X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 مهر 1402
غریب آبادی در برنامه صف اول:
تعداد بازدید خبر : 344
تاریخ ثبت : پنجشنبه, 27 مهر,1402 | 12:10 ب.ظ
تاریخ انتشار : پنجشنبه, 27 مهر,1402 | 12:05 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 06 آبان,1402 | 10:09 ق.ظ

غزه به نمایشگاه بزرگ انواع جنایات رژیم صهیونیستی تبدیل شده است/ ضرورت پیگیری جنایات این رژیم در عرصه حقوقی و قضایی

  • غزه به نمایشگاه بزرگ انواع جنایات رژیم صهیونیستی تبدیل شده است/ ضرورت پیگیری جنایات این رژیم در عرصه حقوقی و قضایی

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: غزه به نمایشگاه بزرگ انواع جنایات رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در برنامه صف اول، ماموریت ریاست دستگاه قضا به این معاونت و ستاد حقوق بشر و چگونگی پیگیری جنایات رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی و سایر اقدامات را در حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین و پاسخگو نمودن رژیم اشغالگر، تشریح کرد.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه در فلسطین و به ویژه غزه این روزها شاهد پاکسازی قومی و نژادی هستیم، افزود: این جنایات شامل تمامی جنایات کیفری بین‌اللملی مانند جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی می‌شود در طول ۱۵ سال گذشته بیش از ۳۳ هزار زن و کودک به شهادت رسیدند در طول همین ۱۲ روز گذشته نزدیک ۴ هزار نفر، بیشتر زن و کودک شهید شدند.

در حماسه عظیمی که توسط گروه مقاومت رقم خورد هیمنه امنیتی، اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی کاملا فروپاشید

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه امروز در فلسطین و غزه با دو وضعیت مواجه‌ایم، گفت: یک وضعیت حماسه عظیمی است که توسط گروه مقاومت رقم خورد و هیمنه امنینی، اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی کاملا فروپاشید وضعیت دوم هم جنایات رژیم صهیونیستی است، وقتی صحبت از دستاوردهای مقاومت می‌کنیم، معنایش این نیست که از پیگیری جنایات رژیم اشغالگر غافل شویم این یک معادله برابر نیست در یک طرف، رژیمی وجود دارد که کشورهای غربی و همپیمانان غربی آن از این رژیم حمایت می‌کنند؛ از مقامات آمریکا در بالاترین سطح به رژیم اسرائیل سفر و از رژیم صهیونیستی حمایت کردند در طرف دیگر فلسطینی هایی وجود دارند که در محاصره کامل هستند، ولی با امکانات محدود در مقابل این رژیم ایستادند و حماسه عظیمی را رقم زدند.

وی در ادامه گفت: ما به حمایت‌های معنوی و سیاسی خود از گروه‌های فلسطینی و مردم غزه ادامه می‌دهیم و این وظیفه کشورهای اسلامی است در حوزه حقوقی نیز رهبر معظم انقلاب فرمودند رژیم اسرائیل باید محاکمه شود این محاکمه یک کار کاملا حقوقی و قضایی است و مسئوليت ایران و جامعه حقوقدانان و وکلا و نهادهای مسئول را سنگین می‌کند.

کارگروه حقوقی قضایی دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل تشکیل شد

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: ما در طول روزهای گذشته چند محور کاری را هم با همکاری دستگاه‌های ذیربط اجرایی و هم با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و جامعه وکلا، حقوقدانان و اساتید دانشگاه شروع کردیم کارگروه حقوقی قضایی دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل تشکیل شد چندین جلسه برگزار شد و با جامعه وکلا و حقوقدانان و حمایت وزارت خارجه و دستگاه‌های ذیربط دیگر برنامه‌های خود را پیش خواهیم برد.

وی تصریح کرد: وقتی می‌گوییم اسرائیل باید محاکمه شود، این راهش صدور بیانیه و مکاتبه نیست، هرچند اقدامات تبیینی نیز ضروری است؛ راهش اقدامات ملموس و عملی است که در این رابطه باید ابتدا مستندسازی از جنایات صورت بگیرد در این رابطه اقداماتی هم انجام شده، دور جدید حملات صهیونیست‌ها با مستندسازی می‌تواند مورد پیگیری دقیق قرار گیرد، هرچند فلسطین اشغالی و غزه یک نمایشگاهی مملو از جنایات مختلف است اکنون افکار عمومی جهان تمامی این جنایات را می‌بیند ما با جامعه حقوقدانان و وکلا اقدامات عملی خود را شروع کردیم، نشست‌ها و جلساتی داشتیم امروز هم تجمعی از جامعه حقوقی در میدان فلسطین قبل از تجمع عظیم میدان انقلاب برگزار شد.

دیوان کیفری بین‌المللی صالح به رسیدگی جنایات رژیم صهیونیستی است

دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: در تجمع امروز، قرار شد شبکه وکلای مدافع مردم مظلوم فلسطین در عرصه بین‌المللی هم تشکیل شود تا بتوانیم از ظرفیت وکلا در سایر کشورها استفاده کنیم چون وقتی می‌خواهیم طرح دعوا در محاکم کشورها و محاکم بین‌المللی داشته باشیم نیاز به طیف وسیعی از وکلا داریم که قربانیان فلسطینی باید به آنها وکالت بدهند، که این زمینه در حال فراهم شدن است.

وی با طرح مثالی گفت: درخصوص آقای حمید نوری، سوئد به بهانه‌های واهی پرونده‌ای را تحت صلاحیت جهانی باز کردند الان سوئد باید تحت فشار وکلای بین‌المللی قرار بگیرد، چرا؟ چون اگر سوئد صلاحیت جهانی دارد، چرا علیه اسرائیل و مقامات آن پرونده ای را باز نمی‌کند؟ یکی از محاکم بین‌المللی، دیوان کیفری است که صالح به رسیدگی جنایات رژیم صهیونیستی است.

تشکیل یک دادگاه ویژه برای محاکمه رژیم صهیونیستی ضروری است

غریب آبادی ادامه داد: دولت فلسطین از سال ۲۰۱۵ عضو دیوان کیفری بین‌المللی است و سند الحاق را تودیع کرده و پرونده‌ای درخصوص جنایات رژیم صهیونیستی مفتوح است و دادستان دیوان هم تحقیقات را از سال ۲۰۲۱ شروع کرد الان دولت فلسطین باید این پرونده را فعال کند اقدامات حقوقی دیگری نیز در این رابطه می‌توان انجام داد، البته اقدامات باید نتیجه محور باشد، اما گاهی اوقات در سطح بین‌المللی محدودیت‌هایی وجود دارد، ولی نباید به دلیل مایوس شدن از حصول نتیجه، پیگیری پرونده را کنار بگذاریم تشکیل یک دادگاه ویژه و خاص برای محاکمه رژیم صهیونیستی نیز ضروری است این چنین دادگاهی اگر آرای آن لازم‌الاجرا باشد باید توسط شورای امنیت ایجاد شود، البته سازمان‌های منطقه‌ای و گروهی از کشورها هم می توانند آن را ایجاد کنند و تصمیمات آن را اجرا نمایند.

وی افزود: اگر شورای امنیت قطعنامه‌ها را در حمایت از اسرائیل وتو می‌کند توسط کشورهایی مانند انگلیس،آمریکا و فرانسه که متاسفانه این یک واقعیت است، آیا این باید سبب شود که ما دنبال چنین ایده‌هایی در سازمان ملل نرویم؟ قطعا نه باید این ایده را با کشورهای همفکر و کشورهای عضو عدم تعهد مطرح کنیم اگر از شورای امنیت مطمئن نیستیم، به دنبال مجمع عمومی سازمان ملل برویم این ایده‌ها را با همکاران خود در وزارت خارجه دنبال می‌کنیم الان مجمع باید جلسه اضطراری تشکیل دهد.

سرمایه حمایت از مرد فلسطین افکار عمومی بین‌المللی است

دبیرستاد حقوق بشر با بیان اینکه هنوز خروجی از جلسه سازمان همکاری اسلامی بیرون نیامده، گفت: امیدواریم خروجی این نشست یک اقدامات عملی باشد وقتی بایدن به صراحت از رژیم اسرائیل حمایت می‌کند، وظیفه کشورهای اسلامی این است که اقدامات ملموسی داشته باشند ما عمدتا شاهد حمایت آمریکا و غرب از اسرائیلی ‌ها هستیم سرمایه در حمایت از مردم فلسطین افکار عمومی بین‌المللی است که نکته کلیدی است طی روزهای گذشته تعداد بسیاری تجمعات حتی در کشورهای غربی هم صورت گرفته در محکومیت جنایات رژیم اسرائیل که بسیار نکته مهمی در شکل‌گیری پرونده علیه اسرائیل در محاکم خارجی است.

وی با استناد به منابع بیان کرد: امروز دبیر کل عفو بین‌الملل که سازمانی غربی است، گفت آن چیزی که ما امروز در فلسطین اشغالی شاهدیم به خاطر حمایت‌های آمریکا و انگلیس است خود غربی‌ها هم معترض هستند این سازمان سال گذشته هم گزارشی منتشر کرد و عنوان آپارتاید را بر رژیم اشغالگر گذاشت و این بسیار مهم است وقتی در افکار عمومی سازمان‌های مردم نهاد چنین مواضعی می‌گیرند، انجام اقدامات حقوقی را تسهیل می‌کند حمله دیشب به بیمارستان غزه یک اقدام شنیع و وحشیانه بود همان شب تجمعات بسیاری در کشورها صورت گرفت پس باید همین الان اقدامات حقوقی را شروع کرد.

رژیم صهیونیستی در اثر حمایت رژیم‌های غربی و آمریکا احساس امنیت می‌کند

غريب آبادی درخصوص استمرار جنایات رژیم اشغالگر، تاکید کرد: جنایات رژیم صهیونیستی به خاطر امنیت و حمایتی است که از سوی آمریکا و غربی‌ها صورت می‌گیرد حتی این دور از جنایات ویژگی خاص‌تر نسبت به جنایات قبلی دارد؛ چرا که مواضع مقامات اسرائیلی منطبق با مصادیق جنایات کیفری بین المللی است، مثل این اظهار که هیچ کس در نوار غزه نباید در امان بماند که یکی از مصادیق نسل‌کشی است؛ قطعی آب، برق و سوخت نیز طبق اساسنامه رم جنایت جنگی محسوب می‌شود؛ و اینکه گفتند نیاز مردم غزه امروز کمک بشردوستانه نیست بلکه مواد منفجره و بمب است نیز در زمره جنایت علیه بشریت است.

وی گفت: این احساس امنیت از کجا آمده؟ از حمایت رژیم های غربی و آمریکا و سکوت دیگران اگر شاهد اقدامات قاطع سازمان همکاری اسلامی باشیم، رژیم صهیونیستی قطعا تجدیدنظر در رفتار خود می‌کند یکی از اقدامات، تحریم تسلیحاتی رژیم اسرائیل هست یکی دیگر از اقدامات، اخراج سفرای رژیم اسرائیل از قلمرو کشورهای اسلامی است تشکیل یک دادگاه بین‌المللی یا منطقه ای و اعمال فشار برای نشست اضطراری شورای حقوق بشر می‌تواند مانعی برای توقف اقدامات جنایتکارانه رژیم اشغالگر باشد.

پیگیری‌های بسیاری از سوی دستگاه‌های مختلف و ستاد حقوق بشر برای رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی انجام شده است

غریب آبادی ادامه داد: پیگیری‌های بسیاری از سوی رییس محترم جمهور و وزیر امور خارجه انجام شده است در ستاد حقوق بشر نیز امروز نامه ای را به برخی مقامات بین‌المللی ارسال کردیم دادستان کل کشور نیز نامه‌ای را به همتایان خود ارسال می کند تا با استفاده از ظرفیت های قانونی در کشور خود، جنایتکاران اسرائیلی را تحت تعقیب قرار دهند با کشورها در دو سطح کار می‌کنیم؛ در سطح رسمی و بین‌المللی همکاران ما در وزارت امور خارجه پیگیر هستند و یک سطح دیگر نیز پیگیری از سوی وکلا و حقوقدانان است به زودی یک نشستی را هم با برخی از حقوقدانان سایر کشورها خواهیم داشت.

دبیر ستاد حقوق بشر درخصوص دادگاه‌های بین‌المللی نیز گفت: چنین اقدامی از سوی شورای امنیت غیرمحتمل است، ولی اگر از سوی کشورهای اسلامی پیگیری شود، امکان تحقق دارد اقدامات تبیینی هم از سوی رسانه‌ها انجام شده، چون به قدری جنایت بزرگ است که حتی رسانه های غربی هم نمی توانند آن را سانسور کنند کشورهای اسلامی باید از هر فرصتی برای حمایت از مردم فلسطین استفاده کنند بحث تبیین مهم است، چون زمینه ساز اقدامات حقوقی و قضایی می‌شود.

تنها راه خلاص شدن از شر رژیم کودک کش و آپارتاید صهیونیستی مبارزه گروه‌های مقاومت است

وی درخصوص سفر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه، گفت: دولت آمریکا در زمان ترامپ به دلیل اینکه برخی انتقادها از سوی برخی کشورها از اسرائیل می‌شد، از شورای حقوق بشر خارج شد امیدی به این شورا نیست سوال بزرگی که وجود دارد اینست که چرا الان نشست اضطراری شورای حقوق بشر تشکیل نمی‌ شود؟ کشورهای عضو شورا باید درخواست کنند، ما عضو این شورا نیستیم در قضیه قرآن سوزی با همت کشورهای اسلامی چنین اجلاسی تشکیل و قطعنامه ای هم تصویب شد در ۱۲ روز بیش از ۱۷ هزار نفر شهید و مجروح شدند، اما دریغ از یک اقدام جدی دبیرکل سازمان ملل و کمیسر عالی شورای حقوق بشر چه حیثیتی برای حقوق بشر گذاشتند؟

غریب آبادی در ادامه گفت: آنها حقوق بشر را لجن‌مال کردند حق حیات را از مردم غزه و فلسطین سلب کردند رژیم اشغالگر حق دفاع مشروع ندارد، چون سلطه گر و متجاوز و اشغالگر است مردمی که تحت اشغال هستند، حق دفاع مشروع از خود و سرزمینشان را دارند اینجا وظیفه سازمان‌های دولتی سنگین است باید رژیم اشغالگر را وادار کرد تا به جنایات خود پایان دهد البته، مادامی که رژیم صهیونیستی وجود داشته باشد، به جنایات خود هم ادامه خواهد داد و تنها راه، خلاص شدن از شر این رژیم کودک کش و آپارتاید از طریق گروه های مقاومت است.



 

ارسال نظر: