X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 فروردین 1403
تعداد بازدید خبر : 37
تاریخ ثبت : شنبه, 01 اردیبهشت,1403 | 09:50 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 29 فروردین,1403 | 07:35 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 01 اردیبهشت,1403 | 09:50 ق.ظ

وضعیت بغرنج اسرای فلسطینی در زندان های رژیم اشغالگر اسرائیل

  • وضعیت بغرنج اسرای فلسطینی در زندان های رژیم اشغالگر اسرائیل

اسرای بی شمار فلسطینی در زندان های اسرائیل از شکنجه و نگهداری در وضعیت های بسیار سخت همچنان رنج می برند در حالی که گروه های های حقوق بشری در ایرابطه بارها هشدار داده اند.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، رژیم صهیونیستی تعداد بیشماری از فلسطینی ها را در زندان به عنوان اسیر نگه می دارد که بسیاری از آنها بعضا بی گناه در زندان تنها به دلیلی مخالفت با رژیم صهیونیستی نگه داشته می شوند. ۱۷ آوریل مصادف با ۲۹ فروردین، به نام روز اسیر فلسطینی نامگذاری شده است.  هنوز به طور واضح مشخص نیست که چند فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی نگه داشته می شود؛ اسرایی که عمدتا بدون هیچ اتهامی در زندان هستند.
 

بر اساس گزارش الجزیره، در چنین روزی محمود بکر حجازی، در نخستین فرایند تبادل اسرا بین فلسطین و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۱ آزاد شد؛ حجازی به دلیل انجامعملیات مقاومتی به ۳۰ سال حبس محکوم شده بود. طبق آمار، در اراضی اشغالی فلسطین از هر پنج فلسطینی یک نفر دستگیر و در مقطعی متهم شده است؛ این میزان برای مردان فلسطینی ۲ برابر زنان است.
 

۱۹ زندان در اراضی اشغالی و یک زندان در کرانه باختری اشغالی وجود دارد که اسرای فلسطینی را در خود جای داده‌اند؛ رژیم صهیونیستی در ماه اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) اجازه بازدید سازمان‌های بشردوستانه مستقل از زندان‌های خود را متوقف کرد، از این رو ارائه آمار دقیق از شمار اسرای فلسطینی در حال حاضر ناممکن است.
 

در همین حال انجمن حمایت از زندانیان و حقوق بشر آدامیر، یک گروه حقوقی مستقر در شهر رام‌الله کرانه باختری که از اسرای فلسطینی حمایت می‌کند، تا روز سه‌شنبه گذشته، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ فلسطینی از غزه و کرانه باختری در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می‌بردند؛ این سازمان با گروه‌های حقوق بشری و خانواده‌های اسرا برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد وضعیت آن‌ها همکاری می‌کند.
 

اسرای فلسطینی آزاد شده از ضرب‌وشتم و تحقیر قبل و بعد از شروع جنگ غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳  گزارش می‌دهند. این اسرا در غزه از بدرفتاری در زندان‌های رژیم صهیونیستی شکایت کرده‌اند؛ بسیاری از آزاد شدگان گفتند که در زمان بازداشت مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند و به آن‌ها خدمات پزشکی ارائه نشده است.


یکی از اسرای فلسطینی در گفت‌وگو با رسانه‌های غربی می گوید: من با دو پا به زندان رفتم، اما با یک پا بازگشتم؛ آن‌ها با وجود آگاهی از عفونت در پایم من را به بیمارستان منتقل نکردند؛ عفونت پایم در نهایت به قانقاریا تبدیل شد.
 

این در حالیست که براساس اعلام سازمان حقوق بشری آدامیر، حدود ۳ هزار و ۶۶۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی در بازداشت اداری هستند. بازداشت اداری نوعی حبس است که طی آن فرد بدون اتهام یا محاکمه در زندان نگهداری می‌شود؛ اسرای فلسطینی در بازداشت اداری شامل مردان، زنان و کودکان می‌شود. آدامیر شمار بازداشت‌شدگان اداری فلسطینی را شامل ۴۱ زن و ۱۲ کودک اعلام کرد.
 

ارتش رژیم صهیونیستی برای دوره‌های متعدد بازداشت اداری این دسته از اسرا را تمدید می‌کند؛ از این رو باید گفت که بازداشت اداری نوعی بازداشت نامحدود است که می‌تواند سال‌ها طول بکشد. در حال حاضر ۸۰ زن و ۲۰۰ کودک در زندان‌های رژیم صهیونیستی نگهداری می‌شوند. رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۶، قانون جدیدی را معرفی کرد که براساس آن این رژیم مجاز به حبس کودکان ۱۲ تا ۱۴ ساله بود؛ این قانون جدید که در آگوست ۲۰۱۶ (مرداد ۱۳۹۵) در کنست رژیم صهیونیستی به تصویب رسید.
 

اسرای فلسطینی بیشماری که در زندان های رژیم اشغالگر هستند بسیارند؛ به عنوان مثال مروان برغوثی از سران برجسته فلسطینی ۲۲ سال است که در زندان‌های رژیم صهیونیستی در حبس است. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت راست‌گرای افراطی رژیم صهیونیستی فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد که برغوثی در ماه فوریه به سلول انفرادی فرستاد شده است.

 

ارسال نظر: