X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 15 مرداد 1402
تعداد بازدید خبر : 182
تاریخ ثبت : دوشنبه, 16 مرداد,1402 | 09:23 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 15 مرداد,1402 | 01:20 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 16 مرداد,1402 | 09:23 ق.ظ

تاکید رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه بر استفاده از ظرفیت سازمان همکاری های اسلامی برای تولید ادبیات مبتنی بر نگاه توحیدی

  • تاکید رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه بر استفاده از ظرفیت سازمان همکاری های اسلامی برای تولید ادبیات مبتنی بر نگاه توحیدی

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه، سازمان همکاری های اسلامی را ظرفیت مهم و موثری برای تولید ادبیات حقوق بشری مبتنی بر تعالیم الهی و منابع غنی اسلامی عنوان کرد و گفت: کشورهای اسلامی تاکنون نقش موثر خود را در تولید این ادبیات ایفا نکرده اند و این نقص با ورود جدی جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای اسلامی باید برطرف شود.

 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی هادی، رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه در نشست تخصصی “حمایت و ارتقاء حقوق و کرامت ملت‌های مسلمان از دریچه فعالیت‌های سازمان همکاری‌های اسلامی با تمرکز بر مأموریت‌ها و اقدامات کمیسیون مستقل دائمی حقوق بشر” بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی، نگاه توحیدی را مهم ترین وجه تمایز حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر غیر اسلامی دانست و اظهار داشت: واقعیت این است که کشور‌های مسلمان با وجود تعالیم الهی و غنی بودن منابع دینی اعم از کتاب و سنت، آنطور که باید در تولید ادبیات حقوق بشری نقش ایفا نکرده‌اند و یکی از مجاری‌ که می‌تواند کمک کند تا این هدف را پیش ببریم، سازمان همکاری‌های اسلامی و کمیسیون مستقل دائمی حقوق بشر است.

حجت‌الاسلام و المسلمین هادی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که قوه قضاییه در قضایای بین‌المللی حضوری فعال داشته باشد، مثل دفاع از حقوق مظلومان و حقوق پایمال شده ایران به علت تحریم‌ها و قوه قضاییه این موضوع را در دستور کارش قرار داده است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه ادامه داد: عرصه بین‌المللی از مصادیق حقوق عامه است که در قانون اساسی به قوه قضاییه تکلیف شده است و دستگاه قضایی برای کنشگری فعال در این حوزه به حرکتی نوین نیاز دارد.

وی افزود: حقوق بشر به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی از اصلی‌ترین و جنجالی‌ترین مباحث بشر است و در ادبیات بین‌الملل پرکاربردتر از بحث حقوق بشر، بحث دیگری نیست. این نشان از جایگاه رفیع مباحث حقوق بشری در عرصه بین ‎المللی و از اصلی‌ترین تعهدات سه گانه احترام، حمایت و ایفا در کشور‌های مختلف است.

حجت‌الاسلام و المسلمین هادی با اشاره به وجود تفاوت بین حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر بین‌المللی و متداول، گفت: یک مسئله‌ای که می‌تواند تفاوت دو نگاه را بیان کند، نگاه توحیدی است و نمی‌توانیم از این موضوع غافل شویم. باید مقدمه‌ای برای حرکت جمعی متفکران اسلامی برای تبیین حقوق بشر اسلامی ایجاد کرد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به کرامت انسانی گفت: در قرآن کریم هرجا سخن از انسان است، به ارتباط بین انسان و خداوند اشاره شده است؛ این همان نگاه توحیدی است که وجه افتراق حقوق بشر اسلامی و غربی با وجود موارد متعدد شباهت هاست.


 

ارسال نظر: