X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 خرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 36
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 01 خرداد,1403 | 03:46 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 01 خرداد,1403 | 03:25 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 01 خرداد,1403 | 04:49 ب.ظ

ممنوعیت تیک تاک؛ نماد استانداردهای دوگانه حقوق بشری و نقض آزادی بیان در آمریکا

  • ممنوعیت تیک تاک؛ نماد استانداردهای دوگانه حقوق بشری و نقض آزادی بیان در آمریکا

دولت آمریکا بی توجه به اعتراضات گسترده طرفداران پلتفرم تیک تاک و گروه های حقوق بشری و مدنی استفاده از پلتفرم تیک تاک را در این کشور ممنوع کرد که این اقدام منجر به شکایت سازندگان این اپلیکیشن شده است.



 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، مجلس نمایندگان و سنای آمریکا چندی پیش استفاده از اپلیکیشن تیک تاک که بیش از 170میلیون کاربر در آمریکا دارد را ممنوع کرد. این لایحه که به امضای جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا رسیده است به شرکت مادر چینی تیک تاک در آمریکا فرصتی شش ماهه داده تا دارایی‌های خود را در آمریکا بفروشد.
 

اگر این شرکت از این اقدام سرباز بزند، فروشگاه‌های برنامه گوگل و اپل و سایرین از نظر قانونی اجازه ندارند دیگر اپلیکیشن تیک‌تاک را در بستر اپ خود عرضه کرده یا خدمات میزبانی وب را به اپلیکیشن‌های تحت کنترل بایت دنس فراهم کنند.
 

گرچه حامیان جمهوری‌خواه این لایحه همواره بر چینی بودن تیک تاک و دغدغه‌های امنیتی این مسئله تأکید کرده‌اند اما آنطور که رسانه های آمریکایی خبر داده اند محبوبیت محتوای پر طرفدار فلسطین در این برنامه باعث شده تا حامیان رژیم  اسرائیل در واشنگتن این برنامه را یک دستگاه تبلیغاتی بدانند و درصدد کنترل آن برآیند.
 

 این در حالی است که با وجود وقایع این روزها در سراسر دانشگاه های ایالات متحده آمریکا، دولت این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی رژیم کودک کش اسرائیل در جنگ غزه نتوانسته جوانان آمریکایی را متقاعد سازد تا روایت کاخ سفید و تل‌آویو را از این جنگ بپذیرند.
 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که در سال‌جاری میلادی با انتخابات سرنوشت‎‌ساز ریاست‌جمهوری مواجه است در 7 ماهی که از جنگ غزه می‌گذرد به‌دلیل حمایت بی‌قیدو شرط از رژیم صهیونیستی و کمک‌های تسلیحاتی به تل‌آویو به‌شدت تحت فشار قرار دارد.
 

در همین حال وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده که در حملات رژیم صهیونیستی به غزه شمار شهدای فلسطین در نوار غزه از ابتدای حمله رژیم اسرائیل علیه ساکنان این منطقه، به ۳۵ هزار و ۶۴۷ نفر و شمار مجروحان به ۷۹ هزار و 466 نفر رسیده است، که آمار قابل توجهی از شهدا را کودکان و زنان تشکیل می دهند.
 

در این میان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دولت بایدن این است که به مردم آمریکا و جهان بقبولاند که این کودکان تروریست بوده اند؛ آن‌هم وقتی دادگاه بین‌المللی دادگستری (لاهه) ارتکاب نسل کشی در غزه را تأیید کرده و در حال رسیدگی به این پرونده است.
 

یکی ازپلتفرم هایی که با انتشار ویدئوهای مرتبط با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در شبکه های اجتماعی با وجود سانسور گسترده و هدفمند جریان رسانه ای غرب، پرده از جنایت های این رژیم کودک کش برداشت همین پلتفرم تیک تاک است. به همین دلیل بود که با اوج گرفتن اعتراض‌ها در آمریکا و برگزاری تظاهرات‌های حامیان فلسطین در شهرهای مختلف، 25 سناتور جمهوری‌خواه با انتشار نامه‌ای خواستار برخورد با سیل محتویات حامی نیروهای مقاومت در تیک‌تاک شدند.
 

جاش هاولی سناتور جمهوری‌خواه، در این رابطه اذعان کرد که محتوای ضداسرائیلی در تیک‌تاک همه جا وجود دارد و یکی دیگر از نمایندگان جمهوری‌خواه نیز از اخبار خام و بدون روتوش جنگ غزه که در پلتفرم تیک‌تاک در دسترس جوانان آمریکایی قرار دارد، انتقاد کرد.
 

اعتراضات گسترده ای که این روزها در دانشگاه های ایالات متحده در حمایت از مردم غزه شاهد آن هستیم و روز به روز به سایر کشورهای اروپایی نیز سرایت می کند به دلیل اطلاع رسانی و افشای جنایت های رژیم صهیونیستی در رسانه ها، پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی است.
 

اقدام دولت آمریکا مبنی بر ممنوعیت تیک تاک در این کشور اعتراض های گسترده ای را به عمراه داشته است. به تازگی هشت نفر از سازندگان اپلیکیشن تیک تاک از دولت ایالات متحده شکایت کردند و اعلام کردند که قانون جدید که فروش یا ممنوعیت این برنامه را اجباری می کند، حقوق آنها را بر اساس اصلاحیه اول نقض می کند. 
 

آنها تصریح کردند که این قانون آزادی بیان را تهدید می کند زیرا کل رسانه ارتباطی را ممنوع می‌کند. آنها در دادخواست خود استدلال می‌کنند که واگذاری اجباری این شبکه اجتماعی به واسطه قانون دولت آمریکا، نه از نظر تجاری نه از نظر فنی و نه قانونی به سادگی امکان‌پذیر نیست.
 

این شکایت که در دادگاه استیناف ایالات متحده برای ناحیه کلمبیا تنظیم شده است، تیک تاک را به عنوان بخشی اساسی از زندگی آمریکایی توصیف می کند. 

برخی از تحلیلگران نیز اقدام مجلس نمایندگان آمریکا را در راستای حفاظت از منافع اسرائیل دانسته اند و بر این باورند که ممنوعیت تیک تاک؛ نماد استانداردهای دوگانه حقوق بشری و نقض آزادی بیان در آمریکا  است و حملات ویرانگر رژیم صهیونیستی که از 7 اکتبر در غزه آغاز شده است با ممنوعیت تیک تاک در این کشور نمی تواند این تصور که اسرائیل متجاوز است را متوقف کند.


 

ارسال نظر: