X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 22 مرداد 1401
تعداد بازدید خبر : 255
تاریخ ثبت : شنبه, 22 مرداد,1401 | 10:17 ق.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 22 مرداد,1401 | 10:08 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 22 مرداد,1401 | 10:17 ق.ظ

تشکیل بیش از ۸۵۰۰ پرونده برای افراد فاقد شناسنامه

  • تشکیل بیش از ۸۵۰۰ پرونده برای افراد فاقد شناسنامه
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: تا کنون ۸ هزار و ۵۰۰ پرونده برای افراد فاقد شناسنامه تشکیل شده است که از این تعداد برای ۷ هزار و ۶۷۱ مورد شناسه تعریف و اخذ شده است.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، هاشم کارگر، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه ثبت احوال هویت و موجودیت اشخاص را احراز، معرفی و از آن امانتداری می‌کند، افزود: هر چه در این مسیر دقیق‌تر، سریع‌تر و صحیح‌تر عمل کنیم شهروندان راحت‌تر، بهتر و با کیفیت مناسب‌تری به حقوق اجتماعی خود خواهند رسید، زیرا خدمات ثبت احوال، زیرساخت بسیاری از اقدامات سایر دستگاه‌های دیگر است و این نشان دهنده اهمیت بالای جایگاه این سازمان در کشور است.

معاون وزیر کشور با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه در کشور تصریح کرد: براساس برنامه‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم در جهت ساماندهی افراد فاقد شناسنامه و تاکیدات رییس جمهور و وزیر کشور در این خصوص، ضمن ایجاد زیرساخت‌های لازم برای شناسایی و ساماندهی این افراد، تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰ پرونده برای فاقدین شناسنامه تشکیل شده است که از این تعداد برای ۷ هزار و ۶۷۱ مورد شناسه تعریف و اخذ شده است.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف تابعیت این افراد و سپس صدور شناسنامه برای آنان در دستور کار است، افزود: همه ایرانیان باید این سند هویتی را داشته باشند، از طرفی برخی افراد بالای ۱۸ سال به ادارات ثبت احوال مراجعه می‌کنند در حالی که فاقد شناسنامه یا سند هویتی هستند و ادعای ایرانی بودن دارند و تا زمان مراجعه به ثبت احوال به هر دلیل برای آنان سند هویتی تنظیم نشده است.

وی افزود: در راستای تعیین تابعیت و اعطای شناسنامه، این افراد باید به ادارات ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه کرده و درخواست شناسنامه یا تنظیم سند هویتی را ارائه کنند، اداره ثبت احوال مربوطه برای این افراد تشکیل پرونده می‌دهد و در صورت تکمیل شدن پرونده آنها در هیات پنج نفره اداره کل استان مربوطه یا شورای تامین شهرستان‌های محل سکونت جهت بررسی هویت و تابعیت آنها طرح می‌شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: در صورت تردید در تابعیت فرد پرونده وی به شورای تامین استان ارجاع می‌شود و شورای تامین در صورت تکمیل بودن پرونده تابعیت متقاضی را بررسی و نظر خود را در خصوص تابعیت وی به اداره ثبت احوال مربوطه اعلام می‌کند و چنانچه شورای تامین تابعیت متقاضی را تایید کرد، اداره ثبت احوال مربوطه نسبت به تنظیم سند هویتی و صدور شناسنامه برای وی اقدام می‌کند و چنانچه شورای تامین تابعیت فرد را تایید نکرد، وی می‌تواند نسبت به رأی شورای تامین از طریق مراجع قضایی اعتراض کند.

طبق گزارش ایرنا، وی افزود: با توجه به ایجاد سامانه و بانک اطلاعاتی مختص افراد فاقد شناسنامه، کلیه اقدامات و مکاتبات در خصوص آنان ثبت و ضبط می‌شود. در این سامانه برای این افراد شناسه‌ای اختصاصی تعریف شده و با اخذ اثر بیومتریک برای آنان کارت موقت مختص افراد فاقد شناسنامه صادر می‌شود.

کارگر ادامه داد: تا هنگامی که فرد در وضعیت فاقد شناسنامه و بررسی پرونده در شورای تامین یا هیات پنج نفره به سر می‌برد این کارت معتبر است و می‌تواند با استفاده از آن از مزایای اجتماعی بهره‌مند شود و پس از تایید یا رد تابعیت آنان این کارت و شناسه مربوطه ابطال می‌شود و سایر مراحل مربوطه طی خواهد شد.


ارسال نظر: