X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 29 مرداد 1402
کارشناس مسائل حقوق بشر مطرح کرد:
تعداد بازدید خبر : 272
تاریخ ثبت : یکشنبه, 29 مرداد,1402 | 11:13 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 29 مرداد,1402 | 10:47 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 30 مرداد,1402 | 01:49 ب.ظ

لزوم استفاده از گزارش"آلنا دوهان"در محاکم قضایی و بین‌المللی

  • لزوم استفاده از گزارش"آلنا دوهان"در محاکم قضایی و بین‌المللی

کارشناس مسائل حقوق بشری می‌گوید: گزارش خانم آلنا دوهان قابلیت بهره برداری فراوانی دارد و می تواند در تظلم خواهی کشورمان در محاکم بین المللی و قضایی مورد استفاده قرار گیرد.

 

«فرزاد سلیمی‌فر»، کارشناس مسائل حقوق بشر در گفت‌وگو با سایت ستاد حقوق بشر در خصوص حق توسعه که یکی از موارد ذیل حقوق بشر محسوب می شود و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکایی‌ها علیه ایران، این حق را زیر سوال برده است، گفت: درباره توسعه باید نکته ای را مد نظر قرار داد. هیچ تعریف واحدی از توسعه وجود ندارد. ما یک حق بر توسعه و یک اهداف توسعه پایدار داریم؛ اولی عمدتا بر بُعد بین المللی توسعه و مسئولیت کشورهای توسعه یافته در قبال کشورهای درحال توسعه تاکید دارد و دومی ناظر بر تحقق توسعه درون‌زا است.


وی افزود: تاکید کشورهای در حال توسعه بر حق بر توسعه است در حالی که تاکید همه کشورهای توسعه یافته بر تحقق اهداف توسعه پایدار است که اصولا در تدوین آن کشورهای ذینفع کمترین نقش را داشتند.


این کارشناس مسائل حقوق بشری مطرح کرد: علی‌رغم ماهیت نه چندان مناسب این اهداف، ابعادی از آن، مورد اتفاق کشورهای در حال توسعه نیز هست. به عنوان مثال، مطابق سند چشم‌انداز بیست ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، توسعه، منوط به رعایت مقتضیات فرهنگی کشور است. این مقتضیات در «بیانیه گام دوم انقلاب» و «الگوی پایه اسلامی-ایرانی» (ابلاغی مقام معظم رهبری در 27 مهر 1397) به عنوان سبک زندگی ایرانیان با تاکید بر خانواده تببین شده است.


سلیمی‌فر ادامه داد: مطابق این اسناد، توسعه باید دارای افق فرهنگی اسلامی در سطح بین المللی و با اهتمام به احیاء و توسعه نمادهای اسلامی- ایرانی ضمن حفظ تنوع فرهنگی ایران باشد. در نتیجه ما از هر دو بُعد توسعه یعنی وجه درون‌زا و برونی آن غافل نبوده و نیستیم.


وی تصریح کرد: در چنین شرایطی، تاکید کشورمان باید بر تحقق حق بر توسعه با عنایت تنوع فرهنگی مبتنی بر هویت فرهنگی ملی و با عنایت به مؤلفه کلیدی مشارکت جهانی (Global Partnership) در تحقق اهداف توسعه پایدار باشد که برای تحقق بر توسعه ضروری هستند و درصورت بروز اخلال به موجب تحریم‌ها عملا مانع از تحقق حق بر توسعه می شوند.


این کارشناس مسائل حقوق بشر با اشاره به سفر خانم آلنا دوهان گزارشگر ویژه حقوق بشر در مورد تاثیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر اقتصاد و معیشت مردم، اظهار داشت: سفر گزارشگر اقدامات قهرآمیز یکجانبه به کشورمان اتفاق مهمی بود.  گزارش خانم دوهان به خوبی وجه ظالمانه اقدامات قهرآمیز یکجانبه در ممانعت از تحقق حقوق بشر ایرانیان را به تصویر کشید.


سلیمی‌فر تاکید کرد: گزارش خانم دوهان قابلیت بهره برداری فراوانی دارد و می تواند در تظلم خواهی کشورمان در محاکم بین المللی و قضائی مورد استفاده قرار گیرد، همانطور که دیدیم به عنوان سند مکمل در پرونده قضائی ایران و آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.


وی در ادامه بیان کرد: دوهان به خوبی نشان داد که موضوعی به عنوان معافیت اقلام بشردوستانه تنها افسانه‌ای است که واضعان تحریم برای سرپوش گزاردن بر اقدام ظالمانه و غیرانسانی خود ترویج می دهند، به حدی که حتی دفتر محلی سازمان ملل نیز نتوانست در تهیه اقلام دارویی "بیماران پروانه‌ای" معافیت‌های مورد ادعای آمریکا را اخذ کند.


این کارشناس مسائل حقوق بشری در پایان خاطرنشان کرد: گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه به خوبی نشان داد چیزی به اسم تحریم هوشمند یا هدفمند وجود ندارد؛ بلکه ما یک حقوق بشر به هم پیوسته و مرتبط داریم که نقض مستقیم یا غیر مستقیم یک حق آن توسط واضعان تحریم موجب نقض دومینو وار دیگر حقوق می شوند. در این رابطه خانم دوهان به خوبی توانسته در گزارشش به وجه مسئولیت کشورها درقبال تاثیرات فرامرزی اقدامات خود، بپردازد.


 

ارسال نظر: