X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 14 بهمن 1402
تعداد بازدید خبر : 196
تاریخ ثبت : شنبه, 14 بهمن,1402 | 03:13 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 14 بهمن,1402 | 04:20 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 15 بهمن,1402 | 11:27 ق.ظ

صدرالحسینی: حکم دادگاه لاهه وضعیت سیاسی رژیم صهیونیستی را دچار تزلزل می‌کند

  • صدرالحسینی: حکم دادگاه لاهه وضعیت سیاسی رژیم صهیونیستی را دچار تزلزل می‌کند

کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: حکم دادگاه لاهه وضعیت سیاسی، رسانه‌ای، افکار عمومی و جایگاه رژیم صهیونیستی را در همه نهادهای بین‌المللی دچار تزلزل می‌کند.

 


 

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با سایت ستاد حقوق بشر، درخصوص صدور رأی موقت دیوان بین‌المللی دادگستری، متعاقب شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی و تایید نسل کشی مردم غزه از سوی این رژیم، اظهار داشت: رای دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی و افکار عمومی جهان بیش از آنکه جنبه‌های حقوقی داشته باشد، تبعات سیاسی برای این رژیم دارد به دلیل اینکه اولین مرتبه است که رژیم صهیونیستی در یک دادگاه بین‌المللی به جرم نسل کشی محاکمه می‌شود.
 

وی با بیان اینکه این دادگاه نه جرمی را به اثبات رسانده و نه حکم قطعی را صادر کرده است، افزود: از منظر حقوقی هنوز الزامی جهت اجرای حکم وجود ندارد، اما ممکن است شورای امنیت سازمان ملل برای آن تشکیل جلسه دهد.
 

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: مهم این است که برای اولین بار دادگاهی بین‌المللی برای جرمی که چندین دهه، رژیم صهیونیستی به طور مستمر علیه مردم مظلوم غزه مرتکب شده، تشکیل شد و این موضوع در افکار عمومی جهان بسیار حائز اهمیت است. از اینرو، مجموعه رسانه‌ها و تمام کسانی که به هر شکلی در دنیا مخاطب دارند نباید بگذارند که این موضوع به دست فراموشی سپرده شود.
 

وی تصریح کرد: در واقع یکی از موضوعاتی که رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو را تا به این اندازه عصبانی کرده، این است که علی رغم تبلیغات گسترده‌ رسانه‌ای که طی سال‌ها رژیم صهیونیستی انجام داده بود و خود را رژیمی دموکرات و ارتشی قوی معرفی کرده بود، با اتهامی که در رده بالاترین جرم‌ها (نسل‌کشی ) قرار دارد، به دادگاه کشانده شد و حتی وکیل این رژیم هم نتوانست دفاعی از جنایات این رژیم کند. این موضوع وضعیت سیاسی، رسانه‌ای، افکار عمومی و جایگاه رژیم صهیونیستی را در همه نهادهای بین‌المللی دچار تزلزل می‌کند.


صدرالحسینی با اشاره به ضمانت اجرایی این حکم، عنوان کرد: در این دادگاه حکم قاطعی داده نشده که آتش‌بس صورت گیرد، محاصره شکسته شود، کمک رسانی به مردم غزه انجام شود و جنایت‌کاران این رژیم محاکمه شوند، البته این دادگاه اعلام کرد مدارکی را از این رژیم می‌خواهد که نشان دهد مرتکب نسل کشی نشده و اقداماتی که برای جلوگیری از نسل کشی انجام داده است را بیان کند.
 

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین گفت: اگر این دادگاه حکم قطعی را صادر می‌کرد، باید در شورای امنیت، الزام آوری آن مورد توجه قرا۵ر می‌گرفت و به مقامات آن کشور که حکم قطعی به آنها داده شده الزام می‌کردند آن حکم را اجرا کنند و اگر اجرا نمی‌کرد، ساز و کارهایی علیه آن کشور انجام شود. اگر قرار باشد حکم قطعی صادر شود بین ۶ماه تا یکسال ممکن است طول بکشد تا موضوعات مختلف را بررسی کنند و اینکه آیا رژیم صهیونیستی برای این امر اجازه ورود دهد، هنوز جای بحث است.

 

ارسال نظر: