X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 12 تیر 1402
تعداد بازدید خبر : 192
تاریخ ثبت : دوشنبه, 12 تیر,1402 | 09:42 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 12 تیر,1402 | 08:31 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 13 تیر,1402 | 09:24 ق.ظ

۱۲ تیر؛ روز افشای حقوق بشر آمریکایی/شلیک به هواپیمای مسافربری ایران و شهادت ۲۹۰ انسان بی‌گناه

  • ۱۲ تیر؛ روز افشای حقوق بشر آمریکایی/شلیک به هواپیمای مسافربری ایران و شهادت ۲۹۰ انسان بی‌گناه
دوازدهم تیر ۶۷ نماد بارز افشای حقوق بشر آمریکایی است، جنایتی که کشور مدعی حقوق بشر رقم زد.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، ۱۲ تیر ماه در تقویم رسمی ایران به نام روز افشای حقوق بشر امریکایی نامگذاری شده است. هواپیمای مسافربری ایرانی در این روز با ۲۹۰ مسافر بر فراز خلیج فارس هدف ناو آمریکایی قرار گرفت و این پرواز هرگز به پایان نرسید.

آمریکا در توجیه این حادثه ادعا کرد که نیرو‌های آمریکایی به اشتباه تصور کردند که این هواپیمای مسافربری یک جت جنگی است؛ با وجود همه ادعا‌های آمریکا، این رویداد انتقاد‌های زیادی مبنی بر رفتار بیش از حد تهاجمی ناو جنگی «یو اس اس وینسنس» در مواجهه با هواپیمای مسافربری ایران را در پی داشت.

ایران در ماه مه ۱۹۸۹ شکایت خود از آمریکا به دلیل انهدام یک فروند هواپیمای مسافربری خود را در دیوان دادگستری بین المللی ثبت کرد؛ آمریکا نه تنها مسئولیت ساقط کردن هواپیمای مسافربری ۶۵۵ را نپذیرفت، بلکه از عذرخواهی رسمی از ایران نیز خودداری کرد.

سه سال پس از حادثه مذکور، دریاسالار آمریکایی در یک برنامه تلویزیونی اعتراف کرد که «وینسنس» هنگام پرتاب موشک داخل آب‌های سرزمینی ایران بود؛ این اظهارات با ادعا‌های قبلی نیروی دریایی آمریکا متفاوت بود، باید توجه داشت که ایکائو نیز در دسامبر ۱۹۸۸ صحبت‌های دریاسالار آمریکایی را تایید کرد.

ایران همواره تاکید کرده این سهل انگاری به منزله یک جنایت بین المللی است و نه یک تصادف. این حادثه مرگبارترین فاجعه هوایی مربوط به ایرباس A ۳۰۰ و همچنین مرگبارترین فاجعه هوایی سال ۱۹۸۸ بود؛ همچنین این حادثه تا زمان سرنگونی پرواز خطوط هوایی مالزی در اوکراین در سال ۲۰۱۴ مرگبارترین حادثه سرنگونی هواپیما بود.

آنچه به ابعاد ضد انسانی این جنایت می‌افزاید سکوت سازمان‌های مدعی حقوق بشری غرب در قبال آن و محکومیت نکردن آن توسط سازمان ملل متحد است و همین امر سبب شده که سران رژیم جنایتکار واشنگتن، منشأ اصلی بسیاری از جنایات تاریخ معاصر علیه ملت‌های مستضعف باشند، چرا که به دلیل نظام ناعادلانه فعلی حاکم بر جهان، کاخ سفید خود را در برابر هیچ مرجعی پاسخگو نمی‌داند.



ارسال نظر: