X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 18 تیر 1402
تعداد بازدید خبر : 200
تاریخ ثبت : یکشنبه, 18 تیر,1402 | 06:35 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 18 تیر,1402 | 05:25 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 19 تیر,1402 | 08:32 ق.ظ

بیانیه انتقادی سازمان دفاع از قربانیان خشونت نسبت به گزارش شفاهی هیئت به اصلاح حقیقت‌یاب حقوق بشر

  • بیانیه انتقادی سازمان دفاع از قربانیان خشونت نسبت به گزارش شفاهی هیئت به اصلاح حقیقت‌یاب حقوق بشر
سازمان دفاع از قربانیان خشونت در بیانیه‌‎ای ضمن اشاره به فعالیت هیئت باصطلاح حقیقت‌یاب ایران، اعلام کرد که گزارشگران ایران اغلب بر اطلاعات دریافتی از گروه‌های معاند ایران تکیه کرده‌اند .

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، در متن بیانیه شفاهی سازمان دفاع از قربانیان خشونت در جلسه گفت‌وگو با هیئت به اصطلاح حقیقت‌یاب آمده است:

جناب رئیس

از هیئت حقیقت‌یاب انتظار می‌رود که بر اساس قطعنامه ۲/۵ شورای حقوق‌بشر سازمان‌ملل، با ایران همکاری سازنده داشته و اصول عینیت، استقلال و بی‌طرفی را رعایت کند.

تاریخ دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که گزارشگران ایران، اغلب بر اطلاعات دریافتی از گروه‌های معاند ایران تکیه کرده‌اند که به تضعیف بی‌طرفی آن‌ها و محدود ماندن تعامل آن‌ها با سازمان‌های غیردولتی مستقر در ایران منجر شده است.

با تشدید تلاش‌های همه ذی‌نفعان داخلی از جمله سازمان ما، ایران در نهایت تاسیس کمیته ملی تحقیق را تایید کرده که خبر امیدوارکننده‌ای است.

حال سوال این است، در حالی که راه حل داخلی وجود داشته و در حال جمع آوری اسناد و بررسی موارد ادعایی نقض حقوق بشر است، چه باید کرد تا ماموریت هیئت حقیقت‌یاب بر عملکرد سازوکار داخلی تاثیر منفی بر جای نگذاشته، در عوض به شفافیت بیشتر عملکرد آن کمک کند؟

جناب رئیس

امیدواریم اعضای محترم هیئت حقیقت‌یاب، رویه همکاری اتخاذ کرده، نظر دولت و معترضان را با رویکرد عینی در نظر گرفته، موارد واقعی نقض حقوق بشر را از اتهامات بی اساس متمایز کرده و طی ۷ ماه باقی مانده از ماموریت خود، در این زمینه فضای همکاری ایجاد کنند.

درباره سازمان دفاع از قربانیان خشونت

گفتنی است سازمان دفاع از قربانیان خشونت، سازمانی غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی است که دارای مقام مشورتی خاص با شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد است.

این سازمان که فعالیت خود را در سال ۱۳۶۷ آغاز کرد، عضویت در شبکه سازمان های غیردولتی برای تشکیل دیوان کیفری بین المللی، هماهنگ کننده ملی راهپیمایی علیه کار کودک، سازمان مبارزه بین المللی علیه سلاح های کوچک و سبک، کنفرانس سازمان‌های غیردولتی دارای مقام مشورتی با سازمان ملل (کنگو)، جنبش بین المللی برای جهانی عادلانه (جاست) و شبکه جوانان آسیا از فعالیت‌های بین‌المللی سازمان را در کارنامه دارد.


 

ارسال نظر: