X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 22 اردیبهشت 1403
تعداد بازدید خبر : 28
تاریخ ثبت : شنبه, 22 اردیبهشت,1403 | 01:55 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 22 اردیبهشت,1403 | 01:51 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 22 اردیبهشت,1403 | 01:55 ب.ظ

آمریکا با یک اپلیکیشن حقوق بنیادین پناه‌جویان را نقض می‌کند

  • آمریکا با یک اپلیکیشن حقوق بنیادین پناه‌جویان را نقض می‌کند

یک نهاد حقوق بشری گزارش داد که استفاده اجباری از اپلیکیشن موبایل CBP One به عنوان تنها وسیله درخواست پناهندگی در آمریکا، نقض آشکار حقوق بشر و قوانین پناهندگی است.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، یک نهاد حقوق بشری اعلام کرد که استفاده اجباری از اپلیکیشن موبایل  CBP Oneبه عنوان تنها وسیله درخواست پناهندگی در آمریکا، نقض آشکار حقوق بشر بین‌المللی و قوانین پناهندگان است.
 

این گزارش که از سوی انجمن عفو بین‌الملل منتشر شده است، به صورت مستند به بررسی نگرانی‌های حقوق بشری مرتبط با اپلیکیشن موبایل می‌پردازد و پیامدهای قانونی که دولت بایدن در ماه می‌2023 میلادی در زمینه پناهجویان وضع کرده را بررسی می‌کند.  
 

بر اساس این گزارش، قانون جدید دولت بایدن، با نقض قوانین بین‌المللی، محدودیت‌های شدیدی را برای پناهجویانی ایجاد می‌کند که از مکزیک وارد آمریکا می‌شوند و آن‌ها را از حقوق بشر محروم می‌کند. عفو بین‌الملل معتقد است که قانون مذکور، حق پناهندگی و اصول عدم بازگشت و عدم مجازات را نقض می‌کند. بر اساس این قانون، افراد ملزم به استفاده از برنامه CBP One می‌شوند و می‌بایست در ورودی مرزی وقت بگیرند تا صلاحیتشان برای پناهندگی احراز شود. این فرایند موانع و پیچیدگی‌های موجود برای درخواست پناهندگی در آمریکا را تشدید می‌کند.
 

آنا پیکار، مدیر بخش آمریکا در عفو بین‌الملل، در این باره گفت: «اجبار به استفاده از CBP One یعنی متقاضی باید با قرار قبلی در مرز حاضر شود و این فرصت برای برخی از افراد فراهم نیست. در حالی که نوآوری‌های فناورانه می‌توانند به طور بالقوه ترانزیت ایمن و فرآیندهای مرزی منظم‌تری را فراهم کنند اما برنامه‌هایی مانندCBP One این چنین نیست.»
 

این گزارش موانع مهمی را که پناهجویان در استفاده از برنامه CBP One با آن مواجه هستند، از جمله موانع تکنولوژیکی، محدودیت‌های زبان و سواد، اطلاعات نادرست و ماهیت خودسرانه تخصیص قرار به طور مستند ثبت کرده است. برنامه CBP One که فقط به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، هائیتی و کریول آییسینی موجود است، قرارهای روزانه را عمدتاً به‌طور تصادفی توزیع می‌کند و موجب می‌شود پناهجویان، تجارب متناقضی داشته باشند و در بلاتکلیفی و در معرض خطر قرار گیرند.
 

پل اوبراین، مدیر اجرایی عفو بین‌الملل آمریکا در این باره گفت: « برنامه CBP One حق قانونی پناهجویی را به یک سیستم قرعه کشی مبتنی بر شانس تبدیل کرده است. پناهجویان ممکن است هرگز از امنیت و محافظت در آمریکا برخوردار نشوند؛ صرفاً به این دلیل که ممکن است هرگز قرار ملاقات به آن‌ها نرسد. همچنین استفاده اجباری برنامه مذکور از تشخیص چهره و ردیابی مکانی گوشی، نگرانی‌های جدی در مورد حفظ حریم خصوصی، نظارت و تبعیض احتمالی ایجاد می‌کند و روند درخواست پناهندگی را پیچیده‌تر می‌کند. تجزیه و تحلیل برنامه CBP One توسط عفو بین‌الملل نشان داده که اطلاعات دستگاه و شناسه‌ها به سرویس Firebase Google ارسال می‌شوند که عملکردش برای کاربران فاش نمی‌شود.»
 

این گزارش در بخش دیگری به تشریح وضعیت وخیم افرادی می‌پردازد که به دنبال پناهندگی در انتظار قرار ملاقات از طریق CBP One هستند و در مکزیک مستقر شده‌اند. بر اساس یافته‌های این پژوهش، مکزیک برای افرادی که به دنبال پناهندگی هستند جای خطرناکی است چرا که اغلب با اخاذی، آدم‌ربائی، تجربه تبعیض و خشونت جنسی مواجه می‌شوند.
 

ادیت اولیوارس فرتو، مدیر اجرایی عفو بین‌الملل مکزیک، در این باره گفت: «وضعیت پناهجویان در مکزیک وخیم است و بسیاری از آنها هر روز خشونت و تبعیض را تجربه می‌کنند. افرادی که به دنبال امنیت هستند، مجبور می‌شوند برای مدت زمان نامشخصی در بلاتکلیفی منتظر بمانند و معرض آسیب‌های بیشتر و نقض بیشتر حقوق خود هستند.
 

عفو بین‌الملل در این گزارش از آمریکا خواست که فوراً اجرای ممنوعیت پناهندگی خود و استفاده اجباری از برنامه CBP One را متوقف کند چرا که هر دو نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قوانین پناهندگان هستند. نویسندگان این پژوهش خاطر نشان کردند: «آمریکا باید دسترسی به روش‌های منصفانه و مناسب پناهندگی را بدون تبعیض و بر اساس وضعیت مهاجرت تضمین کند.»



 

ارسال نظر: