X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 27 فروردین 1403
تعداد بازدید خبر : 47
تاریخ ثبت : دوشنبه, 27 فروردین,1403 | 12:52 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 27 فروردین,1403 | 12:37 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 28 فروردین,1403 | 02:45 ب.ظ

برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به شکنجه ۳ زندانی ابوغریب در آمریکا پس از ۲۰ سال

  • برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به شکنجه ۳ زندانی ابوغریب در آمریکا پس از ۲۰ سال

۲ دهه پس از انتشار تصاویر مربوط به زندان ابوغریب، پرونده رسیدگی به شکایت سه زندانی در یک دادگاه در آمریکا  امروز آغاز می‌شود.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، دادگاه فدرال در ایالت ویرجینیای آمریکا امروز دوشنبه 15 آوریل 2024 پرونده‌ای را رسیدگی می کند که به جنایت شکنجه در زندان ابوغریب می پردازد.
 

این پرونده که به پرونده الشماری علیه سی‌ای‌سی‌آی (Al Shimari et al. v. CACI) شناخته می شود، دعوای حقوقی توسط مرکز حقوق اساسی مستقر در ایالات متحده به نمایندگی از سه قربانی شکنجه عراقی است.

در این شکایت، مدعیان می گویند شرکت امنیتی خصوصی که دولت ایالات متحده در سال 2003 برای بازجویی از زندانیان در عراق استخدام کرد و به اختصار، سی‌ای‌سی‌آی نام دارد، در برنامه ریزی و اجرای شکنجه و آزارهای زندانیان در ابوغریب نقش داشته است. شاکیان به دنبال دریافت خسارت و مجازات عاملان هستند.

 

شرکت مذکور از سال 2008 که برای نخستین بار این دعوی طرح شده، بالغ بر 20 بار تلاش کرده پرونده در دادگاه مطرح نشود.
 

این پرونده نیز از معدود پرونده هایی است که به دادگاه راه یافته، چرا که متشاکی، یک پیمانکار نظامی است. دادگاه های ایالات متحده بارها پرونده های مشابه علیه دولت فدرال را رد کرده اند؛ آنها به قانونی ارجاع می دهند که در سال 1946 تصویب شده و نیروهای آمریکایی را در برابر ادعاهایی که در طول جنگ علیشان مطرح می شود، از دادرسی مصون می دارد.
 

افزون بر این، دولت ایالات متحده هیچ برنامه رسمی غرامت یا راه های دیگر جبران خسارت برای کسانی که ادعا می کنند مورد شکنجه یا سوء استفاده قرار گرفته اند، ایجاد نکرده است. هیچ مسیری برای رسیدگی قضائی به پرونده های آنها وجود ندارد.
 

این گامی حیاتی به سوی اجرای عدالت برای مردانی است که بالاخره توانستند شکایت خود را به دادگاه ببرند. این سه فرد، جزو معدود افراد خوش شانس هستند چرا که صدها تن دیگر از بازماندگان زندان ابوغریب، همچنان از آزار و اذیت هایی که در گذشته متحمل شده اند رنج می برند اما فرصتی برایشان فراهم نیست تا عدالت در حقشان اجرا شود.

بنا بر اعلام دیده بان حقوق بشر، دولت ایالات متحده باید مسئولیت آزار و اذیت این افراد را بپذیرد، عذرخواهی کند و راهی برای جبران آن باز کند.

 

ارسال نظر: