X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 04 دی 1401
تعداد بازدید خبر : 313
تاریخ ثبت : یکشنبه, 04 دی,1401 | 03:18 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 04 دی,1401 | 03:13 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 04 دی,1401 | 03:18 ب.ظ

انتقال پناهجویان از انگلیس به رواندا؛ نقض آشکار حقوق بشر

  • انتقال پناهجویان از انگلیس به رواندا؛ نقض آشکار حقوق بشر

انتقال پناهجویان به رواندا توسط دولت انگلیس، نقض آشکار حقوق پناهجویان و تعرض به کرامت انسانی است.

 

 

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، از زمان اعلام طرح انتقال پناهجویان به رواندا در 14 آوریل 2022، میزان عبور پناهجویان از کانال مانش کاهش نیافته است. بیش از 44000 نفر در سال 2022 از این مسیر برای رسیدن به انگلیس استفاده کرده اند که بالاترین رقم از زمان شروع ثبت نام است.

بر اساس گزارش بی بی سی، تنها در سال منتهی به سپتامبر 2022، 72027 درخواست پناهندگی از سوی این کشور دریافت شده که بالاترین تعداد در 20 سال گذشته است. از این تعداد، بیش از 17000 نفر و افراد وابسته به آنها نوعی حمایت دریافت کردند.

قضات انگلیسی طی بررسی قضایی در انتقال پناهجویان به رواندا اعلام کردند که سیاست دولت انگلیس در این طرح قانونی است و انتقال پناهجویان به رواندا مطابق با کنوانسیون پناهندگان (سازمان ملل متحد) است، اگرچه پرونده های برخی پناهجویان در این طرح به درستی بررسی نشده.

دولت انگلیس می گوید که رسیدگی به پرونده های درخواست پناهندگانی که با قایق های کوچک از کانال مانش عبور می کنند قانونی است. اما منتقدان می گویند این سیاست ظالمانه، غیرقابل اجرا و پرهزینه است.


پیش از این، گروه کمپین دیده بان حقوق بشر، در مورد شرایط رواندا ابراز نگرانی کرد و گفت؛ در این شرایط "سرکوب آزادی بیان، بازداشت خودسرانه، بدرفتاری و شکنجه" وجود دارد.

دولت انگلیس در گزارش سالانه خود مدعی شد که علی‌رغم برخی محدودیت‌ها بعید است پناهجویی که از انگلیس به رواندا نقل مکان می‌کند با بدرفتاری مواجه شود.

این در حالی است که آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد به دادگاه گزارش داده بود که رواندا فاقد "حداقل اجزای یک سیستم پناهندگی قابل دسترس، قابل اعتماد، منصفانه و کارآمد" است و این نگرانی وجود دارد که پناهجویان به کشوری که در آنجا با شکنجه روبرو می شوند، بازگردانده شوند.

آژانس سازمان ملل در گزارشی در ژوئن 2022  همچنین اعلام کرده بود که "روند انتقال پناهجویان نگران کننده است و در برخی موارد تصمیمات بین یک تا دو سال طول می کشد."

دیده‌بان حقوق بشر نیز گزارش داد که در سال 2021، برخی شواهد و اسناد نشان می دهد که چگونه مقامات، پناهجویان را در بازداشتگاه های غیررسمی، «به طور خودسرانه بازداشت، و مورد آزار، توهین و ضرب و شتم قرار می دهند».

گروه های حقوق بشری می گویند: پلیس انگلیس و نگهبانان  با اتهام زنی به پناهجویان آنها را متهم به دزدی یا بزهکاری می کردند و در سلولی که مخصوص افراد "بزهکار" است، پناهجویان را نگه می داشتند.


برخی سازمان های حامی حقوق پناهجویان نیز اعلام کردند که برخورد مقامات سازمان ملل «به وضوح متناقض» است، زیرا از رواندا انتقاد می‌کند در حالی که همچنان پناهجویان را به این کشور می‌فرستد. 


اوایل سال جاری بیش از 100 نفر از پناهجویان لیبیایی به رواندا فرستاده شدند.


 

ارسال نظر: