X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 آبان 1402
سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد:
تعداد بازدید خبر : 171
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 02 آبان,1402 | 01:03 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 02 آبان,1402 | 11:33 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 02 آبان,1402 | 01:03 ب.ظ

ستایشی اقدامات قوه قضاییه درباره رسیدگی به جرایم حقوق بشری رژیم صهیونیستی در جنگ غزه را تشریح کرد

  • ستایشی اقدامات قوه قضاییه درباره رسیدگی به جرایم حقوق بشری رژیم صهیونیستی در جنگ غزه را تشریح کرد

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اقدامات قوه قضاییه درباره رسیدگی به جرایم حقوق بشری صورت‌گرفته در جنگ غزه، گفت: معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه، با همراهی مرکز وکلای قوه قضاییه و دادستانی کل کشور، از ابتدای جنگ اخیر در غزه اقدامات مختلفی را پیگیری کرده‌اند از جمله تشکیل کارگروه حقوقی و قضایی در دفاع از مردم مظلوم و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی که مصوبات خوبی داشته و پیگیری‌های مناسب و موثری در سطوح بین‌المللی دارد.


 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با اشاره به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار داشت: رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان نخواهد توانست از مهلکه‌ای که در آن گرفتار آمده جان سالم به در ببرد و به زودی زود در این گردابی که خود برای خود ساخته فرو خواهد رفت و هم اکنون نیز صدای خرد شدن استخوان‌های آن در این طوفان شنیده می‌شود.
 

وی افزود: همراهان فعلی صهیونیست‌ها نیز که امروز با سکوت مرگبارشان زمینه جنایت بیشتر علیه یک ملت مظلوم و ستم دیده را فراهم می‌سازند در دنیای بدون صهیونیست دیگر جایگاهی نخواهند داشت. فجایع انجام شده به دست ناپاک صهیونیست‌ها پس از عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی چهره واقعی حقوق بشری غربی را بار دیگر آشکار ساخته است.


ستایشی اظهار کرد: تمامی ابنا انسان‌ها و امکانات دولت‌ها در خدمت اختاپوس صهیونیست گرفتار آمده است و هیچ اراده‌ای در برابر صهیونیست بین‌المللی به رسمیت شناخته نمی‌شود. پس از ننگ همراهی با بیمارکشی و کودک کشی جدید صهیونیست‌ها در غزه، مجامع مدعی حقوق بشری و دولت‌های سرسپرده صهیونیست دیگر با چه رویی دم از انسان بودن خواهند زد.


سخنگوی قوه قضاییه گفت: امروز که مطالبه عموم ملت‌ها محاکمه جنایتکاران جنگی و شیطانی صهیونیست به دست توانمند ملت‌های آزاده و مردان غیور انسانی است علاوه بر انتظار پیگیری محاکمه سردمداران این رژیم ناپاک از سوی نهاد‌های بین المللی باید سیستم‌های قضایی مستقل کشور‌های اسلامی، مسلمان و آزاده وارد صحنه کارزار شوند و با تشکیل نهاد‌های قضایی جامع، محاکمه جنایت پیشگان رژیم منحوس صهیونیستی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند. رژیم صهیونیسم به‌عنوان شیطان واقعی با مردم غزه در حال نبرد است.

وی در خصوص رسیدگی به جرایم حقوق بشری صورت گرفته در جنگ غزه اظهار داشت: معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه که همزمان دبیر ستاد حقوق بشر است، با همراهی مرکز وکلای قوه قضاییه و دادستانی کل کشور، از ابتدای جنگ اخیر در غزه اقدامات مختلفی را پیگیری کرده‌اند از جمله تشکیل کارگروه حقوقی و قضایی در دفاع از مردم مظلوم و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی که مصوبات خوبی داشته و پیگیری‌های مناسب و موثری در سطوح بین‌المللی دارد.

ستایشی اضافه کرد: معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه با ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل، دبیر شورای حقوق بشر و کمیساری حقوق بشر، خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای حقوق بشر و صدور قطعنامه قاطع و موثر علیه اسرائیل است. ورود قاطعانه شورای امنیت و مجموع عمومی سازمان ملل با هدف توقیف جنایات اسرائیل و پاسخگو کردن آن و تشکیل دادگاه برای محاکمه این رژیم و ارسال کمک‌های بشر دوستانه شامل دارو و غذا و آب و وادار کردن اسرائیل به پایان بخشیدن به اشغال و تجاوز هم در این نامه مورد تاکید قرار گرفته است.


وی افزود: همچنین برنامه طرح دعوا از سوی وکلای مدافع فلسطین در کشور‌های مختلف توسط قوه قضاییه در دست پیگیری است. همچنین در صدد هستیم تا مرکز مستندسازی حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی با تمرکز بر قربانیان و جنایات و شناسایی عاملان و مرتکبان جنایت، از سوی مراکز پژوهشی و مردمی و رسانه‌ها با مرکزیت سازمان‌های همکار در دیگر کشور‌ها تشکیل شود تا پیگیری جامع و مستندی برای رسیدگی به این جنایات صورت گیرد.


سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده کیفری با دستور دادستان کل کشور و در دادسرای عمومی تهران تشکیل شده همچنین دادستان کل کشور نیز نامه‌ای هم به برخی همتایان خود در کشور‌های اسلامی درباره این موضوع ارسال کرده است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دستگاه قضا برای اجماع وکلا و حقوقدانان برای پیگیری حقوقی جنایت رژیم صهیونیستی، گفت: بیشترین و موثرترین سیلی که بعد از عملیات طوفان الاقصی زده شد تجمع مردم در اقصا نقاط جهان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی بود. این رژیم نقض فاحش منشور ملل متحد و حقوق بین الملل مخصوصا حقوق بشر بین المللی و حقوق بشردوستانه بین المللی را داشته است.
 

وی گفت: تشکیل شبکه وکلای مدافع مردم مظلوم فلسطین در عرصه بین‌المللی از جمله اقدامات قوه قضاییه است به دنبال این هستیم تا از این طریق بتوانیم از ظرفیت وکلا در دیگر کشور‌ها نیز استفاده کنیم. در این رابطه شبکه‌سازی خوبی صورت گرفته و در حال انجام است تا از ظرفیت کانون وکلا، حقوقدانان، مرکز کارشناسان قوه قضاییه، کارشناسان رسمی، مشاوران خانواده قوه قضاییه، اساتید دانشگاه، فرهیختگان علمی در کشور و سازمان‌های مردم نهاد چه در این زمینه و چه در دادگاه‌های بین المللی و در دادگاه کشور‌های مختلفی کمال استفاده شود.


ستایشی اظهار کرد: جهت طرح دعوا در محاکم خارجی و بین‌المللی نیاز به حضور طیفی از وکلا داریم که طبیعتاً قربانیان فلسطینی نیز باید به این افراد وکالت دهند. مقدمات اعطای وکالت از سوی برخی از قربانیان فلسطین هم اکنون فراهم است و به محض اینکه شبکه وکلای مدافع مردم مظلوم و کفر ستیز فلسطین شکل گیرد کار‌های حقوقی نیز انجام می‌شود.


وی ادامه داد: درصدد هستیم که از نظر حقوقی امکاناتی را فراهم کنیم تا در سفر‌هایی که مسئولان صهیونیستی به برخی از کشور‌های مختلف می‌روند از طریق محاکم آن کشور‌ها این افراد را که در جنایت نقش داشتند تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. وکلا و حقوقدانان این کشور‌های مورد نظر می‌توانند سهم موثری در این قضیه داشته باشند همچنین می‌توانند مقامات کشورشان را به برخورد قاطعانه و جدی با این جنایتکاران جنگی مجاب کنند.


 

ارسال نظر: