X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
تعداد بازدید خبر : 34
تاریخ ثبت : یکشنبه, 30 اردیبهشت,1403 | 11:25 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 30 اردیبهشت,1403 | 11:21 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 30 اردیبهشت,1403 | 11:25 ق.ظ

آنروا: هیچ کس در نوار غزه در امان نیست/۸۰۰ هزار فلسطینی در رفح آواره شدند

  • آنروا: هیچ کس در نوار غزه در امان نیست/۸۰۰ هزار فلسطینی در رفح آواره شدند

کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، گفت: حدود ۸۰۰ هزار نفر یعنی نیمی از جمعیت رفح، پس از آغاز عملیات نظامی رژیم اسرائیل به این منطقه در ششم ماه مه 2024 آواره شده اند.


 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، «فیلیپ لازارینی»، کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «بار دیگر، حدود ۸۰۰ هزار نفر یعنی نیمی از جمعیت رفح، پس از آغاز عملیات نظامی رژیم اسرائیل به این منطقه در ششم ماه مه 2024 مجبور شده‌اند که فرار کنند.»
 

وی افزود: «مردم در پاسخ به دستور تخلیه‌ای که خواسته بود به مناطق به اصطلاح امن فرار کنند، عمدتاً به مناطق میانی و خان ​​یونس از جمله ساختمان‌های ویران شده گریخته‌اند. از زمان شروع جنگ در غزه، فلسطینی‌ها چندین بار مجبور شدند به دنبال امنیت فرار کنند، امنیتی که هرگز آن را پیدا نکردند حتی در پناهگاه‌های آنروا.»
 

ششم مه سال جاری میلادی، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که آماده است تا جمعیت غیرنظامی در شرق رفح را تخلیه کند. هفتم مه ارتش رژیم صهیونیستی آغاز عملیات نظامی خود علیه رفح را اعلام کرد. جامعه بین‌المللی از اشغالگران خواسته بود از عملیات گسترده در رفح اجتناب کند. به ویژه، مقامات ایالات متحده اظهار داشتند که آنها چنین تصمیمی را اشتباهی می‌دانند که به جمعیت غیرنظامی آنجا آسیب می‌رساند و امنیت رژیم صهیونیستی را تضعیف می‌کند.
 

کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی با بیان این که مردم در حال فرار، بدون حمایت و راه امن، در معرض خطر هستند، تصریح کرد: «هر بار ،مجبورند اندک وسایلشان مانند تشک، چادر، ظروف پخت و پز و لوازم اولیه که نمی‌تواند با خود ببرند یا پولی برای حمل و نقل آن ندارند، رها کنند. هر بار، باید از صفر شروع کنند. مناطقی که اکنون مردم به آنجا فرار می‌کنند، آب سالم یا امکانات بهداشتی هم ندارند.»
 

وی افزود: «به عنوان نمونه، شهرک ساحلی «مواصی» به مساحت ۱۴ کیلومتر مربع، زمین کشاورزی است و هیچ ساختمانی (برای اسکان) و جاده‌ای ندارد. این منطقه شرایط حداقلی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه اضطراری به شیوه‌ای امن و آبرومندانه ندارد. قبل از تشدید درگیری‌های اخیر، این منطقه محل زندگی بیش از 400 هزار نفر بود. این منطقه به اندازه کافی شلوغ است و نمی‌تواند افراد بیشتری را در خود جای دهد، شرایط شهر دیر البلح مرکز نوار غزه هم همین است.»
 

لازارینی این ادعا که مردم غزه می‌توانند به مناطق امن یا بشر دوستانه نقل مکان کنند، نادرست خواند و گفت: «هر بار جان غیرنظامیان در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد. غزه هیچ منطقه امنی ندارد. هیچ جایی امن نیست. هیچ‌کس در امان نیست. وضعیت غزه به دلیل کمبود کمک و تجهیزات اولیه بشردوستانه بدتر شده است. جامعه بشردوستانه دیگر هیچ آذوقه‌ای، از جمله غذا و سایر اقلام اساسی، ندارد.»

وی افزود: «گذرگاه‌های کلیدی غزه همچنان بسته یا ناامن هستند، زیرا در مجاورت یا در خود مناطق جنگی قرار دارند. توزیع کمک بدون واردات منظم سوخت، ارتباطات ناپایدار راه دور و عملیات نظامی جاری تقریباً غیرممکن است. از 6 می‌2024، تنها 33 کامیون کمک‌رسانی به جنوب غزه رسیده‌اند که قطره کوچکی در میان نیازهای فزاینده بشردوستانه و آوارگی گسترده جمعی (در غزه) است.»
 

این مقام سازمان ملل با بیان این گذرگاه‌ها باید دوباره باز شوند، تصریح کرد: «بدون بازگشایی مسیرها، محرومیت از کمک‌رسانی و شرایط فاجعه‌بار انسانی پابرجا خواهد بود.»
 

وی خواستار فراهم شدن شرایط برای انتقال سریع و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه برای همه غیرنظامیان نیازمند شد و خاطر نشان کرد: «جمعیت آواره باید به اقلام اولیه لازم برای بقا، از جمله غذا، آب، و سرپناه و همچنین بهداشت، بهداشت، کمک و بالاتر از همه ایمنی دسترسی داشته باشند. تیم‌های امداد بشردوستانه برای دسترسی به افراد نیازمند به کمک و حفاظت در هر کجا که هستند، نیاز به جابجایی ایمن و آزاد دارند.»
 

لازارینی تاکید کرد: «مهم‌تر از همه، زمان توافق بر سر آتش بس فرا رسیده است. هر گونه تشدید درگیری‌ها، به ویرانی بیشتر غیرنظامیان می‌انجامد و دستیابی به صلح و ثباتی را که طرفین بشدت به آن نیاز دارند و سزاوار آن هستند، غیرممکن می‌کند.»

 

ارسال نظر: