X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 بهمن 1401
تعداد بازدید خبر : 280
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 05 بهمن,1401 | 02:06 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 05 بهمن,1401 | 01:46 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 05 بهمن,1401 | 02:06 ب.ظ

انگلیس ناقض آزادی بیان و سانسور رسانه و مطبوعات در شاخص جهانی معرفی شد

  • انگلیس ناقض آزادی بیان و سانسور رسانه و مطبوعات در شاخص جهانی معرفی شد
انگلیس به دلیل سیاست‌های دلسرد کننده دولت، پلیس و ارعاب روزنامه‌نگاران در نظام حقوقی، در ردیف سوم شاخص جهانی آزادی بیان قرار گرفته است.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر،کشورهایی از جمله، شیلی، جامائیکا و تقریباً هر کشور دیگر اروپای غربی، همگی در رتبه بندی سازمان حمایت از شاخص سانسور، بالاتر از انگلیس قرار گرفتند.

بر اساس گزارش indexoncensorship، انگلیس در هر معیار کلیدی برای سال 2021 - که آزادی دانشگاهی، دیجیتالی و رسانه‌ای را پوشش می‌دهد - بر اساس مدل‌سازی داده‌های طیف وسیعی از منابع از جمله فهرست آزادی مطبوعات جهانی گزارشگران بدون مرز، و رصدخانه روزنامه‌نگاران کشته شده یونسکو، تنها به‌عنوان «تا حدی باز» فهرست شده است.

روث اندرسون، مدیر عامل ایندکس، در این رابطه می گوید از این که انگلیس رتبه بسیار پایینی دارد، حتی در زمینه بحث در مورد نگرش دولت به حق اعتراض یا اعتصاب و تجدید نظر در حمایت از روزنامه نگاران هنگام انتشار حساب های افشاگران مربوط به موضوع امنیت ملی، شگفت زده شده است.

اندرسون می افزاید: «این مورد و مسائل دیگر نشان‌دهنده یک گام به عقب برای کشوری است که مدت‌ها خود را سنگر آزادی بیان می‌دانست. این کشوری نیست که ما ادعا می کنیم مهد دموکراسی است.»

از دیگر عواملی که رتبه انگلیس را کاهش داد، مورد جولیان آسانژ بود که استرداد او به ایالات متحده در سال 2021 توسط دادگاه عالی تایید کرد و هنوز هم با آن مبارزه می شود.

طبق قانون آزادی اطلاعات (FOI)، تضعیف حقوق دسترسی آزاد به اطلاعات در اسکاتلند و رفتار با روزنامه نگاران در ایرلند شمالی، از قتل لایرا مک کی گرفته تا یورش پلیس به خانه های خبرنگاران نقض آشکار آزادی بیان شهروندان انگلیسی است.

این رتبه بندی یک ماه پس از آن صورت می گیرد که پلیس هرتفوردشایر اعتراف کرد که به طور غیرقانونی یک عکاس را در حین پوشش اعتراضات آب و هوایی در M25 بازداشت کرد به نحوی که حقوق قانونی وی و سه روزنامه نگار دستگیر شده در حین پوشش تظاهرات Just Stop Oil را نقض کرده است.

دولت ها با بالاترین رتبه آزادی بیان در مقیاس کلی در سراسر اروپای غربی و استرالیا دسته بندی شده اند. انگلیس و ایالات متحده با کشورهایی از جمله مولداوی، پاناما، رومانی و آفریقای جنوبی به عنوان «تا حدی باز» رتبه بندی شدند.

ضعیف ترین کشورهایی که در رتبه بندی «بسته» قرار دارند عبارتند از: بحرین، بلاروس، میانمار، چین، کوبا، گینه استوایی، اریتره، اسواتینی، لائوس، نیکاراگوئه، کره شمالی، عربستان سعودی، سودان جنوبی، سوریه، ترکمنستان، امارات، و یمن.

ضعیف‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا نیز لهستان، بلغارستان و مجارستان بودند که در رتبه چهارم از نظر «بسیار بسته» قرار گرفتند.


ارسال نظر: