X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 24 دی 1402
تعداد بازدید خبر : 183
تاریخ ثبت : یکشنبه, 24 دی,1402 | 02:38 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 24 دی,1402 | 01:10 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 24 دی,1402 | 02:39 ب.ظ

کنفرانس بین‌المللی طوفان الاقصی و بیداری وجدان بشری/ تاکید ایران و علما و اندیشمندان جهان بر حمایت از مردم فلسطین

  • کنفرانس بین‌المللی طوفان الاقصی و بیداری وجدان بشری/ تاکید ایران و علما و اندیشمندان جهان بر حمایت از مردم فلسطین
تهران در صدمین روز جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه میزبان کنفرانس بین‌المللی «طوفان الاقصی و بیداری وجدان بشری» بود.
 
 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اولین کنفرانس بین‌المللی طوفان الاقصی و بیداری وجدان بشری که صبح امروز یک شنبه ۲۴ دی ماه در تهران آغاز به کارکرد، گفت: مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز مسئله فلسطین است، اظهار داشت: امام خمینی(ره) بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی ایران فرمودند فلسطین مسئله اول جهان اسلام است و آزادی قدس شریف دارای اولویت در جهان اسلام است و این اجتماع برای پرداختن به مهمترین مسئله جهان اسلام یعنی فلسطین شکل گرفته است.
 

رئیس‌جمهور راه حل مسئله فلسطین را مقاومت و ایستادگی دانست و خاطرنشان کرد: اگر جریان ظالم، منطق و مذاکره را بر نمی‌تابد تنها منطق در مقابلش مقاومت است. همین امروز پیروز نبرد اقصی فلسطین است و شکست خورده این میدان، رژیم صهیونیستی و حامیان اوست. تحلیل نبرد اقصی از ۷ اکتبر، تحلیل از میانه راه است. باید موضوع فلسطین را غصب و ظلم به فلسطینیان در ۷۵ سال گذشته بدانیم.با این که کرانه باختری مسلح نیست اما در همین اواخر، بیش از ۲۰۰ نفر در این منطقه شهید شده اند.

 

آیت الله رئیسی با بیان اینکه جریان سازش یا تفکر کنار آمدن در موضوع فلسطین جواب نداد؛ گفت: نشستن سازمان آزادی بخش فلسطین پای میز مذاکرات کمپ‌دیوید، شرم‌الشیخ و اسلو پاسخگو نبود. دلیل اینکه جریان سازش نتوانست کاری از پیش ببرد این بود که طرف مقابل به میثاقش پایبند نیست؛ رژیم صهیونیستی تاکنون بیش از ۴۰۰ قرارداد، مصوبه و بیانیه‌ بین المللی را نقض کرده است.
 

رئیس جمهور بیان کرد: معتقدم اگر زمینه ایجاد شود، مردم کشور هایی که نمایندگان آنها در این همایش حضور دارند با لشکر هایی به طرف فلسطین حرکت می‌کنند.امروز امت اسلامی برای دفاع از فلسطین آماده است.باید چهره آمریکا و کشور های حامی رژیم صهیونیستی بر مردم خود آن کشور ها وبر مردم جهان روشن شود که اینها از حقوق انسان به عنوان یک حربه برای فشار آوردن به کشور های اسلامی و کشور های مستقل استفاده‌ کردند و حقوق بشر برای آنها یک دست آویز شده است.آنچه که موجب پیروزی ملت فلسطین شده است قدرت ایمان و اتکا به خداوند است. شاهد هستیم جریان سازش و تفکر کنار آمدن جواب نداد، نشستن پای میز مذاکره و تن دادن به قرارداد هایی مثل کمپ دیوید، شرم الشیخ و اسلو نتوانست کاری از پیش ببرد به این دلیل که طرف ها به میثاق و پیمان پایبند نیستند و میثاق شکنند.
از ویژگی جریان سلطه آن است که آنها به پیمانشان وفادار نیستند، پیمان شکنند.
 

آیت الله رئیسی مطرح کرد: به راستی اگر کشورهای اسلامی به ندای وحدتی که رهبر انقلاب بارها فریادز زدند که کشورهای اسلامی در برابر دشمنان با هم وحدت داشته باشند، اجرا می شد، آیا رژیم صهیونیستی جرأت می کرد اینقدر جنایت کند؟ به راستی اگر آن روز که جنایت صهیونیست ها در غزه آغاز شد، تمام معادلات و روابط اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی قطع می شد، آیا باز هم شاهد تداوم این جنایت ها بودیم؟حتما وضعیت متفاوت بود و باید کشورهایی که روابط دارند نزد خداوند متعال و وجدان بشری و به تاریخ جواب بدهند؛ اما به راستی چه پاسخی به امت اسلامی و این میزان ظلم هایی که انجام شده دارند؟ حال آنکه آنها قدرت بازدارندگی داشتند ولی از این قدرت استفاده نکردند.
 

وی با بیان اینکه امروز ۱۰۰ روز از جریان غزه می گذرد و دادگاه بین المللی تشکیل شده است؛ گفت: صهیونیست ها و آمریکایی ها تلاش می کنند این دادگاه از مسیر خارج شود من به حقوقدانان این دادگاه پیام می دهم امروز اولا در برابر خداوند متعال و ثانیا در برابر وجدان بشری و ثالثا در برابر تاریخ و آینده باید نسبت به این ظلمی که بر بشریت و حقوق انسان رفته پاسخگو باشد.اگر دادگاه حکم عادلانه ای بدهد یقین بدانید سربلند است آنچه بعدا اجرا می شود بحث دیگری است اما جهان بشریت از حکم عادلانه تقدیر خواهد کرد اما اگر دستشان بلرزد و تحت تأثیر قدرت آمکریکایی ها و غربی ها و ثروت و قدرت قرار بگیرند، بدانند که پاسخگو نخواهند بود. انتظار این اجلاس و جهان بشریت از این دادگاه، صدور حکم عادلانه است.

در ادامه این نشست برخی از مقامات سایر کشورها به ایراد سخنرانی پرداختند.


علی محیی‌الدین قره‌داغی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان در ادامه در سخنانی شمن قدردانی از برگزارکنندگان این اجلاس با اشاره به حمله اخیر آمریکا و انگلیس به یمن، رویکرد این کشور‌ها را در قبال یمن با توجه به عملکرد آن‌ها در مورد غزه یک تناقض خواند و گفت: ما حمایت کامل خود را از مقاومت منطقه و یمنی‌ها اعلام می‌کنیم. امیدواریم این همایش نتیجه مثبتی برای غزه در پی داشته باشد.
 

شیخ شریف الصواف، نماینده سوریه در این کنفرانس نیز در سخنانی بر ایستادگی مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: جنایت‌ها و کشتار‌های رژیم صهیونیستی مورد محکومیت همه انسان‌ها در سراسر جهان است؛ رژیم صهیونیستی و حامیان آن به‌ویژه آمریکا باید بدانند غزه ایستاده و تسلیم نخواهد شد. می‌خواهیم درس بزرگی به صهیونیست‌ها بدهیم و نتیجه اشغالکری نابودی است. مقاومت هرچقدر طول بکشد ما به بهای جان بسیاری از عزیزان مان می‌ایستیم؛ ایستادگی بر حق تاثیر مهمی بر وجدان بشری دارد. ایران همواره از مقاومت حمایت کرده و مواضع شرافتمندانه‌ای در قبال فلسطین اتخاذ کرده است؛ فلسطین مسئله تاریخی جهان اسلام است.
 

خلیل نفیس، نماینده اندونزی نیز ضمن توصیف جامعه اسلامی به‌عنوان یک پیکر، گفت: مسئله فلسطین برای همه جهان است؛ ما هر نوع رابطه با اسرائیل و استفاده از کالا‌های اسرائیلی را حرام اعلام کردیم؛ باید آگاهی مردم را افزایش داده و از نهاد‌های انسانی و خیریه پشتیبانی کنیم. ما ضمن اعلام حمایت از شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری، بر لزوم پشتیبانی عملی از فلسطین تاکید می کنیم.
 

هارون عزیز، نماینده آفریقای جنوبی نیز با اشاره به تاریخ آپارتاید در این کشور و موثر بودن تجربه دوربان در مقابله با روند‌های مشابه، گفت: حماس مانند آفریقای جنوبی تاثیر مثبتی بر رفتار جامعه بین‌المللی و رفتار فلسطینی‌ها دارد؛ سه مرحله اقدام‌های مقاومت تا هفتم اکتبر رخ داد؛ ما به‌عنوان بازیگران خارجی باید از مقاومت فلسطین به‌عنوان بازیگر داخلی مسئله فلسطین کمک کنیم.
 

عبدالرئوف توانا از افغانستان نیز به‌عنوان دیگر سخنران این کنفرانس، ضمن توصیف طوفان الاقصی به‌عنوان رویداد مورد نیاز جهان، گفت: جبهه مقاومت با وحدت و همدلی توانست جایگاه مورد نیاز در جهان اسلامی را به‌دست بیاورد؛ امت اسلامی مصمم در برابر اسرائیل ایستاده و حمایت خود از فلسطین را اعلام کرد. مواضع برخی از کشور‌های اسلامی در موضوع جنگ غزه غیرقابل قبول است. مردم غزه ۱۰۰ روز است در آتش می‌سوزند؛ غزه امروز ننگ بر پیشانی مدعیان حقوق بشر شده است.
 

نماینده زامبیا نیز ضمن تشکر از ایران جهت برگزاری کنفرانس بین‌المللی طوفان الاقصی، گفت: مسئله فلسطین موضوع حساسی است؛ یهودی‌ها موضوع بحث ما نیست بلکه ما می‌خواهیم درباره اسرائیل صحبت کنیم که یک هویت جعلی است؛ صهیونیست‌ها دشمن مسلمانان هستند؛ صهیونیست‌ها از آفریقا و اروپا اخراج شدند، اما مسلمانان به آن‌ها اجازه استقرار در فلسطین را دادند؛ این صهیونیست‌ها در مقابل جواب خوش قلبی مسلمانان را با جنایت جواب دادند؛ دیر یا زود اسرائیل را شکست می‌دهیم و فلسطین مجددا آزاد می‌شود.
 

سامی الیامی، نماینده فلسطین نیز در بخشی دیگر با اشاره به هزینه‌های متعدد رژیم صهیونیستی برای اشغال و تجزیه فلسطین تحت حمایت کشور‌های غربی، اظهار کرد: اشغالگری اسرائیل نتیجه تلاش اروپا برای خلاص شدن از دست صهیونیست‌ها است؛ قربانی نخست این تلاش، مردم فلسطین بودند. فلسطین امروز معیار اصلی حق است؛ واکنش‌های مردم جهان به موضوع فلسطین باید مورد توجه قرار بگیرد چراکه حامیان صهیونیست‌ها در جبهه باطل هستند؛ همه تلاش ما باید حمایت از حقوق حقه مردم فلسطین باشد.
 

حسن قناعت، رئیس انجمن‌های اهل بیت کشور ترکیه با اشاره به اینکه فلسطین صرفا محدود به بعد دینی نیست، گفت: این موضوع ابعاد بشری، روانی، سیاسی، اجتماعی، ... دارد؛ نگاه گسترده و چند بعدی به مسئله فلسطین به کمک بحران کمک می‌کند. تاسیس سازمان‌های تقریب در زمینه‌های مختلف ضروری است. در چنین شرایطی ما بهتر می‌توانیم موضوع فلسطین را در ابعاد مختلف پیگیری کنیم.


جواد الخالصی از کشور عراق نیز درباره آثار کنفرانس بین المللی طوفان الاقصی، بیان کرد این کنفرانس گام بزرگی در شرایط حساس است؛ ما باید از اکنون نیاز به طراحی و برنامه‌ریزی دنیای اسلام پس از غزه داریم. کشور‌های اسلامی باید سفیر‌ان رژیم صهیونیستی را اخراج کرده و سفرای خود را فرابخوانند؛ ادامه رابطه با دشمنانی که جان برادران ما را می‌گیرند، از نظر شرعی حرام است. لازم است پس از پایان بحران غزه، طرح منزوی‎سازی اسرائیل در دستور کار قرار بگیرد و نه فقط کشور‌های عربی و اسلامی بلکه کشور‌های حامی فلسطین را شامل شود.
 

 

ارسال نظر: