X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: جمعه 27 آبان 1401
تعداد بازدید خبر : 188
تاریخ ثبت : شنبه, 28 آبان,1401 | 09:02 ق.ظ
تاریخ انتشار : جمعه, 27 آبان,1401 | 11:55 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 28 آبان,1401 | 09:03 ق.ظ

مصونیت قضایی آمریکا به ولیعهد عربستان در پرونده قتل خاشقچی

  • مصونیت قضایی آمریکا به ولیعهد عربستان در پرونده قتل خاشقچی
وزارت دادگستری آمریکا با موافقت دولت این کشور به ولیعهد عربستان در پرونده قتل جمال خاشقچی مصونیت قضایی داد.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، وزارت دادگستری آمریکا با صدور یک رای مشورتی حقوقی به این نتیجه رسیده که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، در پرونده مربوط به قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، مصونیت قضایی دارد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، این رای مشورتی در حالی صادر می‌شود که شکایت علیه ولیعهد عربستان و هیأت همراه وی از سوی «خدیجه چنگیز»، نامزد جنال خاشقچی و سازمان «دموکراسی در جهان عرب» در حال حاضر در یک دادگاه فدرال در واشنگتن در جریان است.

قاضی تا نیمه شب پنجشنبه به دولت آمریکا مهلت داده بود تا درباره ادعای وکیل «محمد بن سلمان» مبنی بر مصونیت قانونی اظهار نظر کند؛ در حالی که دولت آمریکا این فرصت را داشت که به هیچ وجه نظر خود را در این باره اعلام نکند اما موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده است.

مقامات آمریکا مدعی هستند که این اعلام موافقت الزام‌آور نبوده و در نهایت قاضی تصمیم خواهد گرفت که آیا مصونیت را اعطا کند یا خیر. وزارت خارجه آمریکا تصمیم دولت این کشور را مبنی بر تلاش برای محافظت از ولیعهد سعودی در برابر دادگاه این کشور «صرفاً یک تصمیم حقوقی» عنوان کرده است.

خاشقچی در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ در حالی که برای دریافت برخی مدارک خود به کنسولگری عربستان در شهر «استانبول» ترکیه رفته بود، به قتل رسید. پیش از این نهادهای اطلاعاتی آمریکا نیز با انتشار گزارشی، دست داشتن ولیعهد عربستان در قتل وی را تایید کرده بودند.

ارسال نظر: