X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 14 اسفند 1402
تعداد بازدید خبر : 198
تاریخ ثبت : دوشنبه, 14 اسفند,1402 | 06:36 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 14 اسفند,1402 | 05:31 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 22 اسفند,1402 | 12:23 ب.ظ

غریب‌آبادی: تحریم‌های یکجانبه جنایت علیه بشریت هستند/ واضعان تحریم باید پاسخگوی جنایات خود باشند

  • غریب‌آبادی: تحریم‌های یکجانبه جنایت علیه بشریت هستند/ واضعان تحریم باید پاسخگوی جنایات خود باشند

دور نهایی نخستین موت‌کورت ملی پیگیری تحریم‌های یک‌جانبه و تبعیت از آن‌ها روز دوشنبه، ۱۴ اسفند با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه، ستاد حقوق بشر و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر طی سخنرانی در این موت کورت گفت: تحریم‌ها به خاطر تاثیر بسیار زیاد و مجازات جمعی مردم، به عنوان ابزار جنگی و حتی مخرب تر از جنگ به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: اکنون جنگ‌ها محدود است و عمدتا یک منطقه یا حوزه خاص آسیب می‌بیند، اما با وضع تحریم‌ها یک ملت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

غریب‌آبادی تحریم‌ها را جنایت علیه بشریت دانست و افزود: تحریم حق توسعه، رفاه، آموزش، مسکن، بهداشت و تمامی حقوق مردم در کشور هدف را نقض می‌کند.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به دو اصطلاح «قانونی بودن» و «مشروعیت تحریم‌ها» افزود: ممکن است یک اقدام قانونی باشد، اما جامعه بین‌المللی آن را نپذیرد که در این صورت مشروعیت ندارد؛ در مورد تحریم‌های یکجانبه باید گفت که نه قانونی بوده و نه مشروعیت دارند.

وی یادآور شد: موضوع تحریم‌های هوشمند زمانی مطرح شد که در عراق ۵۰۰ هزار کودک جان خود را از دست دادند، اما واقعیت این است که تحریم‌های هوشمند یک شعار است و معافیت های غذا و دارو نیز در تحریم‌ها در عمل بخاطر تحریم کانال های مالی و بانکی و بیمه ای و حمل و نقل امکانپذیر نیست. حتی بر فرض معافیت دارو و غذا از تحریم نیز مسئولیت کشورهای تحریم کننده در خصوص کشورهای تحریم شده تمام نمی‌شود، چرا که موجب بهره مندی مردم از انواع حقوق بشر خود نمی شود.

غریب‌آبادی با اشاره به گزارش النا دوهان، گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه سازمان ملل متحد، گفت: در این گزارش تصریح شده است که «تحریم‌ها تمام حقوق بشر مردم ایران را تحت تاثیر قرار داده است.»

وی با اشاره به حق سلامت گفت: این گزارشگر ویژه در گزارش خود عنوان کرده که در حوزه بیماری‌های نادر، ایران در تامین دارو و تجهیزات پزشکی باکیفیت با مشکل مواجه شده است.

غریب آبادی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر حق سلامت مردم کشورهای هدف از جمله ایران با استناد به گزارش دوهان، تاکید کرد: ایران با وجود توانمندی در زمینه تولید دارو، شاهد پیامدهای مرگ‌باری بر قشر آسیب‌پذیری از بیماران به دلیل تحریم‌ها بود؛ در بخشی از گزارش دوهان در پی دیدارها و بازدیدهایش از مراکز درمانی آمده است که تحریم‌ها سبب چهار برابر شدن مرگ‌و میر بیماران تالاسمی شده است.



دبیر ستاد حقوق بشر به اقدام ضد انسانی شرکت سوئدی در عدم تحویل پانسمان‌های بیماران پروانه ای در اثر تحریم‌ها اشاره کرد و با تاکید بر فضای عدم اطمینان ناشی از پایبندی بیش از حد به تحریم‌ها، گفت: در نتیجه وضع تحریم‌های یکجانبه و تبعیت بیش از حد از آنها در میان شرکت‌ها و کشورهای مجری، فضای عدم اطمینان بین کسب و کارها ایجاد می‌شود، بدین معنا که شرکت خارجی با علم به اینکه برخی حوزه ها مشمول تحریم نیستند، اما بدلیل ترس از مجازات از سوی رژیم آمریکا، حاضر به همکاری نیستند.

وی اضافه کرد: نگرانی از مجازات‌های بعدی آمریکا سبب شده است تا شرکت‌ها و سازمان‌ها، پایبندی بیش از حد به تحریم‌ها داشته باشند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه با بیان اینکه به‌دلیل تاثیر گسترده تحریم‌ها بر مردم کشورهای هدف، به مثابه ابزار جنگی هستند و می‌توانند بیش از تحریم‌ها آسیب‎ زا باشند، افزود: تحریم‌ها بیش از جنگ‌های محدود متعارف مخرب هستند و مردم سراسر کشور هدف را قرار می‌دهند و همین امر مسئولیت واضعان و مجریان تحریم‌ها را سنگین‌تر می‌کند، چرا که مرتکب جنایت علیه بشریت می شوند. تحریم‌های یک‌جانبه ناقض حقوق بشر بوده و غیرقانونی و غیر مشروع هستند و قابل پیگیری در محاکم ملی و بین المللی می باشند.

لازم به توضیح است موضوع این موت‌کورت شکایت گروهی از بیماران دولت الف از دولت ب به دلیل تبعیت شرکت داروسازی ثبت شده در قلمرو آن دولت از تحریم‌‌های یک‌جانبه دولت ثالث بود.

سخنرانان این رویداد کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مهدی هادی، رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه بودند؛ ضمن اینکه آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع تاثیر تحریم‌های یک‌جانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر نیز به‌صورت مجازی در این موت‌کورت سخنرانی کرد.

قضات ارشد موت‌کورت یاد شده نیز محمدرضا ضیائی بیگدلی، توکل حبیب‌زاده و بهزاد رضوی فرد بودند.
 

ارسال نظر: