X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 05 دی 1401
تعداد بازدید خبر : 194
تاریخ ثبت : دوشنبه, 05 دی,1401 | 02:54 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 05 دی,1401 | 02:22 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 05 دی,1401 | 02:56 ب.ظ

تفتیش و بازجویی تحقیرآمیز اقلیتهای قومی و مذهبی توسط پلیس فرانسه

  • تفتیش و بازجویی تحقیرآمیز اقلیتهای قومی و مذهبی توسط پلیس فرانسه
پلیس فرانسه اقلیت های قومی و مذهبی را مورد توهین و بازجویی های تحقیرآمیز قرار می دهد.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، یک افسر پلیس فرانسه پس از مشاجره با یک پسر14 ساله، اقدام به ضرب و شتم وی کرد و سپس روی وی ادرار کرد.

بر اساس گزارش الجزیره، این افسر پلیس سپس این پسر را به همراه دو تن دیگر از دوستان وی، به دلیل نقض قوانین منع آمد و شد در همه‌گیری کرونا بازداشت می کند.

رئیس پلیس محلی نیز که در صحنه حضور داشت می گوید که افراد بازداشت شده مدعی هستند که این افسر پلیس آنها را به دلیل سیاهپوست بودن مورد توهین نژادپرستانه قرار داده است.

این حادثه از سلسله تخلفات طولانی پلیس است که در هفته های اخیر در فرانسه آشکار شده و اغلب مردان سیاه پوست و عرب را هدف قرار می دهد.

این افسران متخلف با وجود اخراج نمایشی از خدمت پلیس، بعد از مدتی در ارگان‌های دیگر نظام پلیس مشغول به خدمت می شوند. در حالی که این افسر به دلیل «اقدامات ناشایست» و «خشونت عمدی در مقام دولتی» محاکمه می‌شود اما در مورد جدی‌ترین اتهام نژادپرستانه از هرگونه بررسی در امان خواهد ماند.

در همین حال، حامیان حقوق بشر در فرانسه معتقدند ادعاهای افسران پلیس متخلف همیشه قوی تر از صدای قربانی است. دولت فرانسه برای انکار ساختار رفتاری نژادپرستانه و تبعیض آمیز پلیس فرانسه دست به هر کاری می زند. جوانان سیاه پوست و عرب هر روز مورد هدف تفتیش تبعیض آمیز و تحقیر کننده قرار می گیرند چرا که آنها شهروند فرانسوی کامل محسوب نمی شوند.

دیده بان حقوق بشر پیش از این، با انتشار گزارشی اعلام کرد که پلیس فرانسه از اختیارات بسیار گسترده برای انجام بازرسی های تبعیض آمیز و توهین آمیز از پسران و مردان سیاه پوست و عرب استفاده می کند.

در این گزارش 44 صفحه‌ای آمده است، « پلیس با ما مثل سگ‌ها رفتار می‌کنند»، پلیس به جهت اینکه به طور مکرر و بی اساس اقلیت‌ها از جمله کودکان 10 ساله، کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان را برای تفتیش و بازجویی هویتی متوقف می‌کند مورد اعتراض قرار گرفته است.

این برخوردها اغلب شامل ضربه زدن به بدن و جستجوی وسایل شخصی و تهاجم و رفتار تحقیرآمیز نژادپرستانه است. اکثر برخوردها و رفتارها هرگز ثبت نمی شوند، پلیس اسناد کتبی ارائه نمی دهد یا معمولاً به مردم دلیل توقف آنها را نمی گوید و بر این اساس، پیگرد خشونت پلیس نتیجه ای نخواهد داشت.

دیده بان حقوق بشر همچنین می گوید: علیرغم افزایش آگاهی و پیشرفت های تشخیص هویت، قانون و بازرسی در فرانسه عمیقاً مشکل ساز است. قانون به پلیس اختیار بسیار گسترده ای می دهد تا بدون هیچ گونه سوء ظن به انجام ایست ها اقدام کند و برای تصمیم گیری های خودسرانه و مغرضانه به ویژه در محله های محروم و اقلیت نشین دست پلیس کاملا باز است.

این در حالی است که دیده بان حقوق بشر در گزارشی در سال2012، 2014 و مجدداً در سال 2017 توقف خشونت آمیز و تبعیض آمیز پلیس فرانسه برای هدف قرار دادن اقلیت ها را مورد انتقاد قرار داد و خواستار اصلاحات از سوی پلیس این کشور شد.

قوانین بین المللی در فرانسه تبعیض، مداخله ناموجه در حق حریم خصوصی و رفتار تحقیرآمیز را ممنوع می کند و اقدام پلیس در تفتیش افراد را مستلزم برخورد محترمانه پلیس می داند، اما عدم تمکین به آنها در برخی موارد موجب نارضایتی ملی را در پی داشته است.


ارسال نظر: