X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 19 دی 1401
تعداد بازدید خبر : 286
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 20 دی,1401 | 09:14 ق.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 19 دی,1401 | 07:40 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 20 دی,1401 | 09:14 ق.ظ

کدخدایی: برای ۹۰ نفر در پرونده ترور سردار سلیمانی کیفرخواست صادر شده

  • کدخدایی: برای ۹۰ نفر در پرونده ترور سردار سلیمانی کیفرخواست صادر شده

کدخدایی گفت: برای ۹۰ نفر از اتباع امریکایی که در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی مورد اتهام بودند کیفر خواست صادر شده است.


 

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، نشست تخصصی آخرین وضعیت حقوقی و بین المللی پرونده ترور سردار شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و سایر شهدای مقاومت در برج شهدای سلامتِ مشهد برگزار شد.
 

مسئول پیگیری پرونده، عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در این نشست درباره روند پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: برای پیگیری این پرونده چند مرحله را پیش رو داریم، یک مرحله در بعد داخلی است که دادگاه های داخلی ما مشغول هستند و خوشبختانه هم در بعد حقوقی و هم در بعد کیفری، دادخواست تهیه شده است.
 

عباسعلی کدخدایی ادامه داد: علاوه بر این، کیفرخواستی آماده شده است که به زودی تقدیم دادگاه خواهد شد و در این کیفرخواست بیش از ۹۰ نفر از اتباع آمریکایی مورد اتهام واقع شدند که باید رسیدگی شود.
 

کدخدایی با اشاره به همکاری های صورت گرفته میان ایران با دولت و مقامات قضایی عراق گفت: به دلیل اینکه محل وقوع این جنایت در عراق بوده است، طبیعتا عراق صلاحیت دارد، همچنین با توجه به اینکه اتباع آن ها به شهادت رسیده اند، در این راستا کمیته مشترکی میان دو کشور تشکیل شده است.


وی افزود: اعضای این کمیته امروز و فردا در ایران هستند و جلسه چهارم این کمیته برگزار خواهد شد. ضمن اینکه برای تهیه مدارک و مستندات این همکاری ها ادامه خواهد داشت.


کدخدایی درباره بعد بین المللی این پرونده با توجه به کنوانسیون های موجود تصریح کرد: کنوانسیون ۱۹۷۳ درخصوص رعایت حرمت افرادی است که در چارچوب مقامات بین المللی محسوب می شوند که در این راستا اقدامات اولیه انجام شده است.


وی در خاتمه گفت: بدین منظور آمریکایی ها باید یا به استناد این کنوانسیون به متهمان پرونده ترور سردار سلیمانی رسیدگی کنند یا آنها را به جمهوری اسلامی ایران برای محاکمه مسترد کنند که مکاتبات اولیه انجام شده است.


 

ارسال نظر: