X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 خرداد 1402
تعداد بازدید خبر : 219
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 02 خرداد,1402 | 01:17 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 02 خرداد,1402 | 12:24 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 02 خرداد,1402 | 01:17 ب.ظ

ستایشی: مدت زمان بازداشت حمید نوری یک رکورد بی سابقه در سوئد است/ دسترسی نوری به وکلا با محدودیت شدیدی همراه است

  •  ستایشی: مدت زمان بازداشت حمید نوری یک رکورد بی سابقه در سوئد است/ دسترسی نوری به وکلا با محدودیت شدیدی همراه است
سخنگوی قوه قضاییه در نشست مطبوعاتی خود با اشاره به محدودیت شدید حمید نوری به وکلای خود، گفت: مدت زمان بازداشت حمید نوری در سوئد یک رکورد است.
به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن گرامیداشت دهه کرامت، اظهار داشت: این ایام به حضرت فاطمه معصومه (ع) و ولادت امام رضا (ع) مربوط است، این ایام را به تمام مسلمانان به ویژه دختران عزیز ایران اسلامی تبریک می‎گویم.

وی با بیان اینکه در آستانه سالروز حماسه سوم خردادماه، آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت المقدس قرار داریم، گفت: خرمشهر نماد اتکای یک ملت تحت محاصره و دست خالی، اما با اراده و با ایمان به خداوند است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: ملتی که تنها با مقاومت و با ایستادگی خود مچ دست ابر قدرت‌های به ظاهر پرزور عالم را برای جداسازی خرمشهر قهرمان از خاک ایران را به زمین خواباند و نشان داد می‌توان با برنامه ریزی و اتحاد قوی، گردنه سخت و پیچیده را به سلامت طی کند.

وی افزود: آزادسازی خرمشهر از حلقوم دشمن بعثی و شبکه جهانی حامی وی توسط غیورمردان ایران زمین سمبل دلیر مردی و برهم زدن برنامه دشمن و تحمیل اراده ملی بر توطئه چینی و دسیسه سرایی دشمن است.

ستایشی با اشاره به روز ۵ خردادماه روز حمایت از خانواده زندانیان گفت: امروز قوه قضاییه درصدد است تا زندان صرف نگهداری مجرمان، محل تربیت روح و روان و بازگشت مددجویان به آغوش جامعه و خانواده باشد و اهتمام دستگاه قضایی آن است که سازمان زندان‌ها کارگاهی برای روج مددجو و حمایت از خانواده او باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۳۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور فعالیت دارند و در سال گذشته ۵۱ هزار خانواده زندانی توسط این انجمن‌ها تحت حمایت قرار گرفتند. اقداماتی همچون کمک بلاعوض و مذاکره با شکات و جلب رضایت آنان و ... انجام شده و حق الوکاله برای ۱۸۴۵ مددجو نیز پرداخت شده است. ۱۲۵۵ میلیارد و ۱۵۸ میلیون و ۸۱۵ هزار ریال به خانواده زندانیان کمک‌های نقدی شده است. ۳۰۹ هزار مورد هم کمک غیرنقدی به خانواده‌های زندانیان اعطا شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در سال گذشته، ۲ هزار و ۸۷۷ دوره حرفه آموزی و اشتغال برای مددجویان برگزار شد. بیش از ۴۷ هزار خانواده شناسایی و به سازمان‎های حمایتی غیردولتی معرفی شدند. در این مدت بیش از ۴۳ هزار پرونده مددجو توسط ممدکاران سازمان زندان‎ها مورد پیگیری قضایی از قرار گرفتند. ۳ هزار و ۲۰۰ خانواده مددجویان به مراکز وکلا و مشاوران حقوقی معرفی شدند تا به صورت رایگان مشاوره دریافت کنند.

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پرونده حمید نوری در کشور سوئد، بیان کرد: دهمین جلسه دادگاه تجدید نظر شهروند بی گناه و مظلوم ما آقای حمید نوری در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد. در این جلسه وکلای آقای حمید نوری این فرصت را پیدا کردند که علاوه بر مسائل حقوقی و فنی مربوط به پرونده در زمینه مسائل شکلی از باب نوع نگهداری موکل خود، اعتراض شدیدشان را بیان کردند.

ستایشی تصریح کرد: خانم هانا دالتو، وکیل آقای نوری نسبت به بازداشت انفرادی ۴۲ ماهه موکل خود، اعتراض شدید خود را به دادگاه سوئد بیان کرد. این بازداشت یک رکورد بی سابقه در کشور سوئد است. به عقیده بنده این مدت از بازداشت یک فرد در جهان بی نظیر است و ماننده آن را در گذشته نداشتیم.دسترسی آقای نوری به وکلای خود با محدودیت شدیدی قرار دارد.

وی گفت: در دادگاه متهمان خانه اصفهان دیدیم که ۴ نفر از این افراد از وکلای تعیینی و ۲ نفر از آن‎ها از وکلای تسخیری استفاده و بهره بردند و قائده و اصل حق دفاع در این پرونده تجلی پیدا کرد و رعایت شد، اما در کشوری که مدعی مهد حقوق بشر است، حق دفاع توسط افراد در دادگاه ‎هایشان رعایت نمی ‏شود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: متهمی غیرهمزبان و دارای اختلالات روانی به سلول انفرادی آقای حمید نوری آورده شده است و بیم به خطر افتادن جان وی در این سلول که مکانی کوچک است، به وجود آمده است.سامانه و سیستم رایانه ‎ای آقای نوری در زندان سوئد را قطع کردند تا شرایط دفاع وی از خود مهیا نشود.

وی در پایان گفت: ۱۵ جلسه دادگاه تجدید نظر برای آقای نوری در نظر گرفتند و این جلسات تا نیمه آبان ماه سال جاری به طول خواهد انجامید و سپس رای دادگاه صادر خواهد شد که احتمالا این فرآیند در دیوان عالی کشور سوئد مجددا طی خواهد شد.


ارسال نظر: