X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 01 آبان 1401
تعداد بازدید خبر : 621
تاریخ ثبت : یکشنبه, 01 آبان,1401 | 01:58 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 01 آبان,1401 | 01:47 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 01 آبان,1401 | 01:58 ب.ظ

افشای جنايت دانمارک در حق اسکیمو‌ها

  • افشای جنايت دانمارک در حق اسکیمو‌ها
مقامات دانمارک به سبب اجرای طرح سری کاهش تولید مثل در دهه شصت قرن گذشته گرفتار رسوایی بزرگی شده اند.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر،‌ مقامات دانمارک به سبب اجرای طرح سری کاهش تولید مثل در دهه شصت قرن گذشته گرفتار رسوایی بزرگی شده اند.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، این رسوایی در گرینلند اتفاق افتاده است. در آن زمان پزشکان دانمارکی دستگاه آی یو دی (IUD) در رحم هزاران دختر نوجوان قرار دادند تا از بارداری آن‌ها جلوگیری کنند. این اقدام در چارچوب یک برنامه پزشکی سری به نام عملیات محدود کردن تولید مثل انجام شد.

این اقدامات به صورت مخفیانه و بدون اطلاع والدین و روی دختران ۱۲ تا ۱۷ ساله انجام شد.مقامات دانمارک تحقیقاتی را با همکاری گرینلند برای بررسی این اقدامات غیرانسانی که در گرینلند یا مدارس دانمارک اتفاق افتاده است آغاز کرده اند که دو سال به طول خواهد انجامید.

مورخان در درجه اول از احتمال وجود انگیزه‌های مالی و استعماری سخن می‌گویند.
سورین راد مورخ دانشگاه کپنهاگ گفت: تلاش برای کاستن از رشد جمعیت کاملا روشن است، زیرا این کار مشکلات تامین خدماتی از قبیل مسکن و مراقبت‌ها را کاهش می‌داد.

پایگاه اینترنتی الجزیره نيز در گزارشي اعلام کرد، صفحات تاریخ استعماری هر یک از قدرت‌های غربی که امروزه به نظام‌های دموکراتیک خود و احترامشان به حقوق بشر می‌نازند و افتخار می‌کنند پر از فصل‌های تیره و تاریکی است که در آن کرامت و انسانیت مردم استعمار شده را تحقیر کرده اند.

به عنوان مثال سوء پیشینه استعمارگری فرانسه در الجزایر، نسل کشی تقریبا کامل سرخپوستان به دست سفیدپوستان آمریکایی تا گور‌های عار و ننگ جمعی کودکان که به تازگی خوی زشت و بدکارگی کانادایی‌ها و گذشته خجالت آور آنان را فاش کرد، همگی گواه بر این امر است.

گرینلند که بزرگ‌ترین جزیره از لحاظ مساحت در جهان است در قلمرو پادشاهی دانمارک قرار دارد و از سال ۱۹۷۹ به صورت خودمختار و خودگردان اداره می‌شود و این جزیره بین اقیانوس منجمد شمالی و اقیانوس اطلس در شرق مجمع الجزایر قطب شمالی کانادا قرار دارد.

واقعیت‌ها و حقایقی که در ابتدای امر از سوی سایت‌های خبری و مراکز اطلاع رسانی فاش شد، اشاره دارد به این که در آن دوره دستگاهی به نام «ای یو دی» در داخل رحم هزاران زن و دختر اینوئیت کار گذاشتند تا قدرت تولید مثل را از آنان بگیرند بدون این که این زنان از عملکرد یا فایده این دستگاه اطلاعی داشته باشند.

به زودی یک کمیته تخصصی اقدامات مقامات بخش بهداشت دانمارک در گرینلند و در مدارس دانمارک که دانش آموزانی از قوم اینوئیت در آن مشغول به تحصیل بودند برای پیشگیری اجباری از بارداری را که مورد بررسی قرار خواهد داد.

مگنوس هونیک وزیر بهداشت دانمارک اوایل اکتبر در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این تحقیق، تصمیماتی که منجر به این اقدام شده است و چگونگی اجرای آن مشخص خواهد شد.
وي گفت با شماری از زنان آسیب دیده ملاقات کرده است و درد جسمی و روحی آنان که در معرض این اقدام (نصب دستگاه در رحم برای پیشگیری از تولید نسل) قرار گرفته اند تا به امروز همچنان ادامه دارد.

براساس آن چه که شورای حقوق بشر فعال در گرینلند اعلام کرد با این اقدامات که دولت دانمارک (علیه زنان اینوئیت) انجام داده است توافقنامه‌ها و کنوانسیون‌های مربوط به زندگی خانوادگی و حریم خصوصی افراد نقض شده است.

رئیس این شورا اعلام کرد ضروری است در این خصوص تحقیق کنیم تا بدانیم آنچه که اتفاق افتاده است در واقع یک نسل کشی بوده است؟ در حالیکه ما به دنبال گزارشی برای تسویه حساب نیستیم.

فایل صوتی که به تازگی در چارچوب پویش موسوم به «پویش آی یو دی» منتشر شد سوابق و پرونده‌هایی را نشان داد که تاکید شده است حدود ۴۵۰۰ زن و دختر یعنی حدود نیمی از مجموع زنان در مرحله باروری در آن زمان در گرینلند، در فاصله سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۰ در رحمشان دستگاه آی یو دی کار کاشته اند و این روش اجباری پس از آن تا اواسط دهه هفتاد ادامه یافت.

براساس گزارشی که رادیو بی بی سی ارائه کرد در میان آسیب دیدگان، دخترانی قرار دارند که سنشان از ۱۲ سال عبور نکرده است. تعداد زیادی از آنان اعلام کردند اطلاعات درستی درباره این موضوع به آنان داده نشده بود. برخی از زنانی هم که عقیم شده اند تصور می‌کنند مقصر دستگاه آی یو دی است و آن را سرزنش می‌کنند.

پیامد‌های خطرناک ناشی از کاشت آی یو دی برای مدت طولانی و بدون آگاهی قربانیان ادامه یافت و به همین جا ختم نشد. دکتر آویاجا سیگستاد، پزشک زنان در بیمارستان کوین انگرید در نوک گفت: این کار (کاشت آی یو دی) در رحمی که پیشتر باردار نشده است ممکن است به خونریزی شدید و افزایش درد منجر شود و خطر ابتلا به عفونت افزایش یابد.

مقامات دانمارکی این پویش کنترل اجباری نسل را اینگونه توجیه کردند که نگران افزایش جمعیت گرینلند و افزایش بار بهداشتی و تربیتی برای پرورش تعداد زیادی از کودکان هستند چیزی که به گفته دولت دانمارک، مانعی در برابر بهبود وضعیت این جزیره تلقی می‌شود.

برچسب ها: دانمارک, نسل‌کشی
ارسال نظر: