X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 فروردین 1403
تعداد بازدید خبر : 189
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 08 فروردین,1403 | 11:15 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 08 فروردین,1403 | 10:36 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 14 فروردین,1403 | 02:05 ب.ظ

کارشناس حقوق بین‌الملل: قطعنامه آتش ‌بس در غزه ضمانت اجرایی ندارد

  • کارشناس حقوق بین‌الملل: قطعنامه آتش ‌بس در غزه ضمانت اجرایی ندارد

کارشناس حقوق بین‌الملل رای مثبت به قطعنامه آتش بس در غزه را به معنی عقب نشینی کشورهایی همچون فرانسه و انگلیس دانست و گفت: تصویب این قطعنامه صرفا یک حرکت سیاسی بود تا این‌کشورها کمتر توسط افکار عمومی زیر سوال روند و این قطعنامه ضمانت اجرایی ندارد.



 

غلامرضا خواجی، کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با سایت ستاد حقوق بشر، در خصوص تصویب قطعنامه آتش بس در غزه، گفت: کشورهایی از جمله فرانسه و انگلیس که به این قطعنامه رای دادند، کشورهایی هستند که در جنایت‌های رژیم صهیونیستی شریک هستند؛ در واقع برخی از ۱۴ کشوری که به این قطعنامه رای موافق داده‌اند، به دلیل ترس از افکار عمومی و برخی کشورهای حق طلب است.

وی رای مثبت به این قطعنامه را به معنی عقب نشینی کشورهایی همچون فرانسه و انگلیس دانست و افزود: تصویب این قطعنامه صرفا یک حرکت سیاسی بود تا این‌کشورها کمتر توسط افکار عمومی زیر سوال روند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل، ادامه داد: در داخل کشورهایی مثل فرانسه و انگلیس راهپیمایی‌های بزرگی علیه رژیم صهیونیستی برگزار شد، بنابراین اینگونه نیست که برخی کشورها صرفا برای حق طلبی چنین رایی را صادر کرده باشند، بلکه تصویب این قطعنامه یک حرکت کاملا سیاسی بود.

خواجی تصریح کرد: آمریکا مشوق تهاجم‌های رژیم صهیونیستی به غزه است، در واقع سر اصلی جنایاتی که در این سرزمین رخ می‌دهد آمریکا است و در حال حاضر آمریکایی‌ها به دلیل ترس از اوضاع داخلی خود، به خصوص انتخابات آینده به این قطعنامه رای ممتنع داده است.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها می‌دانند وقتی به این قطعنامه رای می‌دهند باید اجرایی شود، اما این قطعنامه ضمانت اجرایی ندارد، یعنی آنچه که شاید در هفته‌های آینده مطرح شود مسئله نقض آتش بس باشد.

کارشناس حقوق بین‌الملل همچنین گفت: این قطعنامه ضمن اینکه بحث آتش بس را مطرح می‌کند، اما قطعنامه‌ای بسیار ناقص و برای فریب بین‌المللی است، اگر قرار بود این رژیم دست از جنایت بردارد باید یک بند دیگری مبنی بر خروج نیروهای نظامی از غزه را در این قطعنامه می‌آوردند.

خواجی با بیان اینکه تا امروز بیش از ۲۰۰ قطعنامه در مجامع مختلف بین‌المللی صادر شده است که آثار چندانی در پی نداشته است، بیان کرد: نقض آتش‌بس برای رژیم صهیونیستی امری بسیار عادی است و این قطعنامه، قطعنامه محکمی نیست.

وی عنوان کرد: افکار عمومی می‌فهمید که این قطعنامه یک قطعنامه فریب کارانه است و فکر نمی‌کنم آثار زیادی داشته باشد و ممکن است در هفته‌های آتی نقض آتش‌بس صورت گیرد. در صورت نقض آتش بس توسط رژیم صهیونیستی، تنها مرجع ضامن اجرایی سازمان ملل، شورای امینت است که رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کند و در مرحله بعد خود انگلیس، فرانسه و آمریکا آن را وتو می‌کنند‌.

خواجی با تاکید بر اینکه تنها اثر این قطعنامه این است که افکار عمومی جهان بفهمند سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه ترسیده‌اند، عنوان کرد: این قطعنامه در مجامع بین‌المللی جهان آثار چندانی ندارد مگر اینکه در مجمع عمومی اتفاقی رخ دهد و کشورهای جهان تصمیم بگیرند رژیم صهیونیستی را از مجمع عمومی سازمان ملل متحد اخراج کنند که بعید است چنین کاری صورت گیرد.
 

 

ارسال نظر: