X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 دی 1402
تعداد بازدید خبر : 154
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 27 دی,1402 | 03:49 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 27 دی,1402 | 03:42 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 27 دی,1402 | 03:52 ب.ظ

هشدار جمعی از کارشناسان سازمان ملل متحد درباره وضعیت بحرانی مردم غزه

  • هشدار جمعی از کارشناسان سازمان ملل متحد درباره وضعیت بحرانی مردم غزه

جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با گذشت بیش از 100 روز از آغاز حملات جدید رژیم صهیونیستی، در خصوص وضعیت بحرانی مردم غزه هشدار دادند.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد با گذشت بیش از 100 روز از آغاز حملات جدید رژیم صهیونیستی به غزه، اعلام کردند: «غزه اکنون 80 درصد از کل مردمی در سراسر جهان را تشکیل می دهد که با قحطی یا گرسنگی فاجعه بار روبرو هستند، و این امر نشان دهنده یک بحران انسانی بی سابقه در نوار غزه در بحبوحه بمباران و محاصره مداوم اسرائیل است».

بر اساس گزارش دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل،  کارشناس سازمان ملل متحد شامل گزارشگران ویژه حق غذا، حق تحصیل، حق برخورداری از بالاترین استانداردهای قابل دستیابی سلامت جسمی و روانی، حق برخورداری از مسکن مناسب، حقوق بشر آوارگان داخلی، وضعیت حقوق بشر در سرزمین فلسطین اشغالی از سال 1967، خشونت علیه زنان، و دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، در تاریخ 16 ژانویه 2024 (26 دی 1402)، اعلام کردند: «در حال حاضر تک تک افراد در غزه گرسنه هستند، یک چهارم افراد به دلیل عدم دسترسی به غذا و آب آشامیدنی در حال مرگ بوده، و قحطی قریب الوقوع است. علاوه بر این، زنان باردار از تغذیه و مراقبت های بهداشتی کافی برخوردار نیستند، همه کودکان زیر پنج سال (335000) در معرض خطر جدی سوء تغذیه شدید قرار داشته و یک نسل کامل در معرض خطر کوتاه قدی قرار دارد.

این کارشناسان همچنین افزودند: «اکنون هیچ جای غزه امن نیست. اسرائیل از 9 اکتبر محاصره کامل غزه را اعلام و اجرا کرد که محرومیت 2.3 میلیون فلسطینی از آب، غذا، سوخت، دارو و تجهیزات پزشکی را به دنبال داشت».

کارشناسان ضمن ابراز نگرانی درخصوص شرایط مردم در شمال غزه، جایی که آنها با کمبود طولانی مدت مواد غذایی و دسترسی بسیار محدود به منابع ضروری مواجه هستند، اعلام کردند: «از اول ژانویه، تنها 21 درصد (5 از 24) از کمک‌های برنامه‌ریزی‌شده حاوی مواد غذایی و سایر لوازم نجات غریق به مقصد خود در شمال وادی غزه رسیده است. در جنوب غزه نیز، تعداد زیادی از افراد در پناهگاه‌های نامناسب یا مناطق فاقد امکانات اولیه زندگی می‌کنند و این امر، وضعیت وحشیانه را تشدید می‌کند».

آنها همچنین افزودند: «این بی سابقه است که یک جمعیت غیرنظامی به این سرعت و به طور کامل در گرسنگی بمانند. اسرائیل سیستم غذایی غزه را نابود کرده و از غذا به عنوان سلاحی علیه مردم فلسطین استفاده می کند».

کارشناسان ضمن ابراز نگرانی در رابطه با تخریب و مسدود کردن دسترسی به زمین های کشاورزی و دریا توسط رژیم صهیونیستی تصریح کردند: «از زمان آغاز حمله زمینی ارتش اسرائیل در 27 اکتبر، تقریباً 22 درصد از زمین های کشاورزی در شمال غزه توسط نیروهای اسرائیلی ویران شده اند. طبق گزارش ها، اسرائیل حدود 70 درصد از ناوگان ماهیگیری غزه را نابود کرده است؛ اکثر نانوایی ها به دلیل کمبود سوخت، آب و آرد گندم و همچنین آسیب های ساختاری فعال نیستند؛ دام ها گرسنه هستند؛ سیستم مراقبت های بهداشتی به دلیل تخریب گسترده بیمارستان ها از بین رفته و به طور قابل توجهی باعث گسترش بیماری های واگیر شده است».

کارشناسان سازمان ملل همچنین تأکید کردند: «ما چندین بار زنگ خطر نسل‌کشی را به صدا درآورده‌ایم و به همه دولت‌ها یادآوری کرده‌ایم که وظیفه دارند از نسل‌کشی جلوگیری کنند. اسرائیل نه تنها با بمباران های بی رویه خود کشتار و آسیب های جبران ناپذیری را علیه غیرنظامیان فلسطینی به بار می آورد، بلکه آگاهانه و عمداً با از بین بردن زیرساخت های غیرنظامی، در واقع نرخ بالای بیماری، سوء تغذیه طولانی مدت، کم آبی و گرسنگی را به غیرنظامیان تحمیل می کند».


 

ارسال نظر: