X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 07 اسفند 1402
تعداد بازدید خبر : 148
تاریخ ثبت : دوشنبه, 07 اسفند,1402 | 10:33 ق.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 07 اسفند,1402 | 07:25 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 07 اسفند,1402 | 03:30 ب.ظ

حضور و سخنرانی وزیر امور خارجه ایران در نشست شورای حقوق بشر

  • حضور و سخنرانی وزیر امور خارجه ایران در نشست شورای حقوق بشر

وزیر امور خارجه کشورمان در رأس هیأتی دیپلماتیک بمنظور شرکت در نشست عالیرتبه اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر و بخش عالیرتبه اجلاس خلع سلاح سازمان ملل متحد، ساعتی پیش وارد ژنو شد.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، حسین امیر عبداللهیان بامداد دوشنبه ۷ اسفندماه برای شرکت و سخنرانی در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد وارد ژنو شد.
 

وزیر امور خارجه کشورمان با سخنرانی در دو نشست عالیرتبه یادشده، به تبیین مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص دستور کار اجلاس ها خواهد پرداخت.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با شرکت در نشست فرعی فلسطین، مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص فلسطین و بحران جاری در غزه و کرانه غربی را تشریح خواهد کرد.


ملاقات و گفتگوی دوجانبه با وزرای خارجه برخی کشورهای شرکت کننده و نیز مسئولان عالی سازمان ملل متحد از دیگر برنامه‌های وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر خواهد بود.
 

سخنرانی امیرعبداللهیان در نشست شورای حقوق بشر

متن سخنرانی وزیر امور خارجه به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس، هیئت‌های محترم
 

خرسندم که در این نشست عالی‌رتبه شورای حقوق بشر، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، نکاتی را درباره حقوق بشر و اهمیت توجه واقعی به آن با شما به اشتراک بگذارم.


عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان


جمهوری اسلامی ایران بر مبنای باور‌ها و ارزش‌های ملی و اسلامی، در پایبندی و احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی ثابت قدم است.


متاسفانه تحقق اهداف متعالی حقوق بشر در عرصه بین‌المللی با چند چالش مهم مواجه است که فوری‌ترین آن انسان‌کشی نظام‌مند و گسترده توسط تنها رژیم آپارتاید جهان یعنی رژیم اشغالگر و ستیزه‌جوی اسرائیل است؛ در واقع باید بپذیریم که جهان با شرم‌آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبرو است که البته نتیجه ۸۰ سال حمایت همه‌جانبه و اغماض نسبت به اشغالگری استعمارگرانه و نقض مستمر و مهلک حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین است؛ فقط در ۱۴۰ روز گذشته بیش از یک صدهزار انسان در غزه و کرانه باختری ذبح، مجروح یا در زیر آوار مدفون شده‌اند و زندگان نیز در معرض مرگ قریب‌الوقوع ناشی از گرسنگی و بیماری‌های عفونی هستند.

دوستان عزیز،


بیاید امروز در این نشست مهم تاکید کنیم و اجازه ندهیم نسل‌کشی و ارتکاب جنایت‌های شنیع به یک روال و رسم عادی تبدیل شود؛ در این راستا توجه شما را به گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر فلسطین اشغالی جلب می‌کنم که گویای عمق و حجم جنایت‌ها و نقض فاحش حقوق انسانی در غزه و کرانه باختری است.


امروز جهان شاهد حمایت همه‌جانبه آمریکا و برخی متحدین آن از رژیم صهیونیستی است، حمایتی که همدستی واقعی در نسل‌کشی محسوب می‌شود؛ شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌عنوان عالی‌ترین تجلی اعلامیه جهانی حقوق بشری می‌بایست رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در قبال جنایت‌های ضد بشری خود پاسخگو کند.


بی‌تردید بی‌کیفر ماندن سرکردگان اسرائیل در طی ۸ دهه گذشته، عامل اصلی استمرار و تشدید اشغالگری و آدم‌کشی از سوی این رژیم بوده است؛ تاکید می‌کنم محاکمه و مجازات عاملان و آمران و مباشران شدیدترین جنایت‌های بین المللی ارتکاب یافته علیه فلسطینی‌ها باید به‌صورت جدی در دستورکار نهاد‌های بین‌المللی ذیصلاح به‌ویژه دیوان بین‌المللی کیفری قرار گیرد.


آقای رئیس


یکی از بزرگ‌ترین معما‌های عصر کنونی، افزایش جهانی صدا‌های دغدغه‌مند نسبت به ارزش، کرامت و حقوق زنان از یک سو و تشدید گسترده تبعیض‌ها، پایمال شدن جایگاه و منزلت زنان و نادیده انگاشتن واقعیت وجودی منحصربهفرد آنان هم در نقش‌آفرینی در عرصه خانواده و هم در فعالیت‌های عادلانه اجتماعی است.


باید با صدای بلند بگویم که کارنامه جهانی حقوق بشر به‌خاطر اینکه امروز تعداد زنان به شهادت رسیده در غزه به هزاران تن رسیده و این کشتار بی‌شرمانه علیه زنان و کودکان همچنان در قالب نسل‌کشی ادامه دارد، لکه‌دار و بلکه سیاه شده است؛ اعاده جایگاه حقوق بشر در جهان مستلزم این است که اجازه ندهیم رژیم اشغالگر با ادامه حملات هوایی، دریایی و زمینی و به قحطی کشاندن غزه، همچنان به نسل‌کشی فلسطینی‌ها ادامه دهد.


خانم‌ها و آقایان


فراموش نمی‌کنیم سال گذشته به بهانه فوت غم‌انگیز یک دختر عزیز ایرانی که همه ما را در ایران متاثر ساخت، در این مکان چه فریاد‌ها بلند شد و کمیته‌ای موسوم به حقیقت‌یاب شکل گرفت، اما امروز در مواجه با کشتار هزاران زن و کودک بی‌گناه در غزه، هیچ تحرک جدی در سطح سازمان ملل صورت نمی‌گیرد.


لازم است این نکته را مجددا تکرار کنم که ایجاد سازوکار‌های تحمیلی علیه کشور من به بهانه‌هایی همچون حقیقت‌یابی، در شرایطی که چنین سازوکار‌هایی در جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارد، هیچ مبنای منطقی و مشروعیت حقوقی بین‌المللی ندارد و صرفا دستاویزی برای سوءاستفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی محسوب می‌شود.


آقای رئیس


پدیده شوم و خطرناک تروریسم و افراط‌گرایی همچنان قربانی می‌گیرد؛ جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری که در خط مقدم مبارزه با گروه‌های ترویستی بوده و شهدای زیادی در این راه داده است، همواره بر ضرورت عزم جدی جامعه جهانی و همکاری کشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی برای مبارزه قاطع و موثر با تروریسم به‌عنوان یک تهدید فراگیر جهانی تاکید دارد؛ محو تروریسم بیش از همه مستلزم توقف استفاده ابزاری برخی قدرت‌ها از جمله آمریکا از ترویسم است؛ با کمال تاسف برخی کشور‌های غربی همچنان به میزبانی از عناصر تروریستی ادامه می‌دهند و این نمونه دیگری از تناقض و ریاکاری در شعار حمایت از حقوق بشر به شمار می‌آید.


آقای رئیس

 

اسلام‌هراسی که عمدتا معلول گفتمان‌های نژادپرستانه، در برخی محافل و مراجع سیاسی و گفتمانی غرب است، به روش‌های متعدد ادامه دارد؛ نتیجه این افراط‌گرایی افزایش تبعیض، خشونت مبتنی بر مذهب در نقاط مختلف جهان به‌ویژه علیه افراد و جوامع مسلمان است؛ اسلام دین رحمت و انسانیت است و این چالش، نیاز به رسیدگی مستمر در شورای حقوق بشر دارد؛ باید به ارزش‌ها و باور‌های ملی، فرهنگی و دینی ملت‌ها احترام گذاشته شود و از تحمیل نسخه واحد و از پیش نوشته شده، اجتناب شود.

 

آقای رئیس

 

اقدام‌های یک‌جانبه قهرآمیز به‌طور نظام‌مند حقوق بنیادین بشر را در کشور‌های تحت تحریم، نقض می‌کند و آسیب جدی به مردم وارد می‌آورند؛ اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ملت‌ها، عملی غیرقانونی و معادل با جنایت علیه بشریت است.

 

آقای رئیس

 

مایلم در پایان بر این نکته تاکید کنم که سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر تعامل و گفت‌وگو است؛ جمهوری اسلامی ایران تعهد تزلزل‌ناپذیر خود را به سیاست همکاری و تعامل به‌عنوان محور کلیدی در سیاست خارجی خود به‌ویژه در حوزه حقوق بشر اعلام می‌دارد و از ظرفیت‌های ملی خود برای حفظ و ارتقای حقوق بشر بر اساس ارزش دینی و قانون اساسی و تعهدات قانونی خود استفاده و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

 

از توجه شما سپاسگزارم

 



 

 

ارسال نظر: