X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
تعداد بازدید خبر : 120
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 19 اردیبهشت,1403 | 02:00 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 19 اردیبهشت,1403 | 10:57 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 19 اردیبهشت,1403 | 02:00 ب.ظ

بازخوانی تجاوز جنسی سربازان امریکایی به زنان فرانسوی در جنگ جهانی دوم

  • بازخوانی تجاوز جنسی سربازان امریکایی به زنان فرانسوی در جنگ جهانی دوم

«اِیمی دوپره» همیشه راجع به تجاوز دو سرباز آمریکایی به مادرش در دوران پیاده‌سازی نیروهای متفقین در ژوئن ۱۹۴۴ میلادی در منطقه نرماندی فرانسه سکوت کرده بود؛ اما با گذشت ۸۰ سال پس از این تعرض وحشیانه، او سرانجام احساس کرد که زمان آن رسیده که در مورد آن صحبت کند.
 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، متعاقب بزرگ‌ترین عملیات آبی-خاکی تاریخ ایالات متحده به تاریخ ششم ژوئن ۱۹۴۴ (۱۳ خرداد ۱۳۲۳)، در مجموع نزدیک به یک میلیون سرباز آمریکایی، بریتانیایی، کانادایی و فرانسوی در عملیاتی که پایان تسلط آلمان نازی بر اروپا را رقم زد، در سواحل نرماندی در شمال فرانسه فرود آمدند. در غروب روز دهم اوت ۱۹۴۴ (۱۹ مرداد ۱۳۲۳)، دو سرباز آمریکایی به مزرعه خانواده ایمی آمدند.

ایمی که اکنون ۹۹ سال دارد به خبرگزاری فرانسه گفت: «آن‌ها مست بودند و یک زن می خواستند.» مادر او «ایمی هلودایس اونوغه» نام داشت و با دست خط منظم و خوب خود تمام وقایع آن شب را شرح داده است. اینکه چگونه این دو سرباز آمریکایی اسلحه‌های خود را به سمت شوهرش نشانه رفتند و با شلیک یک گلوله کلاه همسرش را سوراخ کردند و به شیوه تهدیدآمیزی به دخترش ایمی نزدیک شدند. او همچنین نوشت که برای محافظت از دخترش، موافقت کرد که خانه را با این دو سرباز ترک کند. او نوشت: «آن‌ها مرا به یک مزرعه بردند و هر کدام چهار بار به نوبت به من تجاوز کردند.»

اتفاقات آن شب تنها نمونه تجاوز سربازان آمریکایی نبود. یک مورخ آمریکایی به نام «مری لوئیز رابرتز» از معدود افرادی است که در مورد روایت‌های ممنوعه یا همان «تابوی» جنگ جهانی دوم تحقیق کرده است. او میگوید: «در حقیقت، صدها یا حتی هزاران فقره تجاوز بین سال‌های ۱۹۴۴ تا خروج دستگاه‌های اطلاعاتی در سال ۱۹۴۶ میلادی صورت گرفته که هنوز گزارش نشده‌اند.»

او گفت: «بسیاری از زنان تصمیم گرفتند سکوت کنند؛ چرا که صحبت در مورد تجاوز را مایه شرمساری میدانستند.» مضافا اینکه تضاد فاحش بین تجربه تلخ آن‌ها با شادی عموم مردم فرانسه بابت ورود سربازان آمریکایی و پیروزی بر نازیها، صحبت کردن در مورد تجاوز به زنان را به طور ویژه سخت‌تر می کرد.

به گفته خانم رابرتز، یکی دیگر از مقصران اصلی در این ماجرا، فرماندهان ارتش آمریکا بودند که برای انگیزه دادن به سربازان آمریکایی برای جنگیدن، وعده داده بودند که در فرانسه زنان «به راحتی به چنگ میآیند.» خانم رابرتز گفت که انگیزه داشتن رابطه جنسی برای «ترغیب کردن سربازان آمریکایی برای اعزام به فرانسه بود.»
 

یک نویسنده فرانسوی به نام «لویی گیلو»، در آن زمان به عنوان مترجم برای سربازان آمریکایی کار کرد. او در سال ۱۹۷۶ خاطرات خودش را در قالب رمان «!OK Joe» به رشته تحریر در آورد و به محاکمه سربازان آمریکایی برای تجاوز جنسی در دادگاه‌های نظامی نیز پرداخت. فیلیپ بارون که مستندی درباره این کتاب ساخته است، میگوید: «کسانی که به اعدام محکوم شدند تقریباً همگی سیاه پوست بودند.»

فیلیپ بارون میگوید: «در پس ماجرای تابو درباره تجاوز جنسی توسط نیروهای آزادیبخش وجود داشت، راز شرم‌آور تفکیک یگان‌های سربازان سیاه‌پوست و سفیدپوست در ارتش آمریکا بود. زمانی که یک سرباز سیاه پوست را به پای میز محاکمه بردند، او عملاً هیچ شانسی برای تبرئه نداشت.»

به گفته رابرتز، این امر به سلسله مراتب نظامی در ارتش آمریکا اجازه داد تا با «قربانی کردن سربازان آفریقایی-آمریکایی» از اعتبار و آبروی سفیدپوستان آمریکایی محافظت کند. او گفت که از ۲۹ سربازی که در سال های ۱۹۴۴ و ۱۹۴۵ به دلیل تجاوز به عنف محکوم شدند، ۲۵ نفر سیاه پوست بودند.


 

ارسال نظر: