X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: جمعه 25 اسفند 1402
تعداد بازدید خبر : 174
تاریخ ثبت : جمعه, 25 اسفند,1402 | 02:29 ب.ظ
تاریخ انتشار : جمعه, 25 اسفند,1402 | 02:01 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 26 اسفند,1402 | 09:34 ق.ظ

نشست روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی در شورای حقوق بشر با حضور غریب آبادی

  • نشست روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی در شورای حقوق بشر با حضور غریب آبادی

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه شاهد برگزاری چند نشست از جمله نشست مربوط به روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی است.
 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل که از ۲۶ فوریه ۲۰۲۴ ۶ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ۵ آوریل ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت، در روز جمعه، ۲۵ اسفند شاهد برگزاری چند جلسه است.

یکی از این جلسات، نشست مربوط به روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی است.
 

بازدید دبیر ستاد حقوق بشر از نمایشگاه «ایران و یکصد سال چندجانبه‌گرایی» در ژنو

۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ۱۵:۴۱

 
کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر که در راس یک هیئت برای شرکت در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو سفر کرده است، از نمایشگاه «ایران و یکصد سال چندجانبه‌گرایی» بازدید کرد.





پایان نشست با ارائه توصیه‌ها و پیشنهادها
۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ۱۴:۵۰

در ادامه این نشست نیز چند کارشناس توضیحاتی درباره نقش آموزش بر مبارزه با اسلام‌هراسی تاکید کرده و نقش رسانه‌های اجتماعی در تشدید این بحران را مورد بررسی قرار دادند.

رئیس نشست یاد شده نیز در پایان جلسه با اشاره به اینکه گفت‌وگو، مدارا و احترام متقابل می‌تواند، مانع رشد اسلام‌هراسی شود، خواستار مبارزه جدی با این پدیده شد.

تاکید اندونزی بر لزوم اتخاذ موضع یکپارچه برای مبارزه با اسلام‌هراسی
۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ۱۴:۴۴

نماینده اندونزی نیز در نشست مربوط به روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی بر اتخاذ موضع فراگیر جهت مقابله با این چالش تاکید کرد.





نیجر: اگر کشورها در مسیر جرم‌انگاری اسلام‌هراسی گام بردارند، شاهد جهانی امن‌تر بدون حملات اسلام‌هراسانه خواهیم بود
۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ۱۴:۴۲

نماینده نیجر هم با قدردانی از حاضران برای ارائه نظرات برجسته‌شان درباره مبارزه با اسلام‌هراسی، گفت: اگر کشورها در مسیر جرم‌انگاری اسلام‌هراسی گام بردارند، شاهد جهانی امن‌تر بدون حملات اسلام‌هراسانه خواهیم بود.

عربستان: مبارزه با اسلام‌هراسی جهان را امن‌تر می‌کند
۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ۱۴:۴۰

نماینده عربستان در این نشست با اشاره به حملات متعدد به جوامع اقلیتی مسلمان، خواستار حمایت جامعه بین‌المللی از گفت‌وگو برای مبارزه با این بحران شد.

وی در ادامه گفت: مبارزه با اسلام‌هراسی جهان را امن‌تر می‌کند.

جمهوری آذربایجان: ما همه انواع اسلام‌هراسی را محکوم می‌کنیم
۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ۱۴:۳۷

نماینده جمهوری آذربایجان نیز با تشکر از برگزاری مراسم روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی، گفت: ما همه انواع اسلام‌هراسی را محکوم می‌کنیم؛ اسلام‌هراسی در سال گذشته در تمام جهان رخ داد؛ توهین به قرآن نیز نوعی اسلام‌هراسی محسوب می‌شود؛ ما خواستار اقدام جدی جمعی برای مبارزه با اسلام‌هراسی هستیم.



غریب‌آبادی در مراسم روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی در ژنو: دولت‌ها و سیاست‌گذاران قوانین و سیاست‌های حامی حقوق مسلمانان را وضع کنند
۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ۱۴:۳۳

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در مراسم روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی که به مناسبت گرامیداشت چنین روزی در ۱۵ مارس ۲۰۲۴ (۲۵ اسفند ۱۴۰۲) با حضور روسای سازمان‌های بین‌المللی و دیپلمات‌های مقیم در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار شد، با اعلام استقبال جمهوری اسلامی ایران از تصویب قطعنامه ۷۶/۲۵۴ مجمع عمومی سازمان ملل برای تعیین روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی در ۱۵ مارس ۲۰۲۲، در ابتدای سخنانش به وضعیت مردم مظلوم و بیگناه غزه و فلسطین که در چند ماه گذشته مورد شدیدترین حمله‌ها از سوی رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته، گریزی زد و این اقدامات ددمنشانه را محکوم نمود.
 

غریب‌آبادی در بخش دیگری از سخنانش همبستگی و همدلی جمهوری اسلامی ایران با وضعیت وخیم انسانی ساکنان سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌ویژه غزه را اعلام کرد و افزود: رنج آن‌ها که ناشی از سال‌ها اشغال از سوی رژیم غاصب صهیونیستی است، برای پایان یافتن نیاز به اقدام فوری جامعه بین‌المللی دارد.



 

وی از روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی به‌عنوان روز مبارزه مداوم علیه تبعیض و تعصب که بیش از میلیارد‌ها نفر از جامعه مسلمان در سراسر جهان با آن روبرو هستند، یاد کرد.
 

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه هدف از این روز را که در نتیجه آگاهی از رشد نگران‌کننده حوادث اسلام‌هراسی تعیین شده است، تقویت تفاهم، ترویج مدارا و دفاع از حقوق مسلمانان دانست.
 

وی تصریح کرد: اسلام‌هراسی که ریشه در جهل و اطلاعات نادرست و همچنین اقدام‌های عامدانه دارد، به اشکال مختلف از جمله نفرت‌پراکنی و حملات خشونت‌آمیز تا تبعیض نهادینه شده و متاسفانه با حمایت دولتی بروز می‌کند.


غریب‌آبادی مصادیقی آشکار از اسلام‌هراسی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: اسلام‌هراسی در سه دهه گذشته به اشکال مختلف از جمله تخریب وجهه مسلمانان و تحریک احساسات آنان از طریق انتشار کاریکاتور، نوشتن کتاب‌های موهن درباره اسلام و پیامبر مکرم اسلام (ص)، سوزاندن قرآن، زیر سوال بردن ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی و یا تلاش برای تحمیل مفاهیم و پدیده‌های مغایر با ارزش‌های اسلامی به جوامع اسلامی، ارائه تصویری غیر واقعی از روح واقعی اسلام و ... خود را نشان داده است.


 

وی ادامه داد: همه این اشکال اسلام‌هراسی اثرات خود را بر جوامع مختلف می‌گذارد و منجر به تبعیض و بروز رفتار‌های خشونت‌آمیز نسبت به جوامع مسلمان می‌شود.
 

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان تاکید کرد: در این روز، جوامع، سازمان‌ها و افراد باید گرد هم آیند تا اسلام‌هراسی و آثار زیان‌بار آن بر انسجام اجتماعی را محکوم کنند.
 

غریب‌آبادی در ادامه اصل آزادی بیان که براساس اسناد بین‌المللی حقوق بشر مسئولیت‌های خاصی از جمله نیاز به اجتناب از گسترش سخنان نفرت‌انگیز یا تحریک خشونت را برعهده دارد، مورد اشاره قرار داد.
 

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: اسلام‌هراسی یا هر اقدام دیگری علیه نماد‌های مسلمانان شکل مشروع و قانونی از بیان نیست، بلکه نوعی تعصب است که می‌تواند باعث آسیب شود.
 

معاون امور بین الملل قوه قضاییه از دولت‌ها و سیاست‌گذاران خواست تا قوانین و سیاست‌هایی را وضع کنند که از حقوق مسلمانان حمایت کرده و مشارکت کامل آن‌ها را در جامعه تضمین کنند.
 

وی همچنین بر لزوم تقویت گفت‌وگوی بین ادیان و ترویج چندفرهنگی که می‌تواند محیطی که در آن همه افراد احساس ارزشمندی و مشارکت داشته باشند، تاکید کرد


ترکیه: وضعیت غزه نتیجه اسلام‌هراسی است
۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ۱۴:۳۲

نماینده ترکیه در نشست روز مبارزه جهانی با اسلام‌هراسی با اشاره به وضعیت مسلمانان در غزه و روهینگیا، اعلام کردکه این رویدادها نتیجه اسلام‌هراسی هستند.

مالزی: مسلمانان به اهداف راحتی برای جنایت‌های نفرت‌محور تبدیل شده‌اند
۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ۱۴:۲۴

نماینده مالزی با اشاره به وضعیت غزه و جنایت‌هایی که علیه مردم این منطقه در جریان است، گفت: مسلمانان به اهداف راحتی برای جنایت‌های نفرت‌محور تبدیل شده‌اند؛ ما خواهان اقدام‌های جدی سازمان ملل هستیم و تاکید داریم که بیانیه و قطعنامه نمی‌تواند مانع این امر شود و مبارزه با اسلام‌هراسی نیاز به سازوکار بین‌المللی دارد.

قطر: اسلام‌هراسی نه فقط مسلمانان بلکه همه مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد
۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ۱۴:۲۲

نماینده قطر نیز در این نشست گفت: اسلام‌هراسی یک کارزار سازمان‌دهی شده است که به‌ویژه زنان مسلمان را هدف قرار می دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: اسلام‌هراسی نه فقط مسلمانان بلکه همه مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.



شورای همکاری خلیج فارس: اسلام‌هراسی نوعی از نقض حقوق بشر است
۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ۱۴:۲۱

نماینده شورای همکاری خلیج فارس نیز با اشاره به حوادث مربوط به اقدام‌های موهن علیه قرآن در برخی از کشورهای غربی، تصریح کرد: اسلام‌هراسی نوعی از نقض حقوق بشر است.

پاکستان خواستار نقش‌آفرینی بیشتر سازمان ملل شد
۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ۱۴:۱۸

نماینده پاکستان با اشاره به نیاز به همکاری و اقدام جمعی برای مبارزه با اسلام‌هراسی، گفت: نقش سازمان ملل در این زمینه قابل توجه است؛ ما باید برای مبارزه با اسلام‌هراسی باید همکاری جامع و فراگیری داشته باشیم.

برگزاری مراسم روز بین‌المللی مقابله با اسلام‌هراسی با حضور روسای سازمان‌های بین‌المللی و دیپلمات‌های مقیم در مقر سازمان ملل در ژنو
۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ۱۴:۰۱

مراسم روز بین‌المللی مقابله با اسلام‌هراسی به مناسبت روز ۱۵ مارس با حضور روسای سازمان‌های بین‌المللی و دیپلمات‌های مقیم در مقر سازمان ملل در ژنو و نیز با حضور کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر، علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در ژنو و عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر وزارت دادگستری درحال برگزاری است.

در سال ۲۰۲۲ سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای ۱۵ مارس را به‌عنوان روز جهانی مقابله با اسلام‌هراسی تعیین و نام‌گذاری کرد.

این تصمیم نقطه‌عطفی در مبارزه با اسلام‌هراسی در سطح بین‌المللی است. قطعنامه یاد شده هرگونه اظهارات تنفرآمیز و خشن علیه مسلمانان را محکوم می‌کند و خواستار تقویت تلاش‌های بین‌المللی برای ارتقای مدارا، تحمل و صلح شده است.

این قطعنامه از سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد که به‌طور موثر در مورد مقابله با اسلام‌هراسی آگاهی‌بخشی کنند و این روز را گرامی بدارند.


 

 

ارسال نظر: