X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 11 آذر 1397
تعداد بازدید خبر : 106
تاریخ ثبت : یکشنبه, 11 آذر,1397 | 12:32 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 11 آذر,1397 | 12:32 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 11 آذر,1397 | 12:32 ب.ظ

2 کشته و 2500 زخمی و بازداشتی؛ مکرون تهدید کرد

  • 2 کشته و 2500 زخمی و بازداشتی؛ مکرون تهدید کرد
مکرون تهدید کرد

۶۶ هزار پلیس ضد شورشT نیروی ژاندارمری و ارتش، یکی از خشن‌ترین سرکوب‌ها در طول جمهوری پنجم فرانسه را رقم زده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، جنگ و تظاهرات خونین روز شنبه و درگیری‌های خشونت آمیز پلیس با معترضان به سیاست‌های دولت فرانسه همچنان به صورت پراکنده در میدان طاق نصرت و خیابان‌های اطراف آن در جریان است و احتمالا امروز یکشنبه نیز ادامه یابد.

به نقل از وزارت کشور فرانسه؛ در جریان تظاهرات و آشوب‌های روز شنبه اول دسامبر در در پاریس به ویژه خیابان شانزه لیزه، میدان طاق نصرت و خیابان‌های اطراف آن حدود ۳۰۰ نفر بازداشت و بیش از ۱۱۰ نفر مجروح شدند که حال چند تن از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

البته جنبش ضدسرمایه داری آمار دستگیرشدگان و زخمی‌ها را بیشتر از آمار اعلامی وزارت کشور می‌داند. بهرحال از ابتدای راه افتادن جنبش در شانزده روز پیش تاکنون جمعا حدود دو نفر کشته، ۹۰۰ نفر زخمی و ۱۶۰۰ نفر بازداشت و روانه زندان شده اند.
وزارت کشور فرانسه آمار معترضان و تظاهرات کنندگان علیه دولت مکرون در روز شنبه را در سراسر کشور ۶۵ هزار نفر اعلام کرد که ۵۵۰۰ نفر آن‌ها در پاریس بوده اند.

نکته جالب و البته قابل تامل اینکه ۶۶ هزار پلیس ضد شورش نیروی ژاندارمری و ارتش مسئولیت برپایی نظم در میان ۶۵ هزار معترض را بر عهده داشتند، اما با این حال یکی از خشن‌ترین سرکوب‌ها در طول جمهوری پنجم فرانسه را رقم زده اند!

بیش از ۲۰۰ مورد آتش سوزی خودرو و اماکن نیز در جریان اعتراضات روز یکشنبه رخ داده است. برخی منابع در برآورد اولیه میزان خسارات وارد فقط در شهر پاریس را بیش از ۱۰ میلیارد یورو برآورد می‌کنند هر چند این رقم هنوز تایید نشده است.

مکرون رئیس جمهور فرانسه که در آرژانتین بسر می‌برد و در کانون اعتراضات مردمی قرار دارد و مردم معترض خواهان استعفای او هستند؛ تظاهرات کنندگان امروز در پاریس را آشوبگر خوانداین موضع گیری مکرون بار دیگر خشم معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت را برانگیخت.

معترضان خطاب به مکرون در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: ما از تو متنفریم. به کشور برنگرد! و الا باید فورا استعفا دهی. نشست شورای امنیتی فرانسه؛ فردا با حضور مکرون رئیس جمهور، فیلیپ نخست وزیر و کاستانه وزیر کشور: برای بررسی آشوب‌های صورت گرفته در کشور خانم پارلی وزیر دفاع فرانسه تعرض به نماد فرانسه و سرباز گمنام در میدان طاق نصرت پاریس را به شدت محکوم کرد؛ و آن را ناسزا به جمهوریت فرانسه خواند.
ادوار فیلیپ نخست وزیر فرانسه سفر فردا به لهستان برای شرکت در اجلاس اب و هوایی cop۲۴ را به خاطر وضعیت حاد کشور لغو کرد.

معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه خواهان استعفای رئیس جمهور و شکل گیری جمهوری ششم هستند.
سنگفرش خیابان شانزه لیزه عوض شده و فشنگ‌های گلوله پلیس و چوب و سنگ مردم سنگ فرش جدیدی رابرای عروس خیابان‌های دنیا تشکیل داده است!

معترضان امروز از رفتن به خیابان‌های محاصره شده توسط پلیس سر باز زده و فشار وتمرکز خود را در میدان معروف پیروزی قرار دادند و درگیری‌های شدید درهمین میدان ادامه داشت.

براساس این گزارش، هر لحظه به تعداد دستگیر شده‌ها افزوده می‌شو‌د. همچنین خسارات زیادی به میدان پیروزی یا شارل دوگل مظهر تاریخی فرانسه وارد شده که نخست وزیر شدیدأ ابراز تاسف کرده است.
سوال کارشناسان مساءل امنیتی این است با حضور بی سابقه بیش از ۶۰۰۰ تن از نیرو‌های ویژه ضد شورش و نیرو‌های متخصص پلیس و ژاندامری چگونه نمیتوان بطور موثر با گروه‌های خرابکار مقابله کرد؟

۱۲ خبرنگار شبکه تلویزیونی راشاتودی در جریان پوشش اعتراضات فرانسه زخمی شدند

اسپوتنیک، مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه تلویزیونی راشا تودی اعلام کرد ۱۲ خبرنگار این شبکه در حالی که اعتراضات فعالان جنبش ضد سرمایه داری را در فرانسه پوشش می‌دادند، زخمی شدند.

وی در حساب کاربری خود در تلگرام نوشت "۱۲ نفر از همکاران ما در جریان اعتراضات فرانسه بر اثر اصابت گلوله‌های پلاستیکی، سنگ، و گاز اشک آور زخمی شده اند.
شبکه راشاتودی ساعاتی پیش به نقل از زنیا فدرووا، رئیس بخش فرانسه این شبکه تلویزیونی اعلام کرده بود دو نفر از همکاران شبکه بر اثر نارنجک اشک آور پلیس و شلیک گلوله‌های پلاستیکی در خیابان شانزلیزه پاریس زخمی شده اند.

وزیر کشور فرانسه از وخامت حال یکی از مجروحان اعتراضات پاریس خبر داد


وزیر کشور فرانسه اعلام کرد حال یکی از مجروحان درگیری بین نیرو‌های پلیس و معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه در پاریس، خیلی وخیم است.

مکرون: عاملان اعتراض‌های اخیر در فرانسه محاکمه و مجازات خواهند شد

خبرگزاری رویترز گزارش داد: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که برای شرکت در اجلاس سران گروه بیست در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین حضور دارد، ضمن انتقاد از تظاهرات معترضان در فرانسه، از شناسایی و دستگیری عاملان این اعتراض‌ها سخن به میان آورد.
وی تاکید کرد که بلافاصله پس از بازگشت به فرانسه، جلسه‌ای با حضور نخست وزیر، وزیر کشور تشکیل خواهد داد.                                                                                                                                                                                                                                              
منبع:صدا و سیما

برچسب ها:
ارسال نظر: