X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 خرداد 1402
تعداد بازدید خبر : 317
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 02 خرداد,1402 | 12:01 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 02 خرداد,1402 | 08:10 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 02 خرداد,1402 | 12:01 ب.ظ

زخم عمیق نژادپرستی در اروپا/ شعارهای نژادپرستانه علیه بازیکن سیاهپوست رئال مادرید

  • زخم عمیق نژادپرستی در اروپا/ شعارهای نژادپرستانه علیه بازیکن سیاهپوست رئال مادرید
بحران نژادپرستی و زخم عمیق حاصل از آن این بار در فوتبال اروپا رخ نشان داد.
به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، توهین های نژادپرستانه در دیدار دو تیم رئال مادرید و والنسیا موجی از انتقاد علیه لالیگا و فدراسیون فوتبال اسپانیا را به همراه داشته است.

ماجرا از این قرار است که هواداران والنسیا به هنگام ورود اتوبوس تیم رئال مادرید به ورزشگاه مستایا شعارهای نژادپرستانه‌ای را علیه بال 22 ساله رئال سر دادند و این شعارها و توهین‌ها به این بازیکن نیز بارها در جریان بازی تکرار شد و از الفاظی همچون «میمون» و «احمق» برای خطاب قرار دادن او استفاده کردند. در صحنه‌ای از بازی حتی هواداران والنسیا به این بازیکن گفتند «وینیسیوس، برو بمیر!» که همین باعث شد تا بال برزیلی رئال مادرید در زمین گریه کند که هم‌تیمی‌هایش سعی کردند به او دلداری بدهند.

لوکاس واسکز هم‌تیمی اسپانیایی وینیسیوس جونیور در واکنش به توهین‌های نژادی هواداران والنسیا، رو به آنها گفت که «شما مایه ننگ هستید»، این در حالی است که بازیکنان رئال مادرید با انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به حمایت از هم‌تیمی خود پرداختند و نژادپرستی در فوتبال را محکوم کردند.

وینیسیوس جونیور پس از این دیدار با انتشار پستی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «اینستاگرام» نوشت: «لالیگایی که زمانی به رونالدینیو، رونالدو (نازاریو)، کریستیانو رونالدو و لیونل مسی تعلق داشت، امروز متعلق به نژادپرستان است».

تداوم شعار‌های نژادپرستانه علیه وینیسیوس جونیور در طول این فصل و نبود برخورد قاطع از سوی مدیران لالیگا و دیگر مسئولان فوتبال اسپانیا با تماشاگرانی که چنین رفتاری داشته‌اند باعث شده که بسیاری از فوتبال‌دوستان و چهره‎‌های سرشناس دنیای فوتبال از این اتفاقات عصبانی باشند.

در حالی که جهان همچنان در شوک توصیف نژادپرستانه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جهان خارج از اروپا به عنوان جنگل وحشی است، رفتار‌های نژادپرستانه ساکنان اروپا، مردم مختلف از قومیت‌ها و نژاد‌های مختلف را هدف قرار داده، متحمل رنج کرده و قربانی می‌کند.

برخورد نژادپرستانه تماشاگران فوتبال با وینیسیوس، ستاره ۲۲ ساله سیاه‎پوست برزیلی تیم رئال مادرید جدیدترین نمونه سیطره نگاه نژادپرستانه اروپایی‌ها بر همه عرصه‌های زندگی است.

صحبت از نژادپرستی در لالیگا یا همان لیگ فوتبال اسپانیا در حالی به صدر اخبار جهان آمده که نژادپرستی در دیگر لیگ‌های فوتبال اروپا نیز امری معمول است؛ این چالش در کشور‌های مختلف اروپایی در میانه بی توجهی مقام‌ها و مسئولان این کشور‌ها تداوم دارد.

فدراسیون فوتبال اسپانیا پس از وقوع این ماجرا بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کرد و مدعی شد که این اتفاقات برای آن‌ها هم بسیار ناراحت کننده بوده است. گفته می‌شود که آن‌ها از اتفاقات مستایا شوکه شده‌اند و خواهان اقدام فوری کمیته انضباطی و کمیسیون ایالتی علیه رفتار‌های نژادپرستانه و خشونت آمیز هستند که ممکن است شامل تخلیه و بستن سکو‌ها یا حتی ورزشگاه باشد.

واکنش فدراسیون فوتبال اسپانیا در حالی مطرح می شود که حملات و توهین‌های نژادپرستانه در ورزشگاه‎های اسپانیا موضوع غیرمعمول یا جدیدی نیست و این کشور سال‎‏هاست که شاهد خشونت‌های نژادپرستانه در سکو‌های خود است بی آنکه اقدام جدی از سوی مسئولان مربوطه صورت گیرد.

ارسال نظر: