X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 اسفند 1401
تعداد بازدید خبر : 215
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 24 اسفند,1401 | 10:54 ق.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 23 اسفند,1401 | 12:41 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 24 اسفند,1401 | 10:54 ق.ظ

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با جزییات عفو رهبری/ رسیدگی به پرونده افرادی که اموالشان در اغتشاشات آسیب دیده

  • توضیحات سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با جزییات عفو رهبری/ رسیدگی به پرونده افرادی که اموالشان در اغتشاشات آسیب دیده
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با جمعی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای برگزار شد.

 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید دانش بنیان اشتغال آفرین، دستگاه قضایی بسیج شد تا با استفاده از امکانات و توانایی‌های موجود تلاش لازم انجام شود تا بخشی از موانع بر سر راه تولید برداشته شود.
 

ستایشی در ادامه در خصوص جزئیات فرمان عفو رهبری در دستگاه قضایی گفت: تعداد کل کسانی که مورد عفو واقع شدند حدود ۸۲ هزار نفر است. افراد مورد عفو واقع شده، در دو بخش متهمان و محکومان ناآرامی‎های اخیر و محکومان دادگاه‎های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح کشور هستند.


وی تصریح کرد: براساس اقداماتی که صورت گرفته در خصوص ناآرامی‎ های اخیر حدود ۲۲ هزار نفر مورد عفو مقام معظم رهبری واقع شدند، البته این تعداد عفو شده به این معنی نیست که تمام آن‎ها در زندان بودند بلکه برخی از این تعداد در بازداشت بودند یا تعدادی نیز در زمان دستگیری با قید تعهد آزاد شدند، در واقع بسیاری از این افراد که در ناآرامی‎ های اخیر حضور داشتند، در دایره تعقیب صدور قرار تامین هم قرار نگرفتند.
 

ستایشی افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب در این رابطه افراد براساس نوع اقدامات و میزان شدت جرایم ارتکابی‌شان، تفکیک شدند؛ در نتیجه تمام این ۲۲ هزار نفری که مورد عفو واقع شدند در زندان نبودند.از آمار ۸۲ هزار نفری که در ابتدا عنوان شد، ۶۰ هزار نفر پس از عفو، از زندان آزاد شدند و همچنین از این تعداد نیز ۳۴ هزار نفر براساس معیار‌های تبیین شده از تخفیف در مجازات بهره‌مند شدند. ۴۸ هزار و ۱۲۶ نفر از ادامه تعقیب معاف و یا از زندان آزاد شدند.

 


سخنگوی قوه قضائیه در ادامه سخنانش در رابطه با رسیدگی قضایی به خسارت افرادی که اموال شان در اغتشاشات خسارت دیده است، گفت: قوه قضاییه همانطور که وعده داده بود، آمادگی دارد به هرگونه شکایت و ادعایی در کمترین زمان با دقت کامل رسیدگی کرده و تصمیم لازم را اتخاذ کند؛ به قول مان پایبند هستیم. 

ستایشی بیان کرد: در کرمانشاه ۲۱ مورد پرونده در این مورد مطرح شده و رسیدگی شده است. همچنین بر اساس دستورالعمل ابلاغی دولت به فرمانداری ها، افرادی که اموالشان در این دوره آسیب دیده می‌توانند مراجعه کرده و عریضه‌ای ارائه کنند که پس از آن، تحقیقات به عمل می‌آید و خسارات شان جبران می‌شود.


وی در خصوص اینکه اقدامات دستگاه قضایی درباره مشخص شدن ممنوع الخروجی افراد قبل از اطلاع آن‌‎ها و حضور در فرودگاه‌ها که این موضوع از دستورات رئیس قوه قضاییه نیز بوده، به چه صورت است، اظهار کرد: قانون در این زمینه برای همه آحاد جامعه یکسان است.


سخنگوی قوه قضائیه همچنی گفت: نگاه عالمانه رئیس قوه قضاییه در راستای تحقق موازین قانونی است، تاکیدات وی بر این است تا آنجایی که طرف موضوع دستور و یا قرار مطلع از آن باشد و در زمان حضور در موقعیت متوجه یک حکم قضایی نشود.

 

 

ارسال نظر: