X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 بهمن 1401
تعداد بازدید خبر : 194
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 26 بهمن,1401 | 09:45 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 26 بهمن,1401 | 07:43 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 26 بهمن,1401 | 07:52 ب.ظ

حقوق بشر سازمان ملل: تحریم‌های دارویی آمریکا باعث مرگ‌ومیر بیماران تالاسمی در ایران شده است

  • حقوق بشر سازمان ملل: تحریم‌های دارویی آمریکا باعث مرگ‌ومیر بیماران تالاسمی در ایران شده است
وبسایت کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد به تازگی اعلام کرده است که تحریم‌های دارویی آمریکا باعث بیشتر شدن مرگ‌ومیر بیماران تالاسمی در ایران شده است.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، کارشناسان سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کردند که تحریم‌های یکجانبه آمریکا موجب ایجاد اخلال در دسترسی بیماران تالاسمی به داروهای مورد نیاز دشه است.

بر اساس گزارش وب‎سایت کمیساریای عالی حقوق بشر، کارشناسان سازمان ملل، می‎گویند بیماران تالاسمی در ایران تحت تاثیر پایبندی بیش از حد به تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار دارند که دسترسی آنها به داروهای حیاتی از خارج را کاهش داده است.

عدم دسترسی به دارو منجر به مرگ و میر بیشتر شده است و از زمان اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران توسط آمریکا در سال ۲۰۱۸، پایبندی بیش از حد به تحریم‌ها تشدید شده که این امر بر واردات داروها برای بیماران تالاسمی ایرانی تأثیر گذاشته است.

این بیانیه تاکید می‌کند که معافیت‌های بشردوستانه برای کالاهای پزشکی در مقررات تحریمی آمریکا پیچیده و نامشخص است و علاوه بر این، رویه‌های اخیر آمریکا جریمه‌های بالایی را برای شرکت‌های دارویی که دارو به ایران می‌فروشند، اعمال می‌کند که باعث ایجاد ترس در بخش‌های پزشکی، تحویل و بیمه می‌شود.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند شرکت‌های خارجی- اعم از تولیدکننده، حمل‌کننده، بیمه‌گر یا بانک- به دلیل ترس از اجرای تحریم‌ها و مجازات‌های تهاجمی آمریکا، حتی زمانی که عرضه مجاز باشد، تمایلی به تجارت با ایران ندارند.

تنها کافی است یک حلقه در زنجیره تامین وجود نداشته باشد تا دارو به بیماران تالاسمی در ایران نرسد و آنها را در معرض ترس، درد و مرگ زودرس قرار دهد.

شرکت‌های درگیر در فرآیند عرضه داروهای تالاسمی، مسئولیت حمایت از حقوق بشر بیماران در ایران را بر اساس اصول راهنمای سازمان ملل در زمینه تجارت و حقوق بشر بر عهده دارند.

قانونی بودن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران بر اساس قوانین بین‌المللی و همچنین قانونی بودن اجرای فراسرزمینی آنها مشکوک است؛ هنوز شرکت‌های خارج از آمریکا برای اجتناب از مواجهه با عواقب قانونی یا تجاری خود را موظف به رعایت آن می‌دانند.

این بیانیه، می‎افزاید: از دولت آمریکا می‌خواهیم اطمینان حاصل کند که معافیت‌های بشردوستانه برای داروها به طور مؤثر اجرا می‌شود، هرگونه مانع در معاملات مالی برای مقاصد پزشکی برداشته می‌شود، و هیچ تحریم ثانویه‌ای علیه افراد یا نهادهایی که با ایران و تجارت ایرانی در این زمینه تعامل دارند اعمال نمی‌شود.

کارشناسان سازمان ملل از آمریکا و کشورهای تحریم کننده خواستند تا اطمینان حاصل کنند که کسب‌وکارها در حوزه‌های خود از تعهدات حقوق بشری پیروی می‌کنند و اطمینان حاصل کنند که بیماران تالاسمی در ایران می‌توانند به داروهای نجات دهنده دسترسی پیدا کنند.


ارسال نظر: