X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 تیر 1402
تعداد بازدید خبر : 148
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 20 تیر,1402 | 06:39 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 20 تیر,1402 | 10:20 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 20 تیر,1402 | 06:42 ب.ظ

گزارشگر شورای حقوق بشر: اسرائیل فلسطین را به زندانی روباز تبدیل کرده است

  • گزارشگر شورای حقوق بشر: اسرائیل فلسطین را به زندانی روباز تبدیل کرده است
گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل گفت: رژیم صهیونیستی فلسطین را به زندان روباز تبدیل کرده است.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه حقوق بشر در فلسطین با ارائه خلاصه‌ای از گزارش خود در شورا، به موارد نقض قوانین و توافقنامه‌های بین‌المللی مربوط به زندانیان سیاسی توسط طرف اشغالگر و نیز موارد اشغالگری طرف خارجی پرداخت.

بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، نمایندگان اتحادیه اروپا، گروه آفریقا، گروه کشورهای اسلامی، گروه کشورهای عربی، گروه کشورهای عضو شورای همکاری و ونزوئلا به نمایندگی از برخی کشورها گفت‌وگوی تعاملی با آلبانیز داشتند و تعدادی از کشورها از گروه‌های یاد شده ملاحظاتی داشتند که در بیشتر موارد تاکید شد، اقدامات رژیم صهیونیستی به عنوان طرف اشغالگر علیه اسیران فلسطینی در سطح جنایت جنگی و جنایات ضد بشری است و از رژیم صهیونیستی خواسته شد به مسؤولیت‌های قانونی خود عمل کند.

آلبانیز که در مورد وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطینی به شورا گزارش داد، گفت: "اسرائیل با این منطقه مانند یک زندان باز رفتار می‌کند." وی خاطرنشان کرد: تحت اشغال اسرائیل، نسل‌هایی از فلسطینی‌ها از محرومیت از آزادی در مقیاس گسترده و سیستماتیک رنج می‌برند.

وی یادآور شد که "خشونت احتمالی از طرف فلسطینی را نمی‌پذیرد؛ اما روشن کرد که بیشتر فلسطینی‌ها آن را به دلیل نقض قوانین بین‌المللی از طرف اسرائیل می‌دانند."

آلبانیز گفت: بیش از ۸۰۰ هزار فلسطینی از آغاز اشغال فلسطین در سال ۱۹۶۷ بازداشت شده‌اند که از جمله آنها کودکان زیر ۱۲ سال بودند.

وی افزود: زیر آتش رژیم اشغالگر نسل‌های فلسطینی‌ها به دلیل محرومیت گسترده و برنامه‌ریزی‌شده از حق آزادی خود رنج می‌برند. همچنین بسیاری از آنها بدون مدرک و حکم قضایی بازداشت هستند و در بازداشتگاه‌ها با آنها به شکلی وحشیانه برخورد می‌شود.

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر در امور فلسطین از دولت‌ها خواست شهرک‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته و از آنها حمایت نکرده و تمام تلاش خود را برای تضمین محاکمه مسؤولان آن به کار گیرند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اواخر ژوئن لیست اسامی شرکت‌هایی را که در شهرک‌سازی‌ها مشارکت داشتند، به‌روزرسانی کرد. پیشتر این لیست را شرکت‌های اسرائیلی تشکیل می‌ دادند؛ اما برخی شرکت‌های آمریکایی، انگلیسی، هلندی، فرانسوی، اسپانیایی و از لوکزامبورگ نیز در آن هستند.

همچنین نهادهای جامعه مدنی فلسطین و دیگر نهادهای موافق، نکاتی را درباره مشکلات اسیران فلسطینی و اقدامات ناقض رژیم صهیونیستی در حق آنها اعلام کردند.

ابراهیم خریشی، ناظر دائمی فلسطین در سازمان ملل در سخنرانی ضمن تقدیر و تشکر از آلبانیز بابت تنظیم و ارائه این گزارش اولیه به شورای حقوق بشر که در چارچوب اجرای ماموریت تعیین شده در سال ۱۹۹۳ مربوط به تحقیقات درباره موارد نقض اصول قوانین بین‌المللی انسانی در سرزمین فلسطین توسط طرف اشغالگر انجام شد، گفت: می‌خواهم حمایت‌مان را از اقدامات گزارشگر ویژه در این ماموریت اعلام کرده و تلاش‌های دائمی برای مختل کردن این ماموریت و عاملان آنها را محکوم کنم، البته این تلاش‌ها عجیب نیست چراکه اسرائیل از همکاری با شورای حقوق بشر و سازوکارهای مختلف آن از جمله ماموریت گزارشگر ویژه و نیز دفتر کمیسر عالی حقوق بشر امتناع می‌کند.

خریشی اظهار داشت: گزارش درباره وضعیت اسرا و بازداشتی‌ها در دست بررسی است و بدرفتاری ظالمانه و عامدانه با آنها از جمله اقدامات غیرقانونی در حق آنها و استفاده از حکم بازداشت برای مقابله با حق فلسطینی‌ها جهت مقابله با طرف اشغالگر و نیز انواع تهدید، اخاذی، سرکوب، آزار، شکنجه، اهمال پزشکی و انتقال زندانی‌ها به خارج از مناطق اشغالی، بازدشت اداری (بدون تفهیم اتهام) برای دفعات متعدد و طولانی بدون هیچ علت قانونی همگی بر خلاف قوانین لاهه و توافقنامه ژنو سه و چهار و پروتکل اولیه و نیز قوانین بین‌المللی انسانی بوده و کامل‌کننده جنایات ضدبشری و جنایات جنگی است، علاوه بر آنها بازداشت و محرومیت ظالمانه از آزادی نقض آشکار پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و نیز نقض توافقنامه ضد شکنجه و توافقنامه حقوق کودکان است که محرومیت کودکان از آزادی‌شان را ممنوع می‌داند.

ناظر دائمی فلسطین در سازمان ملل افزود: از زمان آغاز اشغال فلسطین در سال ۱۹۶۷ تا امروز، بیش از یک میلیون فسلطینی از ساکنان کرانه باختری از جمله قدس و نوار غزه بازداشت شدند و اکنون بیش از ۵۰۰۰ بازداشتی هنوز وجود دارند که ۱۰۰۰ تن از آنها بازداشت اداری، ۳۲ تن زن و ۱۶۰ تن کودک کمتر از ۱۸ سال هستند.

وی در ادامه گفت: در نتیجه این شکنجه‌ها و بدرفتاری‌ها، از سال ۱۹۶۷ تا امروز ۲۳۷ اسیر فلسطینی به شهادت رسیدند که ۷۵ تن از آنها در نتیجه اهمال پزشکی جان خود را از دست دادند، آخرین آنها شهید ناصر ابوحمید و شهید خضر عدنان بودند، همچنین در حال حاضر ۲۴ تن از زندانی‌های فلسطینی سرطان و توده دارند از جمله ولید دقه که بیش از ۳۷ سال از بازداشتش می‌گذرد و نمونه‌های بسیاری از شیوه برخورد نیروهای اشغالگر با فعالان و مدافعان حقوق بشر و بازداشت آنها وجود دارد که نمونه آن برخورد این رژیم با مهندس محمد الحلبی، مدیرکل سازمان جهانی است که طولانی‌ترین محاکمه تاریخ را داشته و مدت ۱۲ سال بدون تفهیم اتهام در زندان بود.

خریشی افزود: بر اساس جزئیات عنوان شده در گزارش، سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی مختلف آن و کشورهای امضاکننده کنوانسیون‌های ژنو باید رژیم اشغالگر را برای عمل به توصیه‌های ارائه شده در گزارش تحت فشار گذاشته و به ویژه از راهکارهای دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی به عنوان اهرم فشاری علیه آن استفاده کرده و هیچ‌گونه کمکی به آن نداده و عاملان جنایات ذکر شده در این گزارش را محاکمه کرده و از آپارتاید و رویکرد استعماری و شهرک‌سازی‌های آن و نیز تلاش‌هایش برای مجرم نشان دادن ملت فلسطین چشم‌پوشی نکرده و در نهایت به این اشغالگری غیرقانونی پایان داده و مردم ما از حق تعیین سرنوشت برخوردار شوند.


برچسب ها:
ارسال نظر: