده‌اند.

تورک همچنین عنوان کرد کرد: در کرانه باختری، عملیات‌های مرگ‌بار و مخرب، که برخی از آن‌ها در مقیاسی هستند که در ۲ دهه اخیر شاهد نبودیم، وضعیت فاجعه‌بار را وخیم‌تر می‌کند، وضعیتی که پیش‌تر با خشونت جدی شهرک‌نشینان تشدید شده است. پایان دادن به جنگ غزه و جلوگیری از یک درگیری منطقه‌ای تمام‌عیار یک اولویت مطلق و فوری است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ادامه تصریح کرد: وضعیت گسترده‌تر غیرقانونی در سرتاسر سرزمین فلسطین اشغالی ناشی از سیاست‌ها و اقدام‌های اسرائیل، همان‌طور که دیوان بین‌المللی دادگستری در نظر مشورتی خود در ماه جولای تیر به‌وضوح بیان کرده است، باید به‌طور جامع مورد توجه قرار گیرد.

شورا طی ۵ هفته گفت‌وگوهای تعاملی با دارندگان ماموریت رویه‌های ویژه، مکانیسم‌های کارشناسی و مکانیسم‌های تحقیقی برگزار خواهد کرد. نیکاراگوئه، میانمار، اوکراین، هندوراس، هائیتی، افغانستان و سودان از جمله کشورهایی هستند که گفت‌وگوهای تعاملی با کمیسرعالی و گزارشگران شورا خواهند داشت.

محور‌های دیگر این شورا پیشبرد عدالت نژادی و برابری در اجرای قانون، میراث هسته‌ای در جزایر مارشال و گفت‌وگو با کمیساریای عالی و تیم کارشناسان بین‌المللی کنگو و همچنین گفت‌وگوی تعاملی با کمیته مشورتی خواهد بود.

شورای حقوق بشر در ادامه ۶ میزگرد درمورد ارتقاء و حمایت از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در چارچوب رسیدگی به نابرابری‌ها، آموزش با کیفیت برای صلح و مدارا برای هر کودک، حق توسعه، اجرای تعهد‌های دولت‌ها درمورد نقش خانواده در حمایت از حقوق بشر و حقوق مردمان بومی برگزار خواهد کرد. همچنین وضعیت ونزوئلا، بوروندی، سوریه، بلاروس، اوکراین، فدراسیون روسیه، سودان جنوبی، سومالی، آفریقای مرکزی و کامبوج تحت بررسی قرار می‌گیرد.

در پایان نشست، شورا ۴ نفر را به‌عنوان گزارشگر رویه‌های ویژه و مکانیسم‌های کارشناسی منصوب و ۴ عضو کمیته مشورتی خود را انتخاب می‌کند.
ارسال نظر: