X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 آذر 1401
تعداد بازدید خبر : 245
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 02 آذر,1401 | 11:52 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 02 آذر,1401 | 11:38 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 02 آذر,1401 | 11:52 ق.ظ

تبدیل ۱۱۱ عنوان کتاب درسی نابینایان به شکل بریل

  • تبدیل ۱۱۱ عنوان کتاب درسی نابینایان به شکل بریل

معاون برنامه­ ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ۱۱۱ عنوان کتاب درسی نابینایان و کم بینایان به شکل بریل و ۳۲ عنوان کتاب به شکل گویا تبدیل شد.
 

 

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، اسماعیل برقی در دیدار صاحب نظران و مدیران تشکل های نابینایان و کم بینایان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد آموزش و پرورش استثنائی در حوزه دانش آموزان نابینا و کم بینا و شرح خدمات تخصصی این سازمان در بخش های مختلف آموزشی، توانبخشی و رفاهی اظهار کرد: بنا به این گزارش هم اکنون ۵ هزار و ۲۳۹ دانش آموز نابینا و کم بینا در بخش آموزش فراگیر (تحصیل دانش آموزان نابینا در مدارس عادی و در کنار دانش آموزان غیرمعلول) و هزار و ۹۰۶ دانش آموز در مدارس آموزش نابینایان و کم بینایان به تحصیل مشعولند.
 

وی افزود: از این تعداد ۲۲۸ دانش آموز در خوابگاه های مدارس شبانه روزی نابینایان و کم بینایان اقامت دارند. هم اکنون سازمان آموزش و پرورش استثنائی دارای ۹ مرکز آموزش شبانه روزی نابینایان وکم بینایان در ۵ استان و در کل ۲۳ مرکز آموزشی دانش آموزان دارای آسیب بینایی در سراسر کشور است.
 

معاون حوزه آموزش و توانبخشی آموزش و پرورش استثنائی با تأکید بر اولویت سازمان برای ترویج خط بریل در میان دانش آموزان نابینا و کم بینا از تدوین ۳۰ راهنما و دستورالعمل کمک آموزشی برای مربیان و آموزشگرهای آموزش دانش آموزان نابینا و کم بینا از جمله تولید بسته آموزش خط بریل به نوآموزان اعم از دانش آموز و کادر آموزشی نابینایان و کم بینایان خبر داد.


برقی همچنین از توجه خاص سازمان به آموزش مهارت پایه ای تحرک و جهت یابی به دانش آموزان از سنین پایین آموزش خبر داد و تولید بسته آموزشی این مهارت را در راستای ترویج این مهارت اساسی تحرک دانش آموزان نابینا و کم بینا توصیف کرد.


به گفته سرپرست معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنائی در بخش توانبخشی دانش آموزان نابینا و کم بینا سه محور آموزش مهارت های شناختی، ارتباطات مؤثر اجتماعی و روانشناسی معلولیت بینایی و چگونگی مدیریت پیامدهای آن مورد تأکید سازمان است.


وی مهم ترین دغدغه سازمان در بخش رفاهی و پشتیبانی، را حل مشکل تردد دانش آموزان استثنائی از جمله نابینایان دانست و گفت: در این خصوص خواهان پیش بینی اعتبارات لازم بسیار فراتر از بودجه این امر در سازمان آموزش و پرورش استثنائی هستیم و به عنوان مثال بودجه مورد نیاز تأمین سرویس تردد دانش آموزان استثنائی در چند شهر کلان کشور را در سال جاری ۶۳ میلیارد تومان است. در این خصوص ورود نهاد عمومی شهرداری را مهم ترین عامل حل مشکل سرویس تردد دانش آموزان استثنائی است.


در ادامه این نشست مدیران تشکل های فعال نابینایان و کارشناسان آموزشی جامعه نابینایان و کم بینایان به طرح مهم ترین انتظارات و مشکلات بیش از ۷هزار دانش آموز نابینا و کم بینای کشور پرداختند.
 

 

ارسال نظر: